با توجه به شیوع بیماری کرونا، محافظت از ریه‌ها بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است.
کد خبر: ۹۰۹۱۳۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸ 14 October 2020

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما:با توجه به شیوع بیماری کووید۱۹ و درگیری دستگاه تنفسی در این بیماری، محافظت از ریه‌ها و سلامتی دستگاه تنفسی بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. از طرفی سایر بیماری‌های دستگاه تنفسی مثل آسم، کیفیت زندگی را بشدت کاهش می‌دهد.

عواملی مانند سیگار کشیدن، رژیم‌های غذایی غربی و آلودگی هوا نیز می‌توانند آسیب‌های زیادی به این اندام حیاتی وارد کند. تحقیقات نشان می‌دهد یک رژیم غذایی غنی و کامل از نظر ریزمغذی‌ها نقش مهمی در پیشگیری از آسیب ریوی یا کاهش عوارض بیماری‌ها دارد. در این مطلب غذا‌های مفید و مغذی از این نظر را بررسی می‌کنیم.

چغندر و برگ چغندر

چغندر و برگ چغندر غنی از نیترات و برای عملکرد ریه‌ها مفید است. نیترات باعث آرام شدن عروق، کاهش فشار خون و افزایش برداشت اکسیژن از خون می‌شوند. همچنین برگ چغندر نیز غنی از منیزیم، پتاسیم، ویتامین C و کاروتنویید است که همگی برای عملکرد طبیعی ریه ضروری هستند.

سیب

مطالعات نشان می‌دهد مصرف منظم سیب در هفته احتمال ابتلا به بیماری‌های ریوی مانند آسم و سرطان ریه را کاهش می‌دهد. پژوهشگران این نتایج را به غنی بودن سیب از آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها نسبت می‌دهند.

زردچوبه

زردچوبه با داشتن ماده موثره «کورکومین» به خاصیت ضدالتهابی و خاصیت آنتی اکسیدانی خود معروف است. مطالعات نشان می‌دهد مصرف زردچوبه عملکرد ریه‌ها را هم در افراد سالم و هم در افراد سیگاری بهبود می‌بخشد.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی غنی‌ترین منبع غذایی لیکوپن است. «لیکوپن» یک آنتی اکسیدان قوی است که در پیشگیری از بیماری‌ها و سرطان‌های مختلفی نقش اثبات شده دارد. مصرف منظم گوجه فرنگی در رژیم غذایی خطر ابتلا به عفونت‌های مجاری تنفسی را کاهش می‌دهد.

روغن زیتون

یکی از مفیدترین روغن‌های مصرفی روغن زیتون است. این روغن منبعی غنی از پلی فنول‌ها و آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین E است و می‌تواند از ابتلا به آسم پیشگیری و در افرادی که مشکل زمینه‌ای ریوی دارند عملکرد ریوی را بهبود بخشد. البته فراموش نکنیم روغن زیتون روغن مناسبی برای حرارت‌های بالا (پخت و پز با حرارت بالا یا سرخ کردن) نیست.

قهوه

علاوه بر افزایش انرژی و ایجاد شادابی، قهوه خواص دیگری نیز دارد. قهوه غنی از کافئین و آنتی اکسیدان هاست و به پیشگیری از بیماری‌های مجاری تنفسی کمک می‌کند. مصرف قهوه، دست کم در کوتاه مدت، با گشاد کردن عروق علائم آسم را کاهش می‌دهد و بر اساس تحقیقات، در بلند مدت نیز می‌تواند در عملکرد کلی ریه مفید باشد.

عدس

عدس منبع غنی آهن، منیزیم، مس و پتاسیم است. مصرف عدس در یک رژیم غذایی سالم و متعادل، خطر ابتلا به سرطان ریه و COPD را کاهش می‌دهد.

کدو تنبل

با داشتن بتاکاروتن، لوتئین و زیزانتین یکی از غنی‌ترین منابع غذایی در مبارزه با التهاب است. مصرف کاروتنویید‌ها در رژیم غذایی برای سلامت ریه‌ها بسیار موثرند. تحقیقات نشان می‌دهد افراد سیگاری یا کسانی که آسیب ریوی دیدند تا ۲۵درصد کاروتنویید کمتری نسبت به افراد سالم دارند؛ بنابراین جبران کردن این کمبود یا پیشگیری از آن به کمک مواد غذایی و سبک زندگی، در عملکرد ریه مفید است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار