نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز ضمن گرامیداشت یادروز حافظ و هفته گردشگری، گفت: شیراز یک تاریخ کهن و قدیمی چند هزار ساله دارد، اما سوال اینجاست که امروز چقدر از این ظرفیت ها بهره گرفته می شود؟
کد خبر: ۹۰۹۲۷۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۵ 14 October 2020

تابناک فارس به نقل از فارس: آیت الله لطف‌الله دژکام، امروز در دیدار با مدیرکل و معاونان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با اشاره به ظرفیت بالا و قدمت تاریخی استان فارس و شهر شیراز اظهار داشت: امروز در کتاب‌های درسی تخصصی، این گذشته با شکوه در حال تدریس است و این نشان می دهد شیراز ظرفیت های بسیار فراوانی داشته و دارد، اما سوال اینجاست چقدر از این ظرفیت ها بهره گرفته می شود؟

در زمینه دانشگاه هنر در شیراز مشکلاتی وجود دارد؛ چراکه اسم این دانشگاه وجود دارد اما رسم و اقتضائات آن وجود ندارد؟

وی در ادامه با اشاره به وضعیت دانشگاه هنر شیراز گفت: در زمینه دانشگاه هنر در شیراز مشکلاتی وجود دارد؛ چراکه اسم این دانشگاه وجود دارد اما رسم و اقتضائات آن وجود ندارد. پس توجهی که باید به دانشگاه هنر در شهر شیراز به عنوان مهد فرهنگ و هنر بشود، نمی شود. چرا که ما نیازمند این هستیم که جامعه را با اهمیت میراث فرهنگی آشنا کنیم.

وی با ذکر مثالی در این راستا ادامه داد: فرض کنید طلبه ای که در مدرسه خان به عنوان یک مکان میراثی درس می خواند و زندگی می‌کند چقدر در جریان است که این مدرسه چه تاریخ پرافتخار و چه سابقه طولانی دارد؟ آیا آن طلبه و اصلا مردم شیراز و گردشگرانی که از این مدرسه بازدید می کنند، می دانند این مدرسه محل تحصیل و تدریس ملاصدرا بوده و حجره ملاصدرا هنوز موجود بوده و مورد استفاده است؟

اینها سرمایه های مغفول مانده شهر ماست که به آن توجهی نمی شود

امام جمعه شیراز ادامه داد: شما دیدگاه قرآن کریم را در این باره ببینید. قرآن کریم نسبت به آثار گذشتگان که موجود بوده دستور تخریب نداده است و فرموده" "وَإِنَّکُمْ لَتَمُرُّونَ عَلَیْهِمْ مُصْبِحِینَ"، شما می‌بینید خرابه های قوم لوط را پس درس بگیرید" بنابراین قرآن میراث گذشتگان را رسمیت داده است.

آیت‌الله دژکام افزود: این فراوانی آیاتی در قرآن که نسبت به آثار گذشتگان نگاهش تخریب آنها نیست را در نظر بگیرید، بعد یک فکر داعشی پدید می آید و آثار باستانی را در عراق و افغانستان و جاهای دیگر نابود می‌کند و تبعات و حواشی این نگاه داعشی، به عنوان یک نگاه که مدعی است نگاه دینی دارد، گردن‌گیر طلبه و روحانی ما هم می شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان تاکید کرد: شما صحنه دیدار حضرت علی (ع) از طاق مدائن را ببینید. آیا حضرت دستور به تخریب آنجا را داده است؟ حضرت در هر قسمتی که می رسید توضیح می داد که کاربری آنها چه بوده است و از سرگذشت پادشاهانی که آنجا بودند سخن می گفت.
بنابراین از نظر فقهی می توان بحث کرد که آیا این آثار باید حفظ شود یا تخریب؟ نگاه ما اینگونه است که مسلما یکسری از آثار باید حفظ شود؛ چرا که در زندگی آینده ما به کار می آید.

وی افزود: به نظر می رسد اداره کل میراث فرهنگی باید در قالب نشست ها و یا کارگاه هایی با همکاری حوزه علمیه به این سمت برود که چگونه با این موارد برخورد کنیم.

 

او گفت: در رفتار امام خمینی، حکم به تخریب آثار باستانی را سراغ نداریم، اما امروز برخی اسم انقلابی می آورند و دنبال برخی مواردی هستند که در شرع و قانون ما خلاف شمرده می شود.

ما باید تکامل و حفظ ارزش های شهر را پذیرفته و بتوانیم این دو مورد را با هم پیوند دهیم

نماینده ولی فقیه در فارس خاطرنشان کرد: البته این مساله وجه دیگری هم دارد. شهر به عنوان محل زندگی مردم، متکامل است و به تعبیر اهل هنر، شهر زنده است و مستمر تکامل پیدا می‌کند. ما باید تکامل و حفظ ارزش های شهر را پذیرفته و بتوانیم این دو مورد را با هم پیوند دهیم.

وی در ادامه با ذکر مثالی توضیح داد: در گذشته در شیراز، برخی کانال ها ،کانال انتقال فاضلاب بوده که بعضا سرپوشیده هم نبوده است و در تاریخ شیراز موجود است ،حتی در همین یکی دو قرن پیش مورخان آورده اند در فلان منطقه شیراز بوی نامطبوع و برخی بیماری ها از جهت این مشکل وجود داشته است. حال امروز فردی بیاید و بگوید فلان کانال که کاربری آن انتقال فاضلاب بوده و اتفاقا در زمان خودش کاربری صحیحی نداشته و نتوانسته نقش خوبی برای مردم ایفا کند، اینک میراثی است و چون مربوط به چند قرن پیش است کسی حق ساخت و ساز و یا احیاء بنا در حریم آن را ندارد. میراثی که از گذشته برای ما باقیمانده، باید توسط متخصصان امر به معنی واقعی کلمه کارشناسی و ارزش سنجی شود و در این کار تخصصی، نباید نگاه مغرضانه وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: این دو جهت کاملا متفاوت از یکدیگر و در عین حال مکمل یکدیگر است. یک نگاه، حفظ میراث را اصل می داند و نگاه دوم که مکمل این نگاه است، می گوید میراث گذشتگان باید ارزش و هویت داشته باشد تا بتوانیم آن را حفظ کنیم. تا این دو جهت سامان پیدا نکند و خوب درک نشود این سردرگمی ادامه دارد.

دژکام در ادامه با اشاره به بحث گردشگری مذهبی در شیراز اظهار داشت: مطلب دیگر اینکه ما در شیراز دو محور گردشگری مذهبی داریم و باید برای این دو محور، طراحی فرهنگی داشته باشیم. یکسری ارزش های مذهبی وجود دارد که هنگام ورود یک گردشگر به یک مکان مذهبی مانند یک مسجد تاریخی تابع آداب خاصی است و حتی گردشگر باید به این ارزش ها احترام بگذارد.

گردشگری حلال مورد توجه قرار گیرد

وی افزود: بحث دیگر نیز بحث گردشگری حلال است که باید به صورت جدی مد نظر باشد؛ چرا که الان در کشورهایی چون ژاپن و اسپانیا روی بحث گردشگری حلال کار جدی می‌کنند؛ چرا که می‌دانند یک میلیارد مسلمان در جهان، با گردشگری حلال به سمت آنها جذب می شود.

تعریف و استانداردهای ما در بحث گردشگری حلال در شیراز، سومین حرم اهل بیت(ع) و پایتخت فرهنگی ایران چیست؟

وی یادآور شد: آن وقت تعریف و استانداردهای ما در بحث گردشگری حلال در شیراز، سومین حرم اهل بیت(ع) و پایتخت فرهنگی ایران چیست؟ حقیقت این است که گردشگران علاوه بر گردش، به دنبال لذت هم هستند. گردشگری حلال یعنی باید بتوانیم یک گردش حلال و یک حس خوش و لذت حلال به گردشگر منتقل کنیم. این کار ظرافت بسیار دارد و باید با لطافت آموزش داده شود و نیاز داریم هم چارچوب های گردشگری حلال و مذهبی را خصوصا به مدیران تورها و شرکت ها و هتل ها آموزش دهیم.

نماینده ولی فیه در فارس و امام جمعه شیراز با تاکید بر این مهم افزود: برای برخی از سرفصل های گردشگری باید فکر جدی تر شده و راه حل حلال پیش‌بینی شود چرا که در غیر این صورت مبتلا به مسائل و مشکلاتی می شویم.

گاهی وقت ها از سوی مردم گله می شود که انگار جنبه موزه بودن بر مسجد بودن در این دو مکان چربیده است و این نگاه خوبی نیست.

وی در پایان اظهار داشت: نکته آخر اینکه در خصوص مساجدی چون نصیرالملک و عتیق، فراموش نکنید که اینها مسجد هستند. گاهی وقت ها از سوی مردم گله می شود که انگار جنبه موزه بودن بر مسجد بودن در این دو مکان چربیده است و این نگاه خوبی نیست.

گردشگری که می آید باید با فرهنمگ ما مواجه شود نه اینکه صرفا ساختمان را ببیند پس باید تدبیری اندیشید که حس مسجد بودن این مکان ها نیز به مخاطب القا شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار