مناطق جنوبی استان فارس و شهرستان های لارستان، خنج، گراش و اوز در حالی که در سایه همراهی مردم و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و توجه به نهادینه شدن فرهنگ استفاده از ماسک وضعیتی سفید و زرد داشتند ، اما چند روزی است که دوباره ساز کرونا در این مناطق بر وضعیت قرمز کوک شده است.
کد خبر: ۹۱۷۰۵۶
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳ 16 November 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:مسئولان بهداشتی و ستاد مدیریت کرونا در این مناطق نیز متناسب با شرایط، اکنون با هشدارها و محدودیت های شدید و اتخاذ تدابیر ویژه به دنبال کاهش تعداد مبتلایان و جلوگیری از بحرانی شدن وضعیت در منطقه هستند.

به گفته مسئولان دانشکده های علوم پزشکی لارستان و گراش تا اواخر هفته قبل حتی یک بیمار بدحال کرونایی در بیمارستان های منطقه نبود و شمار مبتلایان به کرونا نیز همواره کمتر از ۱۰ نفر بودند ، اما اکنون تنها در یک شبانه روز در منطقه لارستان تعداد کرونایی های مثبت به عدد ۶۵ نفر می رسد و بیماران کرونایی بستری شده در روز گذشته(یکشنبه) این شهرستان ۲۱ نفر اعلام شده است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان نیز به دنبال رشد روزافزون شمار مبتلایان به ویژه از حدود اواخر هفته قبل تاکنون نامه های جداگانه به فرمانداران شهرستان های لارستان، خنج و اوز ارسال کرد و نسبت به بحرانی شدن وضعیت و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در منطقه هشدار داد و خواستار همکاری بیش از پیش نهادهای مسئول و نظارتی شده است.

بهزاد رضایی در یکی از این نامه ها تصریح کرد: وضعیت شهرستان های لارستان، خنج و اوز هم اینک قرمز است و دانشکده علوم پزشکی این شهرستان نسبت به بروز و اوج گیری ویروس کرونا و افزایش موج جدید بیماری در روزها و هفته های پیش رو هشدار جدی داده است.

او می گوید: کادر درمان در منطقه لارستان به شدت خسته شده اند و حتی کمبود برخی امکانات و تجهیزات پزشکی در مرکز استان فارس و دیگر مناطق وهمچنین نبود تخت های خالی در بسیاری از بیمارستان ها وضعیت را به گونه ای خطرناک تر از همیشه کرده و خواستار همراهی و همکاری جدی تر مردم و البته تشدید محدودیت ها شده است.

وی ،همچنین تعداد مبتلایان به کرونا از مجموعه کادر بهداشت و درمان این شهرستان را تاکنون بیش از ۲۸۰ نفر ذکر کرد و گفت: تغییر شرایط موجود و بیم اوج گیری و افزایش مبتلایان به بیماری کرونا در این شهرستان متولیان امر و کادر خسته بهداشت و درمان را نگران و مضطرب ساخته است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان با اشاره به ضرورت بیمار یابی فعال و افزایش میزان تست ها نیز گفت: وزارت بهداشت بیشتر به دنبال انجام تست های هوشمندانه و هدفمند است.

وی ابراز داشت: در اوایل ورود این ویروس و شرایط خاص دو ماه نخست بیماری، رویکرد و سیاست بر افزایش میزان تست ها و بیماریابی فعال بود ولی این مهم بیش از آنکه هدفمند باشد بار مالی سنگینی بر حوزه سلامت وارد می کرد و البته بسیار نیز وقت گیر بود.

رضایی همچنین گفت: حدود ۷۷ درصد فوتی های ناشی از کرونا در شهرستان های لارستان، خنج و اوز افراد بالای ۶۰ سال سن بوده اند.

کارشناسان و مسوولان بهداشتی در شهرستان لارستان تاکید دارند : بیش از آنکه دلیل اصلی در افزایش معنا دار تعداد مبتلایان و تغییر چهره این مناطق از سفید و زرد به قرمز ناشی از موج جدید کرونا وگره زدن آن به فصل پاییز و آنفلوآنزا و مسائل دیگر باشد ناشی از تغییرنوع رفتارها و البته لغزش ها و کم توجهی ها نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم است .

همراهی و رفتار قابل تحسین مردم در استفاده از ماسک به عنوان مهمترین راهکار مقابله برای جلوگیری از این ویروس به اذعان مسئولان دانشکده علوم پزشکی لارستان تا نیمه آبان ۹۹ به بالای ۹۵ درصد رسید و همین همکاری و رویکرد نیز وضعیت منطقه را در مرز سفید و زرد نگه داشته بود.

البته ظرف یک هفته جاری تاکنون به همان میزان که رفتارها تغییر کرده و مردم دوباره دچار سهل انگاری و عادی انگاری در زمینه مواجهه و مقابله با کرونا شده اند شاهد تغییر رویکرد ها و گفتمان مسئولان و مجموعه بهداشت و درمان و ستاد مدیریت کرونا این مناطق هستیم.

محدودیت های شدید کرونا در اوز

ستاد مدیریت کرونا در شهرستان اوز هم در اطلاعیه ای بر ضرورت اجرای محدودیت شدید کرونایی در این منطقه تاکید کرده و برای متخلفان و افراد بی اعتنا به قانون و نسبت به تصمیم های این ستاد نیز هشدار جدی داده است.

در بخشی از اطلاعیه این ستاد آمده است: دورکاری کارکنان دستگاه‌های اجرایی شهرستان تا سقف ۵۰ درصد افزایش یافته ولی مدیران دستگاه های اجرایی می بایستی دورکاری کارکنان را به صورت یک روز در میان تنظیم تا زمینه سفر فراهم نشود و اولویت با بیماران زمینه‌ای می باشند.

تمامی خدمات حضوری بانک های سطح شهرستان اوز تعطیل است.

همچنین گفته شده باید به شکلی برنامه ریزی شود که خدمات ضروری به مردم ارایه شود و مشکلی برای بخش تولید، معیشت مردم و پرداخت تسهیلات پیش نیاید.

بانک‌های این شهرستان باید خدمات الکترونیک خود را گسترش دهند و نسبت به تقویت درگاه خدمات الکترونیکی اقدام کنند تا مردم با مشکلی مواجه نشوند.

فعالیت مشاغل غیرضروری در شهرستان اوز تا ۲۰ آذرماه ۹۹ از ساعت ۱۸ تا صبح روز بعد تعطیل خواهند بود و تنها فعالیت مشاغل ضروری گروه یک، البته بارعایت پروتکل های بهداشتی بلامانع است.

محدودیت های شدید قبلی در لارستان بر قوت خود باقی است

معاون استاندار و فرماندار ویژه لارستان نیز اعلام کرد: با توجه به بروز خطرات ناشی از کرونا در فصل پاییز و همچنین قرمز شدن شدن مجدد وضعیت شهرستان دستورالعمل ها و تصمیم های ستاد مدیریت کرونا مبنی بر رعایت پروتکل های بهداشتی و ضرورت تشدید برخی محدودیت های جدید در این شهرستان ضروری است.

جلیل حسنی اظهار داشت: اگرچه قائل به برخوردهای تحکمی یا اعمال محدودیت‌ها و تحمیل فشار بر مردم نیستیم و این حربه آخر برای مقابله است اما به دلیل مسئولیتی که در قبال سلامتی مردم داریم ناچار هستیم در صورت عدم همراهی مردم، اصناف و بازاریان از هفته جاری شدیدترین محدودیت ها را در این زمینه اعمال کنیم.

وی با اشاره به پیچیدگی، ناشناخته بودن و فراگیری مجدد ویروس مرگبار کرونا گفت: اثرگذارترین شیوه مقابله با این بیماری مرموز، همراهی و همکاری مردم در رعایت اصول بهداشتی و عادت کردن به زندگی با کروناست.

حسنی اضافه کرد: دولت و ستاد مدیریت کرونا پاسخ مثبت این اعتماد و همراهی مردم برای مقابله با این ویروس مرگبار را در نطقه اوج آن یعنی اسفند سال گذشته وهمچنین فروردین ماه۹۹ را به وضوح لمس کرد و همچنان بر تقویت این هم افزایی و همگرایی مردم فهیم اصرار می ورزد.

شهرستان لارستان به مرکزیت شهر لار در فاصله حدود ۳۸۰ کیلومتری جنوب شیراز واقع شده است.



برچسب ها: کرونا ، لار ، مبتلایان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار