بیماری قلبی یکی از مهم‌ترین بیماری‌هایی است که روی بانوان اثر می‌گذارد.
کد خبر: ۹۱۲۹۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸ 29 October 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: مسعود کریمی دکترای تخصصی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشکده بهداشت شیراز با بیان اینکه بیماری قلبی یکی از مهم‌ترین بیماری‌هایی است که روی بانوان اثر می‌گذارد، اظهار کرد: در اصل این واقعیت وجود دارد که برخلاف مردان، احتمال مرگ زنان پس از حملات قلبی بیشتر است.

او تصریح کرد: میلیون‌ها زن قرص‌های پیشگیری از بارداری را بدون هیچ عارضه‌ای مصرف می‌کنند. اما تمام بانوان باید بدانند که مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری می‌تواند سبب افزایش فشارخون، سطح غیر طبیعی چربی خون، دیابت، لخته شدن خون و صدمه به دیواره رگ‌ها شود.

مسعود کریمی اضافه کرد: در زنانی که از قرص‌های پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنند، در صورتی که هر یک از عوامل خطرزای بیماری قلبی مثل رژیم غذائی نامناسب، چاقی و اضافه وزن، بی تحرکی، فشارخون بالا یا افزایش سطح کلسترول خون و مصرف سیگار را داشته باشند، خطر لخته شدن خون و حملات قلبی در آن‌ها (به ویژه بعد از سن ۳۵ سالگی) افزایش می‌یابد.

او تصریح کرد: اگر چه عوامل خطر برای بیماری قلبی در بانوان بعد از یائسگی بالاتر است، اما اتخاذ رفتار‌های بهداشتی و سالم از اوایل زندگی است که در نهایت در بروز بیماری قلبی تعیین کننده است.

این متخصص افزود: عوامل خطر اصلی سیگار، فشارخون بالا، سطح کلسترول بالا، چاقی، نداشتن فعالیت بدنی و دیابت است.

او ادامه داد: در حقیقت منتظر ماندن تا زمان یائسگی برای ترک عادات مضر و یا درمان این بیماری‌ها بسیار دیر است.

مسعود کریمی با اشاره به عوامل مهم در پیشگیری از بیماری‌های قلبی، گفت: یک شیوه زندگی سالم شامل رژیم غذائی متعادل و سالم است که محدودیت مصرف چربی‌ها به ویژه چربی‌های اشباع شده (مشاوره با متخصص تغذیه) است.

او همچنین ورزش منظم، دوری از سیگار و تمامی مواد دخانی، حفظ وزن ایده آل، اندازه گیری منظم فشار خون، سطح چربی و قند خون، مراجعه منظم به پزشک برای ارزیابی عوامل خطر و آگاهی از علائم حمله قلبی یا مغزی را از دیگر عوامل مهم در پیشگیری از بیماری‌های قلبی دانست.

ورزش یک عامل حفاظت از قلب است


این متخصص ادامه داد: ورزش منظم اثرات مثبت عمده‌ای بر روی عملکرد قلب بانوان دارد، که از جمله موجب کاهش خطر پیشرفت بیماری دیابت که یک عامل خطر قوی برای بیماری قلبی در بانوان نسبت به مردان است، می‌شود.

او اضافه کرد: کاهش فشارخون، بهبود و کاهش سطح کلسترول خون از جمله دیگر اثرات ورزش است.

مسعود کریمی تصریح کرد: علاوه بر این ورزش‌هایی مانند پیاده روی و دو آهسته که باعث وارد آمدن نیروی وزن بر اندام‌ها می‌شود، مانع از پیشرفت پوکی استخوان می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار