در مواقعی احساس خطر و پیشگیری از وقوع رخداد بسیار کمک‌کننده است و می‌تواند جان ما را نجات دهد. اما در خیلی از موارد این احساس خطر وسواس گونه، موجب شده که بعضی از افراد از درمان به موقع سایر بیماری ها غفلت کنند که این امر عواقب جبران ناپذیری برای بیمار به همراه داشته است. نگذاریم ترس از ابتلا به کرونا ما را از درمان به موقع دیگر بیماری‌ها غافل کند.
کد خبر: ۹۱۱۵۸۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸ 24 October 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:در مواقعی احساس خطر و پیشگیری از وقوع رخداد بسیار کمک‌کننده است و می‌تواند جان ما را نجات دهد. اما در خیلی از موارد این احساس خطر وسواس گونه، موجب شده که بعضی از افراد از درمان به موقع سایر بیماری ها غفلت کنند که این امر عواقب جبران ناپذیری برای بیمار به همراه داشته است. نگذاریم ترس از ابتلا به کرونا ما را از درمان به موقع دیگر بیماری‌ها غافل کند.

به گفته مسئولین بیمارستان استاد مطهری جهرم در دو هفته اخیر یک مادر باردار و یک کودک به دلیل ترس از مبتلا شدن به کرونا در مراحلی از بیماری به بیمارستان مراجعه کردند که فاصله‌ای تا از دست دادن جانشان نبود.

والدین کودک به دلیل ترس از مبتلا شدن فرزندشان در مراحل حاد بیماری کودک خود به بیمارستان مراجعه کردند. همچنین مادر باردار به دلیل ترس از ابتلا به کرونا در زمان مشخص چک‌آپ‌های دوره‌ای خود به پزشک مراجعه نکرده بود و این امر موجب به خطر افتادن جان خود و نوزادش شد.

همین طور آمار فوتی های ناشی از کرونا در جهرم در هفته های پیش این را نشان می دهد که اکثر افراد فوت شده در مراحل آخر بیماریشان به اورژانس ۱۱۵ جهرم تماس گرفته یا به پزشک مراجعه کرده‌اند. با توجه به اینکه بیماری کرونا دارو و درمان اختصاصی ندارد، تنها راه کنترل آن مراجعه در مراحل اولیه بیماری است که می‌توان با مراقبت‌های حمایتی از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد.

این نکته حائز اهمیت است که مراجعه به موقع در مراحل اولیه هر نوع بیماری، مهم است و کمک بسزایی در درمان دارد. می توان با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برای درمان دیگر بیماری ها و چک آپ های دوره ای به پزشک مراجعه کرد.

ترس از کرونا باعث مسمومیت با الکل در برخی نیز شد و باعث شد تعداد قابل توجهی از هم‌وطنمان با نوشیدن الکل صنعتی(متانول) مسموم شوند و جان خود را از دست بدهند یا دچار عوارض جبران‌ناپذیری چون کوری یا فلج شوند.

ترسیدن خوب است اما به اندازه‌اش!

کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جهرم  بیان کرد: ترس‌های ما، دوست ما هستند و به وجود آمده‌اند تا در نهایت به افزایش بقای ما منجر شوند؛ چرا که باعث می‌شوند آنجایی که نیاز است احتیاط لازم را به خرج دهیم و درست‌تر با عواملی که می‌توانند با حیات ما تداخل کنند، مقابله کنیم.

دانیال فرهیخته افزود: اما نکته مهم این است که ترسی غیرمنطقی و بیش‌ از نیاز اگر به مدت طولانی همراه ما باشد و شکل یک اضطراب مبهم و نافذ به خود بگیرد، از طریق مکانیسم‌هایی شروع به تضعیف سیستم ایمنی ما می‌کند. چیزی که سلاح اصلی ما برای مقابله در برابر ویروسی مثل کروناست.

وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد در این شرایط، به جای ترس‌های خودساخته، بهترین کار، آگاه شدن از شرایط و رعایت بهداشت فردی است.

این کارشناس اضافه کرد: اگر منشأ ترس‌های خود را بشناسیم، مسیر آهسته ترسمان که قسمت‌های عالی‌تر مغز را در برمی‌گیرد، تصمیم‌های بهتر و درست تری اتخاذ می‌کند، اما ترسی مبهم و مجهول ما را به سمت اضطرابی قدرتمند پیش می‌برد که نتیجه آن تضعیف سیستم ایمنی ماست.

کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: روی سخنم با رسانه‌هاست که امروز هر کسی برای خود یک رسانه است، به جای بزرگترکردن ترس مردم و دامن‌زدن به شایعات برای جذب مخاطب، به آن‌ها آگاهی دهیم.

فرهیخته افزود: آگاهی کمک می‌کند تا مغز با ارزیابی درست‌تر شرایط، بهترین تصمیم ممکن را بگیرد و گرفتار اضطراب‌های ناشناخته نشود،مغز اگر منشأ ترس‌های خود را نشناسد، تصمیم می‌گیرد که بدترین حالت ممکن را در نظر بگیرد و در نتیجه یک سیکل معیوب در بدن ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین اگر در اطلاع‌رسانی به شایعات دامن بزنیم، ترس‌های ما بزرگتر می‌شوند.

به همدیگر انگ کرونایی نزنیم!

این روزها همه افراد جامعه با رعایت نکات بهداشتی و مشقت فراوان در حال مبارزه و گذر از بحران ویروس کرونا هستیم، فراموش نکنیم که نباید افرادی که به هر دلیل به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند را تحقیر و با بی‌احترامی رنجی بر آنها اضافه کنیم. بسیاری از افراد در حال بهبودی و قرنطینه در منزل خود هستند نه تنها از لحاظ جسمی بلکه از نظر روحی هم در رنج و عذاب قرار دارند، چراکه وقتی اطرافیان متوجه می‌شوند فردی به ویروس کرونا مبتلا شده به چشم دیگری به وی و خانواده‌ آنها نگاه می‌کنند.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار