روح الله منوچهری در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به شهر‌های بدون کتابخانه استان گفت: ۲۳ شهر فاقد کتابخانه در استان وجود دارد که باید برای آن‌ها برنامه ریزی کرد. از این میان پنج شهر به زودی صاحب کتابخانه می‌شوند.
کد خبر: ۹۱۶۸۶۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۷ 15 November 2020

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، در دومین روز از هفته کتاب نشست مشترک انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی استان فارس به ریاست استاندار فارس و با حضور دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور و مشارکت فرمانداران و اعضای حقیقی و حقوقی ۱۰۴ انجمن کتابخانه‌های عمومی به صورت مجازی برگزار شد.

علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این نشست ضمن تبریک هفته کتاب وقدردانی از استاندار و مسئولان فارس، گفت: خدمات مسئولان این استان در حوزه کتابخانه‌ها عمومی توجه قابل توجه است.

مختارپور با بیان اینکه مسائل مربوط به کتابخانه‌های عمومی متعدد و مختلف است، عنوان کرد: متاسفانه کتابخانه‌های عمومی در برخی دوره‌ها با کم توجهی برخی از دستگاه‌ها روبه رو بوده است، اما در دوه جدید و از سال ۱۳۹۲ همت مضاعفی هم در نهاد و هم دستگاه‌های اجرایی شکل گرفته است که توسعه کتابخانه‌های عمومی در کشور در حجم قابل توجهی را رقم زده است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه از سال ۱۳۹۳ تاکنون ۷۰۰ باب کتابخانه عمومی ایجاد شده است، گفت: افتتاح این میزان کتابخانه در ناوگان کتابخانه‌های خودش رانشان نمی‌دهد، زیرا به موازات افتتاح کتابخانه‌های جدید، برخی از کتابخانه‌ها به خاطر فرسودگی یا بلایای طبیعی یا عدم تمدید کتابخانه‌های مشارکتی از این ناوگان خارج می‌شود.

او تاکید کرد: حتی اگر تمام پروژه‌های نیمه تمام کتابخانه‌ها در کشور هم به اتمام هم برسد تا تعداد لازم کتابخانه در کشور فاصله داریم. این در حالی است که به دلیل مشکلات اقتصادی امکان توسعه کتابخوانی در کل کشور تنها از طریق کتابخانه سازی فراهم نیست.

مختارپور با اشاره به مصوبه شورای فرهنگ عمومی کشور در حوزه توسعه کتابخانه‌ای اضافه کرد: در برخی مناطق ناچار هستیم به جای ساخت از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم. در روستا‌هایی با جمعیت بالا امکان ساخت کتابخانه نیست.

او گفت: چنانچه دستگاه اجرایی استان‌ها در روستا‌ها و شهر‌ها فضای بلااستفاده در اختیار دارند می‌توانند به صورت امانی در اختیار کتابخانه‌های عمومی قرار دهند. نهاد این کتابخانه‌ها را تجهیز کرده و در اختیار مردم قرار دهد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به ساخت کتابخانه مرکزی شیراز گفت: تجربه تلخی در برخی استان‌ها را شاهد بودیم که پروژه‌هایی در استان‌ها به عنوان کتابخانه مرکزی پیش رفته، ولی در مراحل انتهایی ساختمان از کتابخانه عمومی اخذ شده و به ارگان دیگری داده شده. ساخت کتابخانه مرکزی شیراز با همتی که برای ساخت آن وجود دارد می‌تواند با پیش بینی تمهیدات قانونی و ضابط‌مند همراه باشد که دچار این مشکلات نشود.

پنج شهر فارس به زودی صاحب کتابخانه می‌شوند


مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس نیز در این نشست با اشاره به کتابخانه مرکزی شیراز تصریح کرد: کتابخانه مرکزی دغدغه همه ما بود؛ پس از پیگیری بسیار، زمین در موقعیت مناسب به ساخت کتابخانه اختصاص یافت، اما جز تبصره ۱۹ برای ساخت آن اعتباری در نظر گرفته نشده است.

روح الله منوچهری اضافه کرد: امسال دو میلیارد اعتبار برای آن گذاشته شد و ۳۰ درصد تخصیص خورد که با این اعتبار، مشاور طرح انتخاب شده و در حال تهیه نقشه کتابخانه است. امیدواریم با همکاری اداره کل راه و شهرسازی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی شاهد تأمین اعتبار و کلنگ زنی این کتابخانه باشیم.

او در بخش دیبگر سخنان خود با اشاره به شهر‌های بدون کتابخانه استان گفت: ۲۳ شهر فاقد کتابخانه در استان وجود دارد که باید برای آن‌ها برنامه ریزی کرد. از این میان پنج شهر به زودی صاحب کتابخانه می‌شوند.

منوچهری افزود: در شهر‌های داریون، خان زنیان، لطفی، بنارویه، کامفیروز، هماشهر، نوبندگان، صدرا، مادر سلیمان، و طسوج کوار پروژه‌های آغاز شده که برخی پیشرفت فیزیکی بالایی دارد؛ اما در شهر‌های رستاق و فدامی، دهکویه، خومه زار هیچ اقدامی برای ساخت کتابخانه انجام نشده است. کامفیروز شمالی و معزآباد جابری که به تازگی به لیست شهر‌های فارس افزوده شده و باید برنامه ریزی شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس با تأکید بر اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی اعتبار عمرانی ندارد، اضافه کرد: از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ایجاد کتابخانه در ۲۳ شهر بدون کتابخانه با استاندار فارس مکاتبه شده و مقرر شده است که با همکاری فرمانداری‌ها در این شهر‌ها کتابخانه ایجاد شود.

روح الله منوچهری همچنین به تشریح برنامه‌های هفته کتاب پرداخت و گفت: پنج پروژه عمرانی در هفته کتاب به بهره برداری می‌رسد که دو کتابخانه در شهر‌های بدون کتاب مبارک آباد و صدرا است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار