رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شیراز گفت: باز کردن دریچه حوضچه نمکی توسط افراد ناآگاه و بی تدبیر باعث تلف شدن تعداد زیادی از ماهیان رودخانه جره واقع در محدوده روستای رمقان تا مسقان کهمره سرخی از توابع شهرستان کازرون شد.
کد خبر: ۹۱۲۳۸۴
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲ 27 October 2020

تابناک فارس به نقل ایانا: ابراهیم حیدری رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شیراز تصریح کرد: با بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان اداره محیط زیست شهرستان شیراز، مشخص شد، روز یک شنبه چهارم آبان ماه در ساعت 9 صبح تعدادی از افراد نا آگاه اقدام به باز کردن دریچه حوضچه ای که به منظور مدیریت شوری رودخانه جره در حال اجرا است کرده اند و به مدت ۲ ساعت کل آب جمع شده در حوضچه تخلیه شده و ظاهرا ورود حجم زیادی آب شور به رودخانه در مدت زمان کوتاه باعث اتلاف ماهیان رودخانه شده است.

وی ابراز کرد: افراد مذکور اظهار کردند که این اقدام با هماهنگی سازمان آب منطقه ای فارس انجام شده است اما درستی و نادرستی این موضوع در حال بررسی است.

حیدری با بیان اینکه طرحی با عنوان "مدیریت شوری رودخانه جره در محدوده گنبد نمکی رمقان" توسط سازمان آب منطقه ای در محل در حال اجرا است، افزود: این طرح شامل دو فاز بوده که در فاز اول آب های شور گنبد نمکی کنترل و جمع آوری می شود و فاز دوم نیز شامل انتقال آب شور به پایین دست و حوضچه های تبخیری خواهد بود. فاز اول در حال اجرا است و فاز دوم نیز در مرحله انجام مطالعات قرار دارد.

وی با اشاره به وارد شدن زه آب شور از طریق گنبد نمکی رمقان به رودخانه، اظهار کرد: علاوه بر آن دو چشمه یکی با دبی۵ لیتر بر ثانیه و دیگری با دبی ۲۰ لیتر بر ثانیه با شوری بسیار بالا در محدوده مذکور موجب شوری آب رودخانه شده و این آب را برای باغداری و کشاورزی ذی نفعان زیردست رودخانه غیر قابل استفاده کرده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: بر اساس تحقیقات به عمل آمده افرادی که اقدام به رهاسازی حجم زیادی آب شور در مدت زمان کوتاهی به رودخانه کرده اند شناسایی شده و پرونده در دست تشکیل و در حال ارجاع موضوع به مراجع قضایی است.

حیدری خاطر نشان کرد: متولی جمع آوری و ذخیره آب شور در حوضچه احداث شده، شرکت آب منطقه ای فارس بوده و بدیهی است در اتفاق رخ داده باید مسئولانه پاسخگو باشد.

برچسب ها: آب شور ، ماهی ، تلف شدن
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار