زیباشهر چند فرسنگ مانده به دروازه شهر، شهری است با نامی زیبا اما کامی تلخ، تلخکام از بی‌مهری‌ها و کم‌لطفی‌ها است. انگار بر خلاف شهر زیبای شیراز، زیباشهرِ آن از زیبایی فقط نامی را به ارث برده است.
کد خبر: ۹۰۹۱۱۳
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵ 14 October 2020

تابناک فارس به نقل از تسنیم: زیباشهر چند فرسنگ مانده به دروازه شهر، شهری است با نامی زیبا اما کامی تلخ، تلخکام از بی‌مهری‌ها و کم‌لطفی‌ها است. انگار بر خلاف شهر زیبای شیراز، زیباشهرِ آن از زیبایی فقط نامی را به ارث برده است.

شهری که می‌تواند با توجه بیشتر، زیباترین خوشامدگویی به شهر شیراز را نثار مسافرانی کند که مقصد سفرشان شهر شیراز است تا پیش از آن که مسافر وارد شهر شود، ابتدا دمی زیباشهر را منزلگاه خود کرده، غبار خستگی از تن زدوده، به تماشای آب رکنی و گلگشت مصفّای شیراز بنشیند.

بر بلندای تنگ الله اکبر با نظاره این جلگه سرسبز و دل انگیز که از دیرباز و از دور همچون طاووسی خوش خط و خال و خرامان در برابر دیدگانش جلوه‌گری و دلربایی می‌کند و با دیدن سروهای خرامان و آزاده چمران و قصردشت، الله اکبرگویان و با تحسین از زیر قرآن دروازه ورودی‌اش عبور کند و سپس وارد وادی و دیار شعر، طرب، شور و ادب شود و با گذر از خیابان حافظ و بعد گذرِحافظ و گلستان سعدی، به تماشای شهر بنشیند و از شهدِ کلام شیخِ خوش بیانِ و حافظِ شیرین زبان بنوشد و فیضِ روح قدسی از مردم صاحب کمالش بجوید.

زیباشهر چگونه به شیراز پیوست

تا دو سال پیش زیباشهر این آبادی با موقعیت استراتژیک و مستعد پیشرفت بلاتکلیف بود. از اینجا مانده و از آنجا رانده نه جزو شهر شیراز بود و نه در تقسیمات کشوری کد روستایی داشت. آبادی غیرآباد در شمال شرق شیراز با ماهیت سکونتگاهی در حریم شهر راز که سال‌ها بود از بافت شیراز جدا افتاده بود.

تا اینکه زیباشهر به همراه چند روستا و شهرک از جمله اکبرآباد در شصت و هفتمین صحن علنی شورای شهر با مصوبه این شورا با تصویب اکثریت آرا به شهر شیراز ذیل منطقه 3 الحاق یافت.

پیش از آن طرح تفصیلی سکونتگاه مذکور که پیش‌تر به تصویب شورای اسلامی شهر شیراز رسیده بود، برای تصویب به کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی و شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان فارس و سایر مراجع قانونی ارجاع داده شده بود و اداره کل راه و شهرسازی فارس، بررسی طرح تفصیلی را منوط به الحاق زیباشهر به محدوده شیراز کرده بود و در نهایت این امر در شورای شهر پنجم محقق شد.

الحاقی که همچون نمونه‌های مشابه با هدف کاستن از مشکلات حاشیه‌نشینی، تخلفات ساختمانی و ساخت‌ و سازهای خارج از محدوده آبادی و روستاهای متصل به شهر صورت می‌گرفت اما در مورد زیباشهر به ویژه به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص کمی وضعیت متفاوت بود مثلا با اینکه این پیش ورودی شهر شیراز، سایت اسکان مسافران نوروزی دارد که ترافیک ورودی شهر را به ویژه در ایام نوروز کم می‌کند اما کارکرد مسافرپذیری یا گردشگری مستقلی برای آن در سایر ایام سال تعریف نشده است.

 

به سبب قیمت پایین‌تر خدمات در آن هتل‌هایی ساخته شود تا توریست‌ها ابتدا در این منطقه استراحت کنند سپس با برنامه‌ریزی و آسودگی خیال و با سخاوتی بیشتر، جهت مشاهده جاذبه‌های گردشگری وارد شهر شوند و مباحثی دیگر که در این گزارش و در گفت‌وگو با چند تن از اهالی این منطقه و همچنین یاور شورا و سخنگو و ناظر شورای شهر در منطقه 3 به آنها خواهیم پرداخت.

سعید نظری سخنگوی شورای شهر شیراز در گفت‌وگو با تسنیم عمده چالش‌های فراروی شورای شهر و شهرداری در مناطق حومه‌ای و حاشیه‌ای شهر را این گونه تشریح می‌کند: "عمده چالش این آبادی‌های حاشیه شهر، جاماندن این مناطق از توسعه است. مشکل دیگر پراکندگی این سکونتگاه‌ها از یکدیگر است و کافی است به فاصله میان خیابان بوتان، شهرک رکن آباد(اکبر آباد) و زیباشهر با هم و با شیراز توجه کنید".

نظری در ادامه می‌گوید: این آبادی‌ها و آبادی‌های مشابه تا مدت‌ها مدیریت دوگانه داشتند به نحوی که اگر به عنوان محدوده منفصل شهری به آنها نگریسته می‌شد اختیار امور آنها بر عهده وزارت راه قرار می‌گرفت و این نهاد نیز اعتبارات لازم برای رسیدگی به این نواحی را نداشت. ضمن اینکه هویت مدیریتی مشخصی هم برای آنها تعریف نشده بود که بالاخره زیر مجموعه بخشداری باشند یا راه و شهرسازی و در آنها دهیار مستقر شود یا شورای شهر.

به گفته وی حدود دو سالی است که به شهر شیراز الحاق شده‌اند و مشکلات آنها کمی کاهش یافته یا حداقل مشخص‌تر شده است اما هنوز مشکلاتی دارند از جمله لایروبی یا جمع‌آوری پسماند این سکونتگاه‌ها که به سبب پراکندگی آنها بسیار دشوار است چون مساحت و مسافت زیادی را شامل می‌شود و سرعت کار به همین دلیل کم است.

نظری می‌افزاید: نبود زیرساخت و نبود برنامه‌ریزی برای این مناطق دیگر مشکل موجود است که البته شهردار شیراز به خوبی بر شرایط مسلط شده و برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفته و قرار است بخشی از امکانات و اعتبارات شهر را به آن منطقه گسیل کنیم تا آبرویی برای شهر باشد.

بحث دیگری که پس از بررسی‌های میدانی و سوال از مردم منطقه با این عضو هیئت رئیسه شورای شهر شیراز در مورد زیباشهر مطرح کردیم، گلایه مردم از نبود زیرگذر استاندارد و پل عابرپیاده مناسب بود. برخی اهالی منطقه معتقد بودند پل زیرگذر ورودی این محله، کوتاه و فاقد استاندارد بوده و حتی اتوبوس‌های شهری وارد این محله نمی‌شوند و مردم را کنار اتوبان پیاده می‌کنند و مردم مجبورند مسافت زیادی را در جاده طی کنند تا به مقصد برسند.

بهتر است شهردار منطقه 3 اقداماتی جهت ساماندهی زیرگذر برای خودروها به ویژه اتوبوس‌های شهری کند و همچنین تدابیری برای ساخت پل عابرپیاده استاندارد، ترجیحا برقی یا رمپی با پلکانی کوتاه‌تر برای رفاه حال مردم به ویژه مسافران و کارگران خسته و افراد سالخورده بیندیشد. نظری ضمن تایید این مسئله خاطرنشان کرد: در مورد زیر گذر و پل عابر پیاده اختیار بازسازی و استانداردسازی یا هر گونه تغییر در آنها از حوزه مدیریت شهری خارج بوده و با اداره راه و شهرسازی است.

نظری در ادامه گفت: حدود یکسال است در توافقاتی طرح الحاق کل شمال شرق شیراز از وزارت راه و شهرسازی به شهرداری شیراز را پیگیری کرده‌ایم و مجموعه استانداری نیز گام‌های خوبی در همراهی با ما برداشته‌اند و اگر وزارت راه و شهرسازی توافق نامه را تحویل شهرداری شیراز بدهد با نگاه فنی و مهندسی و عمرانی مدیریت شهری به این مسئله، پل عابر پیاده از حالت غیر استاندارد خارج شده و برای گذر خودرو نیز فکری خواهیم کرد.

وی همچنین تصریح کرد: زیرگذر ورودی زیباشهر چندین سال قبل بر اساس نیاز آن موقع مردم و با هدف کاستن از حجم بالای تصادفات آن زمان ساخته شد و اکنون پل شهدای زرهی سپاه هم در حال اتمام است و مسیر کمربندی شمال شرق شیراز آزادتر می‌شود.

آیا زیباشهر با الحاق به شیراز، زیباتر شد؟

سخنگوی شورای شهر درباره اقدامات مثبت فرهنگی عمرانی در این منطقه می‌گوید: در زیباشهر پارکی یک و نیم هکتاری به نام خورشیدکلاه که تا دو هکتار هم قابل ارتقا است، برنامه‌ریزی شده و یک ماه است که عملیات اجرایی آن شروع شده و حدود 30 درصد پیشرفت داشته و احتمالا تا دهه فجر افتتاح شود.

همچنین یک فرهنگسرا نیز به همت شورای شهر و شهرداری در آن تاسیس شده که البته به سبب شیوع کرونا هنوز بهره‌برداری نشده و با رعایت پروتکل‌ها برخی برنامه‌های متنوع آموزشی در آنجا آغاز می‌شود.همچنین مسیر زیباسازی حدفاصل شهید اسکندری تا دروازه قرآن، المان یا نمادهای شهری زیبایی از فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی پیش‌بینی کرده‌ایم و زیباسازی در مسیر طراحی می‌شود.

علی دلشاد فعال مدنی و پیگیر امور شهری و نماینده یاوران شورا درمنطقه سه شیراز نیز در گفت‌وگو با تسنیم به مشکلات زیباشهر اشاره کرد. وی ضمن تایید تعامل خوب شورا و شهرداری جهت حل مشکلات این محدوده شهری ملحق شده به شیراز گفت: برخی مسائل فوق را قبلا با مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس نیز مطرح کردیم و قول داده‌اند که پل عابرپیاده روبه‌روی زیباشهر با پله‌های خطرناکش را به پلی رمپی تغییر دهند.

قول و وعده‌هایی که توسط خبرنگار تسنیم تا مرحله اجرا پیگیری می‌شود

زیباشهر این انیس و جلیس شهر شیراز را شایسته نام زیبایش کنیم. زیباشهر آبروی شیراز است و شاید اگر روزی دیگر گذرِ حافظ شیراز باز به این شهر بیفتد، این بار نه فقط از شیراز و آب رکنی و آن باد خوش نسیم و تنگ الله اکبر که از خنکای نسیمی که از سمت زیباشهر می‌آید رخ بنماید و غزل بسراید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار