هنوز از حرارت خبر انتخاب بایدن کم نشده بود که جبهه‌ای از اخبار منفی سراغ بازار آمد. جالب این بود که موج اخبار منفی، قوی‌تر از انتخاب بایدن کار کرد. اعمال تحریم‌های جدید از سوی امریکا، شایعه کاهش نرخ سود یا اعمال کف نرخ ارز از سوی بانک مرکزی، به راحتی توانسته بود انتخاب بایدن و انتظارات برآمده از آن را خنثی کند. در همین حال، بانک مرکزی نیز بیکار نماند، سیاستگذار پولی صریحا اعلام کرد که برنامه‌‌ای برای کاهش نرخ سود بانکی وجود ندارد.
کد خبر: ۹۱۶۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰ 13 November 2020
به گزارش تابناک فارس: علاوه بر این، در بیانیه دیگری تصریح شد که سیاستگذار تمام ابزارهای موجود را برای به تعادل رساندن نرخ ارز و ایجاد روند کاهشی به کار خواهد گرفت و خط و مرزی هم در کاهش نرخ نمی‌شناسد. با افزایش نرخ صرافی نیز بازار در یک محدوده مشخص در حوالی ۲۸ هزار تومان تثبیت داد و از نوسان ابتدای هفته، کاسته شد.
 
اما به نظر یک موج خبری جدید در راه است، این بار به نفع کاهشی‌های بازار. چهارشنبه هفته گذشته روزنامه دولت، تیتر یک خود را به ماموریت رئیس‌جمهوری به وزارت خارجه و بانک مرکزی برای بازگشت دلارهای بلوکه شده اختصاص داد. توجه روزنامه دولت و دستور رئیس جمهور، نشان از این داشت که اتفاق جدیدی در خصوص منابع ارزی ایران در خارج از کشور در حال وقوع است. در همان روز، یک سایت از مراحل پایانی تهاتر ایران با عراق بر سر دلارهای بلوکه شده در این کشور خبر داد. در ادامه، به نظر می‌رسد در خصوص دلارهای ایران در کره جنوبی نیز خبرهایی در راه است و گشایش هایی به زودی صورت می‌گیرد.
 
کم شدن فاصله التهابات ارزی در این سال‌ها، می‌تواند این سیگنال را به جامعه دهد که همواره بخشی از دارایی خود را به شکل دلار یا ارزهای جهانروای دیگر نگهداری کنند. چرا که هر از چند گاهی با افت ارزش پول ملی مواجه خواهند شد. البته ارزش پول ملی زمانی افت می‌کند که تورم بالا در اقتصاد ایران حاکم شده، و تنها یک سال به دلیل تحریم‌های بین‌المللی و یک سال، به دلیل کرونا در بازار ارز بروز می‌کند. اما به هر حال، افت ارزش ریال در برابر دلار، بیش از تورم در یادها می‌ماند و همین مسئله می‌تواند یک تقاضای پایدار را در بازار ارز ایران ایجاد کند.
 
این را در کنار تجربه برجام قرار دهید که یک بار انجام شد و به نتیجه نرسید. به همین دلیل برخی از عاملان اقتصادی حتی از انتخاب بایدن هم دچار خوش بینی مفرط نخواهند شد. غالب معامله‌گران بازار به دلیل حافظه تاریخی ایجاد شده، اخبار منفی را راحت‌تر از اخبار مثبت باور می‌کنند.
 
دلار در هفته جاری بین کانال ۲۳ تا ۲۸ هزار تومان رفت و آمد کرد. این نوسان شدید موجب شد تا برخی از ریسک ایجاد شده در بازار وحشت کنند و فعلا اولویت را به رصد تحولات موجود بدهند و کمتر دست به معامله بزنند. افت معامله در سطح ۲۸ هزار تومانی، مخصوصا زمانیکه بازارساز ارزی نیز نرخ را به همان سنگر رسانده بود، قابل مشاهده بود.
 
دلار در معاملات فردایی اکنون در حوالی ۲۷ هزار تومان در حال معامله است. روند قیمت درهم روندی کاهشی را به دلار نشان می‌دهد. ۲۶،۸۰۰ تومان نخستین باند حمایتی‌ای محسوب می‌شود که دلار پیشرو دارد. عبور از این باند، به همراه موج خبری جدید می‌تواند دلار را برای یک موج کاهشی جدید آماده سازد.
برچسب ها: بانک ، کارمزد بانکی ، دلار
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار