حبیبی با تاکید براینکه تمام ماموریت‌ها و اقدامات نیروی انتظامی با ماهیت ایجاد امنیت و ارتقاء احساس امنیت انجام شده است، گفت: پیام ما به مردم اینست که عملکرد نیروی انتظامی را نقد کنید اما از پلیس فاصله نگیرید.
کد خبر: ۹۰۸۸۸۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۶ 13 October 2020

تابناک فارس به نقل از ایسنا:سردار سرتیپ رهام‌بخش حبیبی سه شنبه ۲۲ مهر در نشستی خبری که به مناسبت هفته ناجا برگزار شد، گفت: با توجه به ضرورت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در زمان حاضر و با مشورتهای انجام شده، بالغ بر ۹۰ درصد از برنامه‌های جمعی مرتبط با بزرگداشت هفته ناجا را لغو کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های این هفته با حضور در حرم‌های مطهر امامزادگان واجب التکریم شیراز آغاز خواهیم کرد، انجام فعالیت‌ها با استفاده از بستر فضای مجازی را یادآور شد و گفت: در این ایام همه افراد جامعه نگران کرونا و مسائل مرتبط با آن هستند، اما نیروی انتظامی امکان کنار گذاشتن ماموریت‌ها را ندارد و مانند گذشته در راستای تامین و حفظ امنیت، تلاش و برنامه‌ریزی دارد.

حبیبی با تاکید براینکه طی ماه‌های گذشته و علیرغم شیوع کرونا، نه تنها ماموریت‌های پلیس کاهش نداشته، بلکه در مواردی افزایش هم داشته است، گفت: برخی از نیروهای پلیس در حین انجام ماموریت‌ها دچار بیماری کرونا شدند و خوشبختانه همگی بهبود پیدا کردند.

فرمانده انتظامی فارس با بیان اینکه بخش قابل توجهی از اقدامات و خدمات ناجا به بستر مجازی منتقل شده است، گفت: تمام ماموریت‌هایی را که امکان هوشمندسازی و انجام در فضای مجازی داشتیم، به این بستر منتقل کرده‌ایم.

حبیبی همچنین گفت: به مناسبت هفته ناجا، امکان تقسیط بدهی خودروهایی که به دلیل جرائم رانندگی بیش از یک میلیون تومان، در پارکینگ نگهداری میشوند را فراهم کرده‌ایم.

فرمانده انتظامی فارس با اشاره به همراهی پلیس با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در مسیر تحقق جهش تولید، گفت: فرمانده انتظامی فارس همواره تلاش کرده است که حس اعتماد و پیوستگی را در جامعه ایجاد کرده و اقداماتش منجر به نگرش مثبت مردم به ناجا بشود.

عملکرد را نقد کنید اما از پلیس فاصله نگیرید

حبیبی با تاکید براینکه تمام ماموریت‌ها و اقدامات نیروی انتظامی با ماهیت ایجاد امنیت و ارتقاء احساس امنیت انجام شده است، گفت: پیام ما به مردم اینست که عملکرد نیروی انتظامی را نقد کنید اما از پلیس فاصله نگیرید.

او با بیان اینکه بعضا شهروندان پلیس را در حین انجام ماموریت‌هایی که به شکل مستقیم و غیرمستقیم منجر به تامین و ارتقاء امنیت جامعه می‌شود، مورد انتقاد قرار می‌دهند، گفت: در راستای نزدیکتر کردن مردم با پلیس و تقویت حس پیوستگی و اعتماد، رسانه‌ها ابزاری بسیار کارآمد و تاثیرگذار محسوب می‌شوند.

حبیبی در تشریح عملکرد ۶ ماهه نیروی انتظامی در فارس گفت: طی این مدت ۲۳۲ میلیارد تومان کالای قاچاق کشف شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد رشد ۱۱ درصدی در این زمینه هستیم.

فرمانده انتظامی فارس با اشاره به رشد ۸ درصدی در کشف موادمخدر، گفت: طی ۶ ماه اول امسال بالغ بر ۳۰ تن موادمخدر در فارس کشف شده و در این موضوع باید متوجه بود که کشفیات پلیس در فارس مانند پلیس استان‌های مرزی در حجم‌های بالا نیست و همین امر رشد کشفیات را ارزشمندتر می‌کند.

وی همچنین گفت: طی این مدت شاهد افزایش ۴۹ درصدی کشف در پرونده‌های مرتبط با پلیس فتا بودیم، حال آنکه بالغ بر ۷۹ درصد از ماموریت‌ها و خدمات پلیس، به شکل مستقیم یا غیرمستقیم با فضای مجازی ارتباط دارد؛ این ماموریت‌ها در همه حوزه‌ها گسترده است.

فرمانده انتظامی فارس با بیان اینکه این استان جایگاه سوم به لحاظ کشف جرائم فضای مجازی را در کشور دارد، گفت: طی ماه‌های اخیر شاهد افزایش سرقت‌های خُرد بوده‌ایم، از طرفی اخیرا کُل اعضای ۴ باند حرفه‌ای سرقت به عنف را دستگیر کرده‌ایم که در بازجویی‌ها به ۲۸۰ فقره سرقت اعتراف کرده‌اند.

حبیبی با اشاره به اینکه بسیاری از مجرمان دستگیر شده توسط پلیس، دارای سوابق کیفری هستند، گفت: اینکه چرا یک زورگیر موبایل برای چهارمین بار توسط پلیس دستگیر می‌شود، نیازمند علت یابی است؛ باید تمام عوامل فرهنگی، آموزشی، اقتصادی و اجتماعی که بر بازگشت مجرمان دستگیر شده به جرم بررسی و موضوع به شکل ریشه‌ای حل شود.

فرمانده انتظامی استان فارس یکی از جرائم مهم که برخورد آن برای پلیس اولویت دارد را قمه‌کشی و عربده کشی اعلام و اضافه کرد: امسال در فارس ۱۶۳ نفر به همین اتهام‌ها بازداشت شده‌اند.

حبیبی در عین‌حال گفت: خوشبختانه فارس در مقایسه با استان‌های همطراز و پائین‌تر به لحاظ جغرافیا و جمعیت تحت پوشش، تعداد کمتری اراذل و اوباش دارد، فرهنگ بالای مردم فارس و نوع تعاملات اجتماعی آنان، اجازه نمی‌دهد که کسی به دنبال زورگویی و زورگیری و اوباشگری باشد. اکثر دستگیر شدگان با اتهام قمه و عربده کشی هم در نزاع‌های خانوادگی و مراسم‌هایی مانند عروسی و در حالت غیرعادی اقدام به چنین حرکاتی کرده‌اند.

او ادامه داد: تاکنون در فارس بحث گرداندن متهم را نه داشته و نه درخواست آن را مطرح کرده‌ایم؛ زیرا نیازی به این اقدام وجود نداشته است؛ اما تمام اقدامات نیروی انتظامی به استناد احکام قضایی انجام می‌شود.

حبیبی خاطرنشان کرد: اقدامی که در فارس اجرا می‌شود، رودر رو کردن متهم با مالباخته است؛ این رودر رویی از یک سو موجب تنبه فرد متهم و از سوی دیگر باعث بازگشت آرامش به مالباخته خواهد شد.

فرمانده انتظامی فارس در ادامه از افزایش میزان ترددهای درون استانی در دوران شیوع کرونا خبر داد و گفت: علیرغم افزایش ترددهای برون شهری درون استانی، خوشبختانه شاهد کاهش ۲۳ درصدی متوفیان و کاهش ۱۸ درصدی مجروحان در کل حوادث رانندگی (درون و برونشهری) بوده‌ایم و آمارها نشان دهنده کاهش ۳۴ درصدی کل حوادث رانندگی طی این مدت است.

او با اشاره به موفقیت واحدهای مشاوره انتظامی فارس گفت: خوشبختانه ۷۸ درصد از پرونده‌های ارجاع شده به واحد مشاوره پلیس، قبل از ارجاع به دستگاه قضایی با مصالحه طرفین دعوا ختم می‌شود، البته برای رسیدن به چنین نتیجه‌ای در بعضی موارد نیاز به برگزاری ۱۰ جلسه مشاوره است.

فرمانده انتظامی فارس بر لزوم فرهنگسازی برای استفاده مردم از مشاوران در اختلافات خانوادگی و ... گفت: امسال مجوزی برای جذب نیرو گرفته‌ایم لذا از کسانیکه شرایط استخدام در نیروی انتظامی را دارند، برای جذب در رده‌های افسری و درجه‌داری پلیس، دعوت به همکاری می‌شود. هیچ محدودیتی در جذب نیرو وجود ندارد.

حبیبی در ادامه، ضمن تاکید براینکه در موضوع تامین امنیت، پلیس یکی از سازمان‌های مسئول و تاثیرگذار محسوب می‌شود، گفت: باید سهم هر فرد از اعضای اجتماع در رابطه با ایجاد و حفظ و ارتقاء امنیت دیده و مشخص و تبیین شود؛ به عنوان مثال در موضوع مقابله با معتادان متجاهر، ۲۶ سازمان و دستگاه و نهاد وظیفه قانونی برعهده دارند، پلیس هم یکی از این سازمان‌ها است.

فرمانده انتظامی استان فارس همچنین تاکید کرد که نقش پلیس در تامین امنیت فیزیکی و روانی، در همه عرصه‌ها مشهود است، گفت: حضور پلیس در برنامه‌های مرتبط با شادی مردم یا مناسبت‌های ملی همانند برنامه‌های مذهبی و آئینی و ... با هدف کمک به پیوند مطلوب تر با مردم است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار