حال با افزایش قیمت مرغ این خطر وجود دارد که این منبع پروتئین نیز از سفره قشر ضعیف جامعه به صورت کامل حذف شود و در قشر متوسط نیز مصرف آن به صورت معناداری کاهش یابد.
کد خبر: ۹۱۷۱۴۳
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۱ 16 November 2020

تابناک فارس به نقل از تسنیم: قیمت گوشت مرغ که در هفته‌های گذشته تا 28 هزار تومان هم رسید بعد از توزیع منظم نهاده‌ها‌ در مرغداری‌ها روند کاهشی را طی می‌کرد اما در سه روز گذشته بار دیگر با افزایش قیمت روبه‌رو بوده به طوری که براساس نرخ‌نامه اتحادیه صنف مرغ و تخم‌فروشان شیراز روز شنبه 24 آبان‌ماه هر کیلو گوشت مرغ 24200 تومان، دیروز 26600 تومان و امروز 27400 تومان به فروش می‌رسد.

منصور نجفی رئیس اتحادیه صنف مرغ، تخم‌مرغ و گوشت قرمز می‌گوید: قیمت مرغ را جهاد کشاورزی تعیین می‌کند و ما با 10 درصد سود نسبت به قیمت کشتارگاه‌ها، درب فروشگاه‌ توزیع می‌کنیم ولی در چند روز گذشته به دلیل افزایش قیمت مرغ زنده گوشت مرغ نیز افزایش داشته است.

 

صمد رنجبری مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی فارس در مورد افزایش قیمت مرغ در چند روز گذشته می‌گوید: مقداری با نوسانات روزانه قیمت گوشت مرغ روبه‌رو هستیم البته ما قیمت‌های بالاتر از این هم قبلا داشتیم و قیمت مرغ به 28 هزار تومان رسید که با مدیریت توزیع نهاده‌ها، قیمت مقداری کاهش پیدا کرد و تا 24 هزار تومان رسید و امیداوریم روند نزولی همچنان ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه این نوسانات روزانه هیچ دلیل خاصی ندارد و وضعیت توزیع نهاده‌ها در مرغداری‌ها بهتر شده و بالطبع باید تولید هم بهتر انجام شود، می‌افزاید: با توجه به اینکه در مهرماه به دلیل مشکلی که در توزیع نهاده‌ها رخ داد در کل کشور کاهش جوجه‌ریزی داشتیم پیش‌بینی می‌شود که در ده روز آینده وقفه کمی در تولید مرغ اتفاق بیافتد که با مدیریت پشتیبانی دام و توزیع مرغ منجمد این کمبود جبران خواهد شد.

رنجبری با بیان اینکه روزانه 400 تن مرغ کشتار و وارد بازار استان می‌شود و میزان تولید گوشت مرغ کفاف تامین نیاز داخلی استان را می‌دهد، می‌گوید: به اتحادیه‌ها و زنجیره‌ها اعلام کردیم که تولید و توزیع گوشت مرغ را طوری مدیریت کنند که قیمت نزولی شود.

وی با بیان اینکه شرایط توزیع نهاده‌ها مرغ نسبت به قبل خیلی بهتر شده و در نزول قیمت‌ها تاثیر داشته است، می‌افزاید: در بازار تخم‌مرغ شاهد بودیم که توزیع به موقع نهاده‌ها سبب کاهش قیمت این محصول شد تا جایی که الان هر کیلوتخم‌ مرغ فله‌ای پایین‌تر از قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار به فروش می‌رسد و امیدواریم در بحث قیمت گوشت مرغ نیز این بازار روند نزولی داشته باشد.

براساس نرخ نامه اتحادیه صنف مرغ و تخم مرغ شیراز طی یک سال گذشته قیمت مرغ گرم در شیراز 127 درصد رشد داشته به طوری که از 12.060 تومان در تاریخ 25 آبان‌ماه 98 به 27.400 تومان در تاریخ 26 آبان‌ماه 99 رسیده است.

در سال‌های گذشته بعد از گران شدن گوشت قرمز در بازار، خانوارها گوشت مرغ را به عنوان جایگزین گوشت قرمز در نظر گرفتند و همین موضوع سبب افزایش سرانه مصرف گوشت مرغ در ایران شد به طوری که 18 کیلوگرم در سال 90 به 32 کیلو در سال 98 رسید که این دوبرابر میانگین مصرف جهانی است.

حال با افزایش قیمت مرغ این خطر وجود دارد که این منبع پروتئین نیز از سفره قشر ضعیف جامعه به صورت کامل حذف شود و در قشر متوسط نیز مصرف آن به صورت معناداری کاهش یابد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار