شیراز جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد و در یکی از باغ‌های آن هنر گل کاری و معماری ایرانی مشهود است.
کد خبر: ۹۱۱۴۰۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۱ 23 October 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:باغ عفیف آباد یکی از مراکز تفریحی تاریخی استان فارس است که در دوره حکومت ناصرالدین شاه به درخواست میرزا علی محمدخان قوام الملک دوم، در سال ۱۲۸۴ هجری قمری (۱۲۴۶ شمسی) در یکی از محله‌های شیراز (عفیف آباد کنونی) ساخته شد.

باغ عفیف آباد وسعتی حدود ۱۲۷۰۰۰ متر مربع دارد. این باغ در دوره صفویه از باغ‌های مهم و گردشگاه پادشاهان بود. در این دوران این باغ توسط شاهان صفوی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

با زیباترین باغ تاریخی ایران در شیراز آشنا شوید

با زیباترین باغ تاریخی ایران در شیراز آشنا شوید

این مکان که در اختیار ارتش قرار دارد، از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۴۹ مرمت و بازسازی شد. این باغ یکی از بزرگترین باغ‌های شیراز و در قدیم به باغ گلشنِ شیراز شهرت داشته است. علاوه بر فضای زیبا و سرسبز باغ عفیف آباد شیراز، این باغ یکی از کم‌نظیرترین موزه‌های نظامی ایران را دارد. طبقه همکف یا زیرزمین این مجموعه فرهنگی دومین موزه سلاح ایران است و طبقه دوم آن با نام موزه عبرت شناخته می‌شود.

.

با زیباترین باغ تاریخی ایران در شیراز آشنا شوید

با زیباترین باغ تاریخی ایران در شیراز آشنا شوید

موزه نظامی از سلاح‌های سرد شروع می‌شود. سلاح‌های سرد شامل انواع شمشیرها، سپر، گرز و لباس‌های مخصوص جنگ در دوران قدیم است. شمشیر اشخاصی همچون شاه‌عباس نیز در این موزه نگهداری می‌شود. در این موزه انواع تیر و کمان‌های مختلف و جلیقه‌های ضدِ گلوله در معرض دید عموم قرارگرفته است. تفنگ بسیاری از شاهان ایران مانند ناصرالدین‌شاه، فتحعلی شاه و مظفرالدین‌شاه نیز در اینجا دیده می‌شود.

با زیباترین باغ تاریخی ایران در شیراز آشنا شوید

از جنبه معماری نیز این مکان با الگو از معماری دوره ساسانی و هخامنشی ساخته شده؛ چرا که سر ستون‌های آن‌ها با الگو گرفتن از سرستون‌های تخت جمشید طراحی شده‌ است. ساختمان کاخ دارای دو طبقه است که در آن نزدیک به ۳۰ اتاق تالار وجود دارد.

این مجموعه در سال ۱۳۵۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار