همین ظرفیت سبب شد که از سال 85 فکر ثبت شیراز به عنوان شهر خلاق ادبی در محافل رسمی و غیررسمی این شهر مطرح شود و از آن سال به دنبال کسب این عنوان باشد اما متاسفانه پس از گذشت 14 سال هنوز موفق نشده که نام خود را به عنوان شهر خلاق ادبی ثبت کند.
کد خبر: ۹۰۹۸۲۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲ 17 October 2020

تابناک فارس به نقل از تسنیم: شبکه شهرهای خلاق یونسکو از سال 2004 میلادی شکل گرفته و زمینه‌ای برای همکاری شهرهای مختلف برای ثبت یونسکو را فراهم می‌آورد. معیارهای یونسکو در 7 رشته شهرهای خلاق را در بر می‌گیرد که عبارتند از: صنایع دستی و هنرهای مردمی، هنر و رسانه، سینما، طراحی خوراک‌شناسی، ادبیات و موسیقی.

شیراز به واسطه وجود حافظ و سعدی دو شاعر بزرگ زبان و ادبیات فارسی در دنیا به عنوان یک شهر ادبی معرفی شده است علاوه بر این شیراز جایگاه شاعران و چهره‌های ماندگار ادبی نیز است که سبب شده همواره در زمینه فرهنگی و ادبی جایگاه برتری نسبت به سایر شهرهای ایران داشته باشد.

همین ظرفیت سبب شد که از سال 85 فکر ثبت شیراز به عنوان شهر خلاق ادبی در محافل رسمی و غیررسمی این شهر مطرح شود و از آن سال به دنبال کسب این عنوان باشد اما متاسفانه پس از گذشت 14 سال هنوز موفق نشده که نام خود را به عنوان شهر خلاق ادبی ثبت کند.

اگر در همان سال 85 این اتفاق رخ داده بود، شیراز دومین شهر جهان در زمینه خلاقیت ادبی می‌شد اما امروز بیش از 20 شهر نام خود را به عنوان شهر خلاق ادبی ثبت کردند و شیراز از گردونه برترین‌های ادبی در جهان عقب مانده است.

در خردادماه 95 شورای چهارم شهر شیراز پیگیری این موضوع را در دستور کار قرار داد اما باز هم خبری از کسب عنوان شهر خلاق ادبی توسط شیراز نشد تا اینکه بار دیگر در شورای پنجم این موضوع از سوی اعضای شورا پیگیری و در سال 98 دبیرخانه دائمی برای کسب این عنوان تشکیل شد.

وحدت رویه و سامان‌بخشی به فعالیت‌ها از جمله اهداف تشکیل این دبیرخانه دائمی بود. مرتضی جعفری، رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز در گفت‌وگو با تسنیم آخرین اقدامات برای کسب این عنوان جهانی را شرح کرد.

وی که بسیار امیدوار است امسال شیراز بتواند این عنوان را کسب کند، می‌گوید: پیرو مصوبه شورای شهر برای کسب عنوان شهر خلاق ادبی جهان برای شیراز، دبیرخانه تاسیس و کمیته اجرا تشکیل شده همچنین شیوه‌نامه فعالیت‌ها نیز مشخص شده است.

به گفته جعفری برنامه‌های مفصلی در نظر گرفته شده از جمله آنها راه‌اندازی سایتی است که تمام برنامه‌هایی که با عنوان شهر خلاق ادبی انجام می‌شود، مستنداتش در سابت بارگذاری می‌شود و سازمان‌های جهانی کار را رصد می‌کنند.

معاون شهردار شیراز معتقد است که این شیوه سبب می‌شود فرایند ثبت با موفقیت بیشتری صورت بگیرد، و بسیار امیدوار است که امسال شیراز بتواند این عنوان را کسب کند.

 

وی می‌گوید: سال گذشته هم شیراز کاندید کسب این عنوان جهانی بود ولی به دلیل پاره‌ای از مشکلات موفق نشد و امیدواریم که این اتفاق امسال رخ دهد. جعفری به برخی از برنامه‌هایی که در این راستا اجرا شده، اشاره می‌کند و از جمله آنها را بزرگداشت مکتبی شیرازی و بواسحاق اطعمه نام می‌برد که همزمان با گذر خوراک برگزار می‌شود.

به گفته معاون شهردار شیراز تدارک و برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای است که برنامه‌ها هم جلوه ادبی و هم جلوه گردشکری داشته باشند و تک بعدی نباشند. وی همچنین از جدول مشخص شده برنامه‌ها برای کسب این عنوان سخن می‌گوید که متناسب با شرایط اجرا می‌شود.

جعفری برگزاری برنامه جمعه‌های خلاق ادبی را که هر جمعه به صورت لایو از مرکز شیرازشناسی برگزار می‌شود از جمله این برنامه‌ها می‌داند و معتقد است که رویدادهای خوبی برای کسب این عنوان طراحی شده است.

کسب عنوان شهر خلاق، شیراز را به شبکه شهرهای خلاق جهان وصل می‌کند و می‌تواند در کنار کسب عنوان شهر جهانی صنایع دستی ظرفیت بالقوه‌ای برای رونق اقتصادی شهر شیراز و استان فارس فراهم کند همچنین می‌تواند به همراه گردشگری یک مثلث توانمند برای رونق شیراز به وجود آورد.

مهم‌ترین سرمایه شیراز میراث معنوی و ادبی این شهر است که حاصل تلاش ادیبان، هنروران و هنرمندان این شهر است و اگر امروز شیراز در اقصا نقاط دنیا شناخته شده است بخش اعظمی از آن به واسطه هنر و ادبیاتش است.

هرچند متولیان فرهنگ این شهر سال‌هاست تلاش دارند که عنوان شهر خلاق ادبی جهان را کسب کنند اما نباید فراموش کرد که تکمیل زیرساخت‌های این شهر همچون سالن‌های تئاتر، کتابخانه‌ها، فرهنگسراهای تخصصی و جشنواره‌های ادبی می‌تواند این روند را تسریع کند.

این در حالی است که بلاتکلیفی کتابخانه مرکزی شیراز بیش از 10 سال طول کشیده، تالار مرکزی این شهر که روزگاری نور امید را در دل هنرمندان شهر زنده کرد همچنان نیمه کاره مانده است. بجاست که تلاش و همت بیشتری برای تکمیل زیرساخت‌ها از سوی مسئولان انجام شود تا به واسطه هنر و شعر هنرمندان و ادیبان این شهر بتواند عنوان جهانی شهر خلاق ادبی را کسب کند.

برچسب ها: شیراز ، شهر خلاق ، شهر ادب
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار