رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از خسارت ۲۳۶ میلیارد ریالی به محصولات کشاورزی بر اثر سرمازدگی خبر داد.
کد خبر: ۹۱۰۷۱۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳ 20 October 2020

تابناک فارس به نقل از تسنیم:نادر محمودی  اظهار داشت: با وجود پیش بینی، اعلام پیش آگاهی و توصیه‌های فنی ارائه شده به منظور پیشگیری و آمادگی در مقابل سرمازدگی در روز‌های اخیر خسارتی بالغ بر 236 میلیارد تومانی به محصولات زراعی و باغی وارد شده است.

وی گفت: خسارت سرمازدگی به 5400 هکتار از مزارع زراعی و 1340 هکتار مزارع باغی وارد شده است و گزارش مربوطه از طریق ثبت در سامانه هوشمند خسارت مدیریت بحران استانداری و وزارت جهاد کشاورزی ارسال شده و بهره بردارانی که محصول خود را تحت پوشش بیمه قرار داده‌اند می‌توانند برای دریافت حق بیمه خود از طریق صندوق بیمه اقدام کنند و همچنین برای سایر بهره بردارانی که محصول خود را بیمه نکرده‌اند به محض تخصیص و تامین اعتبار بر اساس دستور العمل ابلاغی اقدام خواهد شد.

 

محمودی تصریح کرد: سرمازدگی در سنوات اخیر به عنوان اصلی‌ترین عامل خسارت به زیر بخش‌های کشاورزی محسوب می‌شود و ضرورت دارد بهره برداران عزیز، اقدامات اضطرای از جمله: حفظ رطوبت خاک، توقف استفاده از کود‌های ازته در پایان فصل، استفاده از کود‌های کلسیم و پتاسیم بر اساس دستور العمل‌های اعلام شده و نهایتاً تسریع در برداشت به موقع محصول تولیدی و حمل به مکان مطمئن اقدام شود.

رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بیان کرد: برای مقابله با خسارت سرمازدگی اقدامات پیشگیرانه دیگری از جمله رعایت مکان مناسب احداث باغ و کاشت محصولات زراعی، رعایت تاریخ مناسب و به موقع، انجام عملیات زراعی و باغی شامل کاشت، داشت و برداشت مورد توجه گردد و از کشت‌های تاخیری خصوصا در زراعت و برداشت با تاخیر جدا خودداری شود.

وی به اهمیت توجه بهره برداران به ظرفیت صندوق بیمه محصولات کشاورزی اشاره و تاکید کرد: بیمه کردن محصولات کشاورزی علاوه بر کاهش ریسک برای تولید کنندگان، باعث حمایت‌های دولت در مواقع بحرانی می‌شود و بدین ترتیب این عزیزان می‌توانند با بازسازی و بازتوانی به حیات خود در چرخه تولید ادامه دهند.

محمودی بیان کرد: نقشه سند خطر و دستورالعمل کاهش تمامی مخاطرات بخش کشاورزی از جمله سرمازدگی در حال تدوین است که برای پیشگیری از بروز خسارت به زیر بخش‌های کشاورزی از اولویت و اهداف استراتژیک سازمان جهاد کشاورزی استان فارس است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار