رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز مواردی از بیماری جذام در شهرستان‌های نی‌ریز، مرودشت و سایر شهرستان‌ها استان فارس ثبت شده که در سال ۹۸ درمان این بیماران به اتمام رسید و مورد جدیدی گزارش نشده است.
کد خبر: ۹۰۹۴۲۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰ 15 October 2020

تابناک فارس به نقل از تسنیم:بیماری جذام یا همان خوره که با نام‌های لِپرِسی یا هانس نیز شناخته می‌شود، یک بیماری با منشأ عفونی است که میکروب‌ آن یک باکتری میله‌ای شکل است با ویژگی‌ها خاص و جالب. دمای مناسب برای رشد این میکروب دمای 30 تا 33 درجه است.

از آنجایی که دمای بدن انسان به صورت متعارف 37 درجه است تمایل میکروب جذام بیشتر بافت‌های سردتر بدن مثل پوست اعصاب محیطی و راه‌های هوایی فوقانی را درگیر می‌کند به نحوی که علائم اولیه این بیماری در همین بافت‌ها ظاهر می‌شود، تکثیر یک میکروب جذام و تبدیل آن به دو میکروب حدود دو هفته زمان می‌برد.

از زمانی که باکتری جذام وارد بدن فرد می‌شود به طور متوسط 3 تا 5 سال طول می‌کشد تا علائم بیماری ظاهر شود اما نکته قابل توجه این بیماری این است که میکروب‌های جذام برای زنده ماندن و تکثیر نیازمند حضور در درون سلول‌های زنده بدن میزبان هستند و با خروج از بدن در مدت کوتاهی از بین می‌روند.

تاکنون تعداد موارد ثبت شده بیماری جذام در کشور 11 هزار و 871 مورد بوده که از این تعداد 9 هزار و 21 مورد درمان کامل شده و بهبود یافته‌اند و و 2 هزار و 418 نفر نیز فوت شدند که علت فوت آنها به خاطر ابتلا به جذام نبوده و به دلیل مشکلات دیگر مثلا کهولت سن یا دلائل بوده چرا که جذام مرگ‌آفرین نیست.

در حال حاضر درمان بیماران جذامی در کنار خانواده آنها انجام می‌شود و قرنطینه و طرد شدن بیمار دیگر معنایی ندارد. در همین رابطه، رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه آخرین مورد شناسایی شده بیماری جذام در استان فارس مربوط به اواخر سال 97 است، گفت: این مورد در شهرستان نی‌ریز شناسایی و درمان شد که وی سابقه بیماری در خانواده را در سال‌های گذشته داشته است.

مصطفی ابراهیمی با تاکید به اینکه انتقال بیماری جذام معمولاً در پی تماس طولانی با بیمار اتفاق می‌افتد افزود: اگر چه بیماری جذام به کندی پیشرفت می‌کند اما ضایعات پوستی به صورت طولانی مدت برجای می‌گذارد، دوران نهفتگی بیماری جذام طولانی است.

وی بیان کرد: مواردی از بیماری جذام در شهرستان‌های نی‌ریز، مرودشت و سایر شهرستان‌ها استان فارس ثبت شده و در روستاهای شهرستان نی‌ریز این بیماری شناسایی شد و به مدت یک سال افراد مبتلا درمان شدند و در سال 98 درمان این بیماران جذامی به اتمام رسید و بهبود یافتند و پس از آن مورد جدیدی از بیماری جذام گزارش نشده است.

 

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه کلیه روند تشخیص شناسایی و نمونه‌گیری موارد مشکوک به بیماری جذام و همچنین درمان این بیماران به صورت رایگان در سیستم بهداشتی کشور صورت می‌گیرد افزود: در گذشته در سطح کشور موارد بسیار زیادی از بیماری جذام گزارش می‌شد اما در سال‌های اخیر تعداد موارد ابتلا به بیماری جذام انگشت‌شمار است و این بیماری کاهش چشمگیری داشته است.

این مسئول دانشگاه علوم پزشکی شیراز، عامل بیماری جذام را نوعی باسیل اعلام کرد و اظهار داشت: به دلیل اینکه این باسیل سرمادوست است در انتهای اندام‌های فوقانی و تحتانی و همچنین نوک بینی و یا لاله گوش درگیری ایجاد می‌کند ضمن آنکه بیماری جذام میزان عفونت‌زایی بسیار پایینی دارد.

ابراهیمی با بیان اینکه بیماری جذام جزء بیماری‌های Neglected D است، افزود: در حال حاضر در مرحله حذف این بیماری در سیستم مراقبتی کشور هستیم.

وی در تشریح علائم بیماری جذام گفت: این بیماری به صورت لکه‌های پررنگ و کمرنگ تر از پوست نرمال همراه با بی‌حسی در پوست ظاهر می‌شود که دوره پنهان این بیماری بین یک تا پنج سال است که گاه تا 20 سال هم طول می‌کشد.

ابراهیمی بیان کرد: در صورتی که در خانواده یک فرد دچار بیماری جذام شود امکان سرایت بیماری به سایر افراد خانواده نیز وجود دارد و در این راستا در صورت بروز بیماری جذام در یک فرد کلیه افراد خانواده او باید تا مدت 5 سال مورد بررسی و ارزیابی بالینی قرار بگیرند که درمان این بیماری به مدت یک سال با سه دارویی داپسون، ریفامپین و کلوفازیمین انجام می‌شود.

برچسب ها: جذام ، فارس ، مورد جدید
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار