معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز ابراز کرد: به‌دلیل عدم قطعیت درباره پایان بیماری کرونا دچار مشکلاتی شده‌ایم؛ ولی خبرهایی خوبی که این چند روز از ساخت واکسن این بیماری به گوش می رسد نوید بخش روزهای بهتری است.
کد خبر: ۹۱۶۳۶۶
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰ 14 November 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:همه گیری بیماری کرونا در جامعه ما تاکنون خسارت‌های زیادی را به کسب وکارهای حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی وارد کرده است. در ایران کرونا ویروس بلافاصله پس از ماه‌هایی پرتنش در عرصه منطقه‌ای، شیوع یافته است؛ علاوه براین به‌ لحاظ اقتصادی گردشگری در سال‌جاری سطح بالایی از مشکلات را تجربه کرده است.

در این وضعیت پس از شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا مجموعه‌ای از سیاست‌ها و اقدامات در دستور کار نهادهای مختلف قرار گرفت. شیوع ویروس کرونا در ایران نیز تأثیر بسیاری بر اقتصاد داخلی داشته و خواهد داشت.‌ به باور کارشناسان اقتصادی، علاوه بر آسیب‌های اقتصاد جهانی، اقتصاد ایران به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی، آسیب‌های بیشتری را شاهد بوده است.

در شرایطی که دولت با تنگنای مالی مواجه بوده و علاوه بر کاهش درآمدهای ناشی از تحریم و کاهش قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی، با افزایش هزینه‌های بهداشتی و درمانی ناشی از کرونا نیز روبه‌رو است، منابع برای سیاست‌های حمایتی بشدت محدود است. از این‌رو بسیار مهم است که سیاست‌های حمایتی بهینه اتخاذ شود، زیرا کسب و کارهای گردشگری خسارت های بسیاری را در کشور و استان فارس متحمل شده‌اند که آمار از رقم بالای خسارت ها در تأسیسات گردشگری، صنایع دستی و راهنمایان خبر می‌دهد.

کرونا، آسیب‌هایش و نویدهای تازه‌ای که کشف واکسن این ویروس در صنعت گردشگری ایجاد خواهد کرد موضوع نشست مشترک مسوولان وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با فعالان این حوزه در استان فارس بود که در شیراز برگزار شد.

مشکلات گردشگری در دوران کرونا استان فارس در این نشست با حضور معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی،روسای انجمن‌ها و فعالان گردشگری بررسی شد.مشاور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه خبرهای خوب در زمینه تهیه واکسن کرونا، امیدبخش فعالیت‌های حوزه گردشگری است، ابراز داشت: با توجه به سابقه بروز بیماری‌های واگیردار در طول تاریخ این معضل نیز به زودی رفع خواهد شد.

امید حقیقت با اشاره به ظرفیت‌های شیراز و فارس در حوزه گردشگری ابراز داشت: از همین رو باید برای دوران پساکرونا در این استان برنامه‌ریزی‌های دقیقی صورت گیرد تا بتوان از فرصت‌ها نهایت استفاده را برد.

خبرهای مثبت درباره واکسن کرونا نویدبخش‌ روزهای خوب برای صنعت گردشگری است

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز ابراز کرد: به‌دلیل عدم قطعیت درباره پایان بیماری کرونا دچار مشکلاتی شده‌ایم؛ ولی خبرهایی خوبی که این چند روز از ساخت واکسن این بیماری به گوش می رسد نوید بخش روزهای بهتری است.

ولی تیموری ادامه داد: با آنکه در سال ۹۸ با انواع مشکلات مواجه بوده‌ایم در ۹ ماهه نخست این سال تعداد گردشگران بین ‌المللی به ۸ میلیون و ۸۶۰ هزار نفر رسید که حاکی از رشدی ۱۱ درصدی بوده است.

وی با اشاره به رشد گردشگری داخلی نیز عنوان کرد: گردشگری در داخل نیز به یک گفتمان تبدیل شده بود که فقط به شیراز و اصفهان و یزد محصور نبود و گردشگران در دورترین روستاهای کشور نیز حضور می‌یافتند و این مساله اثبات می‌کند این صنعت به‌مثابه صنعتی تاثیرگذار در عرصه اقتصادی به‌شمار می‌رود.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: یک سال و نیم وقت صرف شد که برند گردشگری باعنوان هویت گردشگری تثبیت شود؛ همچنین تاثیرات گردشگری در اقتصاد و تولید ناخالص داخلی در حساب‌های اقماری گردشگری که بانک مرکزی، مرکز ملی آمار و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در برنامه‌های سوم، چهارم، پنجم و توسعه یعنی طی ۱۵ سال ملکف به انجام آن بودند، به زودی مشخص خواهد شد.

سند ملی گردشگری تا ۶ماه آینده رونمایی می‌شود

تیموری با اشاره به اهمیت سند ملی گردشگری افزود: برنامه ملی توسعه گردشگری کشور مربوط به قبل از انقلاب بود و در این حوزه هیچ نقشه راهی نداشتیم؛ اما هم‌اکنون این سند ملی با کمک و مشورت‌های بین‌المللی از سوی سازمان جهانی گردشگری، یونسکو و دانشگاهیان در حال آماده‌سازی است و ظرف ۶ ماه آینده از آن رونمایی خواهد شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی استان فارس نیز با باین اینکه استان فارس با وجود داشته‌های بسیار غنی مذهبی، فرهنگی، تاریخی، طبیعی و سلامت همیشه در کشور پیشتاز بوده است، ابراز داشت: با همت سرمایه‌گذاران تعداد هتل و هتل آپارتمان که در سال ۹۲، بالغ بر ۶۳ عدد بود، هم‌اکنون به ۱۰۵ رسیده است؛ همچنین ۱۵۵ اقامتگاه بوم گردی در دولت تدبیر و امید در فارس به بهره‌برداری رسیده؛ افزون بر این تعداد دفاتر خدمات مسافرتی به ۲۷۰ دفتر افزایش یافته که نشان از سرمایه‌گذاری مطلوب در حوزه گردشگری فارس دارد.

مصیب امیری با اشاره به شیوع بیماری کرونا و تاثیرات منفی آن در صنعت گردشگری، عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۰ هزار میلیارد ریال خسارت به این صنعت در استان فارس تحمیل شود.

قائم‌مقام معاونت گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس نیز ابراز داشت: جلسات متعددی برای حل مشکلات صنعت گردشگری در استان برگزار شده و پیشنهادهای سازنده‌ای نیز از استان فارس به ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا ارسال شده است.

سید مجتبی علوی اردکانی گفت: معضلات صنوف گردشگری با همکاری بانک‌های عامل پیگیری خواهد شد و مجموعه استانداری به عنوان هماهنگ کننده ارشد در استان فارس تلاش خواهد کرد تا مشکلات را مرتفع سازد. مدیر کل گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس افزود: افزود بخش دولتی نیز در کنار بخش خصوصی و حامی آنان خواهد بود و برای رشد و توسعه استان همه توان خود را به‌کار می گیرد.



برچسب ها: کرونا ، گردشگری ، خسارت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار