لازم به ذکر است: این شرکت جهت تامین آب شرب شهر بیرم در چند سال گذشته، با توجه به مکان یابی کارشناسان امور آب، اقدام به حفر سه حلقه چاه آهکی عمیق در مناطق کوهپایه گاوبست، لاور آبکنه و جنوب محمد قاسمی نموده که هر سه چاه مذکور منفی و فاقد کیفیت و کمیت مناسب بوده است که این خود نشان از توجه و تلاش دولت و شرکت آبفای فارس نسبت به حل مشکل آب شرب شهروندان بیرم دارد.
کد خبر: ۹۰۵۲۳۶
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۶ 30 September 2020

تابناک فارس به نقل از فارس: در پی رونمایی از مستند اتحادیه دفتر تحکیم وحدت که با حضور یکی از اهالی شهر بیرم با عنوان « بی بحران» صورت گرفت و همچنین در پی انتشار خبری در این باره با عنوان « رونمایی از مستند بی‌بحران/ گلایه مردم غیزانیه فارس از وعده‌های محقق نشده مسئولان» منتشر شد، شرکت آبفای استان فارس توضیحاتی را ارائه کرد.

شرکت آبفای فارس در توضیحات خود با اشاره به اینکه آب بیرم از کیفیت لازم برخوردار نیست، به اقداماتی که برای حل این مشکل صورت گرفته اشاره و در تاکید کرد که به منظور افزایش میزان آب و کاهش مشکلات کمی آب در این شهر یک حلقه چاه در حال کف شکنی است که با کار شبانه روزی و سه شیفته شدن عملیات کف شکنی، در اسرع وقت این منبع تامین آب نیز در مدار بهره برداری قرار گرفته و مشکل افت فشار و یا قطعی موردی نیز در این شهر مرتفع خواهد شد.

در قسمت دیگری از توضیحات شرکت آبفای فارس آمده: از آنجا که آب شهر بیرم از نظر شیمیایی فاقد کیفیت لازم جهت شرب بوده و دارای میزان TDS بالاتر از حد مجاز است، سه دستگاه آب شیرین کن با مجموع ظرفیت 200 متر مکعب در شبانه روز در شهر بیرم و روستاهای کریشکی و بالاده که در فاصله 5 کیلومتری این شهر واقع شده اند نصب و در مدار بهره برداری قرار گرفته است که توانایی تامین آب شرب مردم را داراست.

توضیحات کامل شرکت آبفای فارس که به این خبرگزاری ارسال شده، به شرح زیر است:

* وضعیت کمی و کیفی آب در شهر بیرم

 

در حال حاضر چهار حلقه چاه با میزان آبدهی 1555 متر مکعب در شبانه روز برای قریب به 3000 مشترک شهر بیرم در مدار بهره برداری می‌باشد ودر فصل گرم سال در برخی ساعات روز با افت فشار یا قطعی موردی آب شهر مواجه هستیم که به همین دلیل و به منظور افزایش میزان آب و کاهش مشکلات کمی آب در این شهر یک حلقه چاه در حال کف شکنی می باشد که با کار شبانه روزی و سه شیفته شدن عملیات کف شکنی، در اسرع وقت این منبع تامین آب نیز در مدار بهره برداری قرار گرفته و مشکل افت فشار و یا قطعی موردی نیز در این شهر مرتفع خواهد شد.

لازم به ذکر است: این شرکت جهت تامین آب شرب شهر بیرم در چند سال گذشته، با توجه به مکان یابی کارشناسان امور آب، اقدام به حفر سه حلقه چاه آهکی عمیق در مناطق کوهپایه گاوبست، لاور آبکنه و جنوب محمد قاسمی نموده که هر سه چاه مذکور منفی و فاقد کیفیت و کمیت مناسب بوده است که این خود نشان از توجه و تلاش دولت و شرکت آبفای فارس نسبت به حل مشکل آب شرب شهروندان بیرم دارد.

در همین خصوص به دلیل خشکسالی های متوالی در چند سال اخیر، برداشت بی رویه آب توسط کشاورزان از منابع آب زیر زمینی منطقه، متاسفانه آب چاه‌های موجود از کیفیت شیمیایی مناسبی برخوردار نیست و آب شبکه آبرسانی شهر بیرم از نظر شیمیایی غیر قابل شرب می باشد و صرفاً جهت مصرف بهداشتی می توان استفاده نمود.

شایان ذکر است آب این چاهها توسط دو سیستم گندزدایی گازی مورد کلرزنی واقع می شود و میزان کلر آزاد باقیمانده در محدوده استاندارد در دسترس مردم قرار می گیرد و فاقد هرگونه آلودگی میکروبی می باشد.

( آب حاصل از اختلاط چاههای مذکور که در شبکه آبرسانی شهر در اختیار مردم قرار می‌گیرد دارای هدایت الکتریکی 4950 میکرو زیمنس بر سانتی متر و نیترات 34.1 می باشد . )

از آنجا که آب شهر بیرم از نظر شیمیایی فاقد کیفیت لازم جهت شرب بوده و دارای میزان TDS بالاتر از حد مجاز می‌باشد، سه دستگاه آب شیرین کن با مجموع ظرفیت 200 متر مکعب در شبانه روز در شهر بیرم و روستاهای کریشکی و بالاده که در فاصله 5 کیلومتری این شهر واقع شده اند نصب و در مدار بهره برداری قرار گرفته است که توانایی تامین آب شرب مردم را دارا می باشند.

در حال حاضر هر سه دستگاه آب شیرین کن در حال فعالیت هستند که دو دستگاه متعلق به بخش خصوصی و یک دستگاه نیز متعلق به اداره آبفا شهر بیرم می باشد. از آب شیرین کنهای خصوصی یک دستگاه در روستای کریشکی واقع در 5 کیلومتری شهر بیرم با تولید روزانه 50 متر مکعب در شبانه روز و یک دستگاه نیز در شهر بیرم با ظرفیت تولید 120 متر مکعب در شبانه روزدر حال خدمت رسانی به مردم شریف بخش بیرم می باشند.

همچنین آب شیرین کن اداره آبفا شهر بیرم در روستای بالاده و در فاصله 5 کیلومتری شهر بیرم با ظرفیت 30 متر مکعب در شبانه روز نصب گردیده است و به طور شبانه روزی در حال تولید آب برای ساکنین روستاهای بالاده و آبکنه و شهر بیرم می باشد.

آب تولیدی این سیستمهای تصفیه پس از تولید مورد گندزدایی منظم و مستمر با کلر قرار گرفته تا میزان کلر آزاد باقیمانده آن در محدوده استاندارد 0.2 تا 0.8 میلی گرم بر لیتر قرار گیرد و از بروز هرگونه آلودگی ثانویه ممانعت بعمل آید.

(( نکته قابل توجه اینکه نرخ فروش آب در کنار آب شیرین کن 120 متر مکعبی شهر بیرم به ازای هر 2000 لیتر مبلغ 20000 تومان می باشد یعنی به ازای هر لیتر آب 10 تومان.))

کنترل کیفیت آب تولیدی این آب شیرین کنها و کلیه منابع تامین آب موجود در شهر مذکور برعهده مرکز بهداشت شهر بیرم و مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب شرکت آبفا فارس می باشد که بر اساس برنامه زمان بندی نمونه برداری میکروبی و شیمیایی انجام می شود و کیفیت آب تحت کنترل قرار می گیرد.

لذا حصول اطمینان از کیفیت آب تولیدی این آب شیرین کنها توسط دانشگاه علوم پزشکی و شرکت آبفا فارس صورت می گیرد که این دو سازمان با تعامل سازنده در تلاش مضاعف برای حفظ سلامت آب هستند.

حمل آب شرب از محل آب شیرین کنها توسط تانکرهای مخصوص حمل آب که می بایستی شرایط مناسب بهداشتی را داشته باشند صورت می گیرد و نظارت بر عملکرد توزیع مناسب آب شرب بر عهده این شرکت می باشد.

در خصوص تامین آب روستای علی آباد اوکشی لازم به ذکر است، تامین آب در شبکه آبرسانی روستای مذکور از طریق مجتمع آبرسانی فداغ شهرستان گراش صورت می گیرد و از آنجاکه آب این مجموعه نیز به دلیل خشکسالی و سازند زمین شناسی منطقه فاقد کیفیت شیمیایی مناسب می باشد، لذا آب شرب مردم این روستا از طریق انجام عملیات آبرسانی سیار در مخزن پنج متر مکعبی روستا و جلوی درب منازل مردم توزیع می شود.

گفتنی است به محض تماس دهیاری و شورای اسلامی روستا آب از طریق تانکر سیار آبرسانی از لار به دست مردم می رسد.

با تلاش و پیگیری نماینده محترم مردم شریف شهرستان های لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی و دولت محترم، طرح آبرسانی از سد سلمان فارسی در برنامه میان مدت در دستور کار قرار دارد که ان شاءالله پس از پایان فاز 2 مطالعاتی این طرح توسط همکاران آب منطقه ای فارس و تامین اعتبار لازم، عملیاتی خواهد شد.

برچسب ها: آب ، کیفیت اب ، آب بیرم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار