مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس نیز با اشاره به پرونده ساخت کتابخانه مرکزی شیراز عنوان کرد: جایگاه زمین این کتابخانه قطعی شده؛ اما قرارداد واگذاری آن هنوز به امضا نرسیده؛ با وجود این مطالعات زمین انجام و مشاور پروژه نیز انتخاب شده است.
کد خبر: ۹۱۵۵۳۴
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۴ 09 November 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا: با انتخاب شیراز به‌عنوان پایتخت کتاب ایران در سال ۹۹ امیدها برای تعیین تکلیف وضعیت زمین کتابخانه مرکزی این شهر قوت گرفت؛ گرچه تصویب اختصاص زمین برای ساخت کتابخانه مرکزی در سال ۸۸ روی داد و جست‌وجوها رسما از آغاز دهه ۹۰ آغاز شد و در حدود دو سال و نیم گذشته این تلاش‌ها با حمایت سازمان‌های مسوول و تاکید استانداری فارس قوت گرفت.

به درازا کشیدن این موضوع، همواره مسوولان نهاد کتابخانه‌های عمومی در سفر به شیراز بر ضرورت ساخت هرچه سریعتر کتابخانه مرکزی تاکید کرده‌اند؛ برای نمونه هادی آشتیانی، معاون ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های کشور در آبان ماه ۹۷ در سفری که به مناسبت بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار به شیراز کرد، خواستار تعیین وضعیت کتابخانه مرکزی شیراز شد و حتی پیشنهاد داد که کلنگ ساخت آن همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب در همان سال، زده شود.

درنهایت و بعد از آنکه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس رسما اعلام کرد که بودجه ساخت این کتابخانه هر سال برگشت می‌خورد، استانداری فارس دو زمین را باعنوان گزینه‌های نهایی برای کتابخانه مرکزی معرفی کرد و سازمان‌های مسوول را مکلف کرد طی یک ماه پیگیری‌های لازم را برای عقد قرارداد و واگذاری این دو زمین، یکی برای کتابخانه مرکزی شیراز و دیگری برای ساخت کتابخانه عمومی، انجام دهند. یکی از این دو زمین در بلوار نیایش شیراز قرار داشت و حتی پیشنهاد شد فضای سبز اطراف آن چنان بهینه‌سازی شود که بتوان باغ کتاب در آن راه‌اندازی کرد؛ اما دسترسی به این دو زمین نیز برای ساخت کتابخانه محقق نشد و سرانجام در اسفندماه سال ۱۳۹۸ در یکصد و بیست و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر شیراز طرح واگذاری زمینی به مساحت حدود ۲۰۰۰ مترمربع واقع در نزدیکی کوه دراک از سوی شهرداری به اداره کل راه و شهرسازی بود، به تصویب رسید.

زمین پیشنهادی با وسعت ۶۴۰۰ مترمربع واقع در منطقه جبل دراک تعیین شد که طبق مصوبه ۲۰۰۰ متر آن به کتابخانه اختصاص دارد و محیط پیرامونی برای فضای سبز با معماری کتابخانه در نظر گرفته شده است.

در تازه‌ترین رویداد مربوط به این کتابخانه پرماجرا، مدیرکل عمرانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور دوشنبه ۱۹ آبانماه در نشستی که به منظور تعیین تکلیف وضعیت کتابخانه مرکزی شیراز برگزار شد، با تاکید بر اینکه برای کتابخانه مرکزی شیراز باید بهترین مکان در نظر گرفته شود، گفت: کتابخانه‌ها امروز به‌صورت چندمنظوره ساخته می‌شوند و طراحی کتابخانه‌ها به سمت نیازهای مردم رفته سوق یافته است.

هادی امیری ابراز داشت: هر آنچه برای کتابخانه‌ها خرج کنیم، هزینه آسیب‌های اجتماعی کمتر می‌شود؛ زیرا کتابخانه‌ها در دنیا از مهم‌ترین مناطق گردشگری و هویتی است تا جایی که به مکانی مورد علاقه گردشگران بدل شده است و با توجه به جایگاه شیراز در عرصه فرهنگی برای این شهر باید کتابخانه‌ای درخور ساخته شود.

زمین کتابخانه مرکزی شیراز توسعه یابد

او عنوان کرد: اگر تصمیم بر این نیست که موقعیت زمین کتابخانه مرکزی شیراز تغییر کند، قطعا زمین آن باید توسعه یابد.

همچنین مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس نیز در این نشست با تأکید بر اینکه همه مسئولان شیراز کمر همت به ساخت کتابخانه مرکز این شهر بسته‌اند، ابراز داشت: زمین انتخابی در منطقه‌ای مناسب قرار دارد، چراکه معالی‌آباد و کوه دراک در زمره نواحی پرتردد شیراز به شمار می‌رود و به‌سرعت در حال توسعه است؛ همچنین کمربندی فرهنگ شهر نیز به محور اصلی شریانی شهر تبدیل شده و دسترسی کتابخانه از هر دو طرف برای عموم مناسب خواهد بود.

امیرحسین جمشیدی افزود: مشاور این پروژه نقشه کتابخانه را براساس سطح اشغال ۲۰۰۰ متر و براساس ضوابط شهرداری و منطقه اطراف طراحی می‌کند.

قرارداد واگذاری زمین هنوز به امضا نرسیده است

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس نیز با اشاره به پرونده ساخت کتابخانه مرکزی شیراز عنوان کرد: جایگاه زمین این کتابخانه قطعی شده؛ اما قرارداد واگذاری آن هنوز به امضا نرسیده؛ با وجود این مطالعات زمین انجام و مشاور پروژه نیز انتخاب شده است.

روح‌الله منوچهری بیان داشت: در سالی که شیراز باعنوان پایتخت کتاب ایران برگزیده شده است، مهم ترین رویداد باید آغاز ساخت کتابخانه مرکزی باشد؛ چراکه برنامه‌های هفته کتاب نیز در سطح ملی از شیراز شروع می‌شود.

در شهر شیراز با حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت، ۳۸ کتابخانه عمومی نهادی و ۲۰ کتابخانه مشارکتی دارد. این بدان‌معناست که حتی با ساخته‌شدن مهمترین‌ کتابخانه شهر همچنان قصه ساخت و ساز کتابخانه‌ها سری دراز خواهد داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار