مراجعه برای اهدای خون در فارس و گویا کشور کاهش یافته است؛ ربط این موضوع به کرونا شاید به دلایل روانی و هراس از ابتلا به این ویروس سرکش همچنین خروج کمتر مردم از خانه باشد؛برخی مسئولان به استناد این گزاره که فارس قطب پزشکی کشور است نیاز این استان به اهدای خون را مهم‌تر می‌دانند.
کد خبر: ۹۱۶۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵ 15 November 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:گفته شده از سویی فارس به عنوان قطب پزشکی جنوب کشور شناخته می‌شود و از سوی دیگر این استان همواره نیازمند به اهدای خون است؛ به‌گونه‌ای که هر نوع کاهش در تعداد افراد خون‌ دهنده باعث ایجاد بحران و کم‌شدن شدید ذخایر خونی می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان فارس با اعلام اینکه در استان فارس روزانه به ۲ هزار واحد خون و فرآورده‌های خونی نیازمندیم، اظهار کرد: این میزان خون با مشارکت روزانه ۷۰۰ نفر در سراسر استان تامین می‌شود؛ اما هم‌اکنون مراجعه بسیار کمتر از این رقم است.

۷۰ درصد نیازمندان به خون کودکان‌ هستند

مسعود ترابی ۷۰د رصد نیازمندان به خون را کودکانی برشمرد که دچار بیماری تالاسمی و سرطان خون هستند و از مردم درخواست کرد با توجه به اینکه تعداد بسیاری از نیازمندان به خون، فرشته‌های کوچک و معصوم این سرزمین هستند، با شعار "تلاش برای نجات فرزندانمان" همت کنیم و این بیماران را همچون فرزندان خود بپنداریم که هرگز نسبت به حالشان بی‌توجه نیستیم.

او با اشاره به کمبود خون در کشور با توجه به قرمز بودن وضعیت بسیاری از استان‌ها عنوان کرد: امکان وارد کردن خون و تامین نیاز از سایر استان‌ها در حال حاضر وجود ندارد؛ چراکه در تمام شهرها دچار کمبود خون هستیم و از همین رو ضروری است که شهروندان اهدای خون را باعنوان سنتی حسنه در زمره امور ضروری خود قرار دهند.

به مرحله جیره‌بندی نرسیده‌ایم

مدیرکل انتقال خون فارس اعلام کرد که این استان هنوز به مرحله جیره‌بندی خون نرسیده است و با همت مردم به این وضعیت دچار نخواهد شد.

ترابی اولویت این سازمان را تامین خون مورد نیاز بیماران تالاسمی، مبتلایان به سرطان و بیماران اورژانسی اعلام کرد و افزود: در حال حاضر برای اعمال جراحی عادی نیز دچار کمبود خون هستیم و گرچه بسیاری از عمل‌های جراحی لغو شده است، همچنان برخی عمل‌ها انجام می‌شود که به خون نیاز دارد.

نیاز به همه گروه‌های خونی

وی افزود: هم‌اکنون به دلیل کاهش مراجعه مردم به دلیل شیوع بیماری کرونا و نگرانی آن‌ها به تمام گروه‌های خونی شامل A وB و O و AB مثبت و منفی نیازمندیم.

به گفته مدیر کل انتقال خون استان فارس نگرانی از انتقال بیماری دلیل کاهش حضور مردم است؛ اما از مردم دعوت می‌کنیم که به مراکز خون‌گیری مراجعه کنند؛ چراکه به محض ورود، شاهد رعایت شیوه نامه های بهداشتی خواهند بود و میزان رعایت این پروتکل‌ها به آنان اطمینان می‌بخشد که خطری تهدیدشان نمی‌کند.

ترابی اظهار کرد: تب‌سنجی از بدو ورود، قراردادن پارتیشن شیشه‌ای بین پرسنل و اهداکننده، فاصله زیاد بین صندلی‌ها و تخت‌های خونگیری و ضدعفونی مداوم محیط ، سلامت شهروندان را تضمین می‌کند و باعث رفع نگرانی‌های آنان می‌شود.

وی همچنین درباره فعالیت واحدهای سیار گفت: با رعایت تمام پروتکل‌ها در خدمت ادارات و مجموعه‌هایی هستیم که قصد اهدای خون دارند و از این اقدام استقبال می‌کنیم.

امکان اهدای پلاسما برای درمان کرونا در شیراز فراهم است

ترابی یکی از دستاوردهای مهم استان فارس را در حوزه خون، بهره‌مندی از تکنولوژی گرفتن پلاسما از بیماران بهبود یافته از کرونا عنوان کرد و گفت: بیماران کرونایی می‌توانند ۲۸ روز بعد از بهبودی به پایگاه انتقال خون نمازی جنب درمانگاه امام رضا (ع) در شیراز مراجعه و پلاسمای خود را اهدا کنند.

مدیرکل انتقال خون فارس افزود: در این مرکز با تکنولوژی پیشرفته، پلاسمای خون جمع‌آوری می‌شود، این پلاسما حاوی پادتن ویروس کروناست که برای بهبود دیگر بیماران کرونایی استفاده خواهد شد.

ترابی ابراز داشت: در شیراز پایگاه مرکزی انتقال خون واقع در خیابان قصردشت بالاتر از عفیف‌آباد، آسیاب قوامی،از ۸ تا ۴۵ :۱۹ در روزهای عادی و از ۸ تا ۱۳ در روزهای تعطیل، همچنین پایگاه شماره ۲ واقع در فلکه نمازی جنب درمانگاه امام رضا (ع) از ۸ تا ۴۵ :۱۹ به صورت یکسره در روزهای عادی در خدمت همشهریان هستند.
وی افزود: در هفت شهرستان مرودشت، کازرون، فسا، جهرم، داراب، لارستان و آباده نیز مراکز ثابت همه‌روزه حتی روزهای تعطیل از ۸ تا ۱۳ برای پذیرش اهداکنندگان آماده هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار