پدیده خشکسالی در یک دهه گذشته اقلیم فارس را تحت تاثیر قرارداده و این در حالی است که بارش‌ها در سال‌های گذشته منجر به آبگیری سدها و ایجاد روان آب‌هایی شد اما واقعیت این است که کاهش بارندگی‌ها بر افزایش آن غلبه دارد.
کد خبر: ۹۱۳۷۵۳
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱ 02 November 2020

تابناک فارس به نقل از تسنیم:کاهش بارندگی در پاییز امسال نسبت به میانگین بلند مدت موضوعی است که با گذشت نیمی از فصل پاییز برای اکثر مناطق کشور اتفاق افتاده است. همچنین در استان فارس نیز کاهش بارندگی‌ها در پاییز اتفاق افتاد و تاکنون بارش پاییزی را شاهد نبوده‌ایم.

به گفته احد وظیفه رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی بارندگی‌ها در ایران در پاییز 99 کمتر و ضعیف‌تر از حد معمول خواهد بود و در 3 ماهه پاییز کم بارشی نسبی بر کشور حاکم است.

کاهش بارندگی پدیده‌ای است که در مناطق خشک و نیمه خشک پدیده‌ای غالب است و با این وجود کاهش آن نسبت به میانگین بلند مدت در پاییز امسال نشان از شرایط سخت‌تری دارد.

سید محمدجعفر ناظم السادات رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: کاهش بارندگی‌ها در پاییز برای کل کشور و استان فارس محسوس است و این پدیده همواره بر منطقه ایران به دلیل واقع شدن در محدوده گرم و خشک تکرار می‌شود.

 

وی با بیان اینکه با افزایش بارندگی‌ها در دوره‌ای نباید این برداشت شود که موضوع کم آبی و خشکسالی رو به پایان است خاطرنشان می‌کند: در مجموع برای بخش گسترده‌ای از کشور و استان فارس انتظار کاهش بارش‌ها داریم و در زمستان در برخی از مناطق این کاهش جبران می‌شود.

این محقق علوم جوی می‌گوید: تناوب خشکی‌ها در استان و کل کشور بیشتر از تناوب ترسالی است به همین دلیل نیاز است که مردم در نگهداری و حفظ آب بیشتر توجه کنند.

وی با اشاره به ضرورت تعویق کشت پاییزه تصریح می‌کند: کشاورزان باید کشت را به عقب بیندازند و بارندگی‌ها هم اگر صورت گرفت تعجیل در کشت نکنند تا با زیان دوره کم بارشی روبه‌رو نشوند.

ناظم‌السادات با بیان اینکه موضوع کم آبی با بارندگی‌های چند ساله قابل جبران نیست بیان می‌کند: در حالی منابع زیرزمینی خشک شده‌اند که جبران آن با بارندگی‌های کوتاه مدت ممکن نیست.

وی خاطرنشان می‌کند که همچنان صرفه‌جویی در مصرف آب در بخش‌های مختلف شرب، صنعت و کشاورزی ضروری است چرا که شرایط اقلیم کشور نشان‌دهنده طولانی بودن دوره‌های خشکسالی است.

پدیده خشکسالی در یک دهه گذشته اقلیم فارس را تحت تاثیر قرارداده و این در حالی است که بارش‌ها در سال‌های گذشته منجر به آبگیری سدها و ایجاد روان آب‌هایی شد اما واقعیت این است که کاهش بارندگی‌ها بر افزایش آن غلبه دارد.

انتهای پیام/424/ح

 

برچسب ها: بارندگی ، پاییز ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار