اگرچه نبود انسولین در داروخانه‌ها یک سوی ماجرا است، اما بی‌انصافی و سودجویی عده‌ای در مواجهه با چنین معضلی بخش اصلی سریال ادامه‌دار کمبود انسولین است.
کد خبر: ۹۱۵۰۸۰
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵ 08 November 2020

تابناک فارس به نقل از شیرازه: این روزها آنقدر همه سرگرم بیماری کرونا شده و از ترس مبتلا شدن به این ویروس منحوس سر به گریبان کرده‌ایم که یادمان رفته در این شهر افرادی نیز هستند که بیشتر از اینکه از کرونا بترسند نگران نبودِ داروی مورد نیاز خود هستند.

آنها که در خانه بیمار دیابتی دارند و یا خود مبتلا به این بیماری هستند و انسولین با زندگی آنها گره خورده، معنی واقعی این واهمه و اضطراب را با جان و دل درک می کنند، چرا که کمبود این ماده حیاتی برای آنان خطری چندین برابر ویروس کرونا دارد.

اگر چه نبود انسولین در داروخانه‌ها یک سوی ماجرا است، اما بی‌انصافی و سودجویی عده‌ای در مواجهه با چنین معضلی بخش اصلی سریال ادامه‌دار کمبود انسولین در کشور است.

این روزها کمبود این داروی حیاتی تبدیل به موضوع داغ روز شده است و در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها دست‌به‌دست می‌چرخد، عده‌ای از رسانه‌های همسو با دولت شرایط را عادی جلوه داده و با پخش گزارشات متعدد سعی در تکذیب این ادعا می‌‌کنند که انسولین در بازار کمیاب است، اما عده‌ای دیگر نیز از آن طرف بام افتاده و بازار را خالی از این دارو اعلام می‌کنند و معتقد هستند برای پیدا کردن حتی یک عدد انسولین قلمی تمام شهر را باید زیر پا گذاشت در نهایت موفق به یافتن آن نمی‌شوند در این میان عده‌ای نیز هستند که واقعیت را همان‌گونه که است تفسیر می‌کنند.

مرد میانسالی که از کمبود انسولین در داروخانه‌های شیراز گلایه‌مند بود، عنوان کرد: دختر ۱۸ ساله‌ام مبتلا به دیابت است و باید ماهیانه هشت قلم انسولین استفاده کند با وجود اینکه پزشک معالج این دارو را در دفترچه نوشته است به تمام داروخانه‌هایی که در مسیرم بوده از جمله داروخانه هلال احمر را سر زده ام اما در هیچ یک از داروخانه ها یافت نشد.

محمد رحمانی گفت: به پیشنهاد یکی از دوستان به یکی از داروخانه محدوده عفیف‌آباد رفته و درخواست انسولین با دفترچه کردم که با پاسخ منفی مسئول داروخانه مواجه شدم اما پس از چند لحظه شخص دیگری را فرستادم که او درخواست خرید انسولین به طور آزاد کرده بود، در کمال تعجب دیدم با هشت عدد انسولین به قیمت هر قلم ۳۵ هزار و پانصد تومان برگشت که وقتی علت را جویا شدم، گفت: تنها درد آنها فروش آزاد با قیمت اصلی است چون با تعرفه بیمه سودی برایشان ندارد.

وی ادامه داد: گرچه انسولین موردنیاز دخترم را تامین کردم اما پرداخت هزینه این دارو بدون دفترچه واقعاً از توان بسیاری از خانواده ها خارج است، پس می‌طلبد که علوم پزشکی به این ماجرا ورود کرده و علت این اتفاق را بررسی نماید.

برخی بیماران نیز می‌گویند:حتی مراکزی که عنوان شده توزیع محدود دارند اعلام می‌کنند دیگر موجودی نداردند و باید منتظر بمانند تا مرحله بعد که مجدد این دارو به دستشان می رسد.

پس از شنیدن صحبت‌های این پدرِ نگران، تصمیم گرفتم شخصا با عنوان فرد نیازمند به انسولین به چند داروخانه سر بزنم که متاسفانه از داروخانه هلال احمر که مرجع اصلی فروش چنین داروهایی است گرفته تا لیست داروخانه‌هایی که علوم پزشکی مجوز توزیع انسولین را به آنها داده همه تنها به جمله نداریم و داشته‌ایم اما تمام کرده‌یم اکتفا کردند، در این میان دو، سه داروخانه نیز بودند که با بی‌توجهی به نیاز شهروندان و اینکه این ماده برای برخی از این بیماران حکم شیشه عمر و ماده حیاتی دارد تنها به دلیل سودجویی و منافع مالی خود انسولین قلمی را با قیمت‌های بالا یا خارج از تعرفه بیمه به مشتریان عرضه می‌کردند، اما قسمت جالب و تاسف‌بار ماجرا اینجاست که بهانه‌های مختلفی برای فروش خارج از تعرفه بیمه می‌تراشند.

داروخانه‌ای در حوالی اصلاح‌نژاد عنوان کرد: دو جعبه ۵ تایی انسولین دارم که به دلیل مشکل در سیستم بیمه، بارکد آنها تایید نمی‌شود اگر مایل باشید به صورت آزاد هر تعداد بخواهید به فروش می رسد، گرچه این بهانه کمی دور از ذهن و غیر حرفه‌ای است اما قطعا برای فردی که انسولین برایش حکم مایه حیات دارد حاضر به خرید آن با هر قیمتی خواهد شد.

برای پیگیری این ماجرا و اینکه آیا فروش خارج از تعرفه بیمه تخلف محسوب می شود با مشاور و جانشین معاون غذا و دارو و مدیر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تماس گرفتیم.

خسروی در ابتدا علت اصلی کمبود انسولین را مشکلات کلان کشوری عنوان کرد و سپس گفت: البته فقط انسولین قلمی است که به صورت قطره چکانی توصیه می‌شود وگرنه دیگر انواع انسولین در داروخانه‌ها موجود است.

وی با بیان اینکه قطعا فروش انسولین بدون نسخه پزشک و خارج از تعرفه بیمه تخلف محسوب می‌شود، اظهار داشت: تعدادی داروخانه در سطح استان مشخص شده اند که به عنوان داروخانه منتخب بر اساس لیست بیمه تعیین شده و انسولین بین آنها توزیع می گردد و آن دسته از داروخانه‌هایی که تخلفی مرتکب می‌شوند پس از بررسی ماجرا، از لیست بیمه حذف می شوند.

خسروی افزود: در کل کشور به این شکل است که تعداد معینی انسولین به هر استان تحویل داده می شود برای مدت یک ماه و این تعداد بین داروخانه‌های تایید شده توزیع شود، این وسط یک عده‌ای هستند که اضافه بر نیاز خریداری کرده و در منزل نگهداری می‌کنند که ما سعی کرده‌ایم بر اساس سامانه‌ بیمه توزیع شود که چنین اتفاقاتی رخ ندهد، اما متاسفانه برخی افراد سودجو نیز هستند که با فروش آزاد موجب اختلال در روند توزیع می‌ کردند.

وی تاکید کرد: قطعا این موضوع پیگیری خواهد شد و با داروخانه‌های متخلف برخورد می‌گردد.

مشکلات ارزی باعث بروز مشکلات بزرگتر شده است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز پیش از این در گفتگو با یکی از رسانه‌های استان فارس گفته بود: در زمینه انسولین خودکاری کمبود داریم و پزشکان باید به انسولین نسل قدیم روی بیاورند، چرا که در این زمینه کمبودی وجود ندارد.

محمدرضا حیدری کمبود انسولین را یک موضوع کشوری عنوان کرد و افزود: در این خصوص جلسه‌ای در وزارتخانه برگزار شد اما مشکلات ارزی باعث بروز مشکلات بزرگتر شده است.

طبق صحبت‌های معاون سازمان غذا و داروی علوم پزشکی شیراز؛ تلاش برای افزایش سهمیه بی‌نتیجه بوده و انسولین فقط قطره‌چکانی و به صورت خاص و عام در مناطق مختلف توزیع شده است و سازمان غذا و دارو در حال رایزنی با شرکت‌های واردکننده است تا به طور مستقل مشکل انسولین برطرف شود.

گفتنی است؛ از هفته‌های گذشته که بسیاری شهروندان شیرازی در قطب پزشکی جنوب کشور برای تهیه انسولین‌های قلمی «لانتوس» و «آپیدرا» و در مواردی «نوو راپید» به داروخانه‌ها مراجعه می‌کنند اغلب داروخانه‌ها یا این اقلام حیاتی را ندارند یا به شکل محدود در حد یک قلم یا حداکثر دو قلم توزیع می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار