مدیر جهاد کشاورزی لارستان استان فارس گفت:میزان تولید این محصول استراتژیک اعم از دیم و آبی در سال زراعی ۹۸-۹۹) افزون بر ۹۶ هزار تن بود که رقمی حدود ۷۷ هزار تن از این میزان مازاد بر مصرف کشاورزان بود.
کد خبر: ۹۰۴۴۰۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹ 28 September 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:محمد جواد مظفری  اظهار داشت: میزان تولید این محصول استراتژیک اعم از دیم و آبی در سال زراعی ۹۸-۹۹) افزون بر ۹۶ هزار تن بود که رقمی حدود ۷۷ هزار تن از این میزان مازاد بر مصرف کشاورزان بود.

وی سطح ریر کشت گندم دیم و آبی در لارستان در سال زراعی یاد شده را به ترتیب ۱۰ هزار هکتار و ۱۹هزار هکتار عنوان کرد.

مظفری بیان کرد: با توجه به شرایط مطلوب جوی و پراکش مناسب بارندگی کشت های دیم این شهرستان به صورت ۱۰۰ درصد به برداشت رسید.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان لارستان ، میانگین عملکرد در مزارع آبی را ۲.۴ تن و مزارع دیم را ۷.۱ تن در هکتار عنوان کرد.

مظفری با بیان اینکه شهرستان لارستان از نظر سطح زیر کشت و همچنین میزان تولید محصول گندم درردیف پنج شهرستان نخست در استان فارس محسوب می شود، گفت: همچنین این شهرستان رتبه نخست در بین شهرستانهای منطقه ۵ که شامل ( لار ، خنج ، گزارش . اوز ، لامرد و مهر) هست را دارد.

مظفری اضافه کرد: تاکنون تمام مطالبات کشاورزان برای خرید گندم پرداخت شده است.

مدیر تعاون روستایی شهرستان لارستان نیز گفت: در سال زراعی جاری بیش از ۳۳ هزار تن از گندم مازاد بر مصرف کشاورزان در این شهرستان از طریق مراکز خرید وابسته به این تعاونی خریداری شد که میزان خرید گندم که این رقم در مقایسه با سال زراعی پارسال، بیانگر ۶۱ درصد افزایش است.

احمدرضا خسروپور با اشاره به اینکه، سال زراعی ۹۸ میزان خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان در این منطقه حدود ۲۲ هزار تن بود، افزود: امسال گندم مازاد بر مصرف کشاورزان شهرستان لارستان، توسط پنج مرکز خرید تعاونی روستایی این شهرستان خریداری شد.

وی، ارزش ریالی ۳۳ هزار تن گندم خریداری شده از کشاورزان لارستان را رقمی افزون بر۸۵۱ میلیارد ریال اعلام و بیان کرد: کل این مبلغ به کشاورزان پرداخت شده است.

خسروپور اظهار داشت: یکی از دلایل اصلی افزایش میزان خرید گندم از کشاورزان، علاوه بر افزایش نزولات جوی و پراکنش مناسب بارندگی‌ها، برنامه‌ریزی مدون از سوی دولت و مسوولان ذی‌ربط به ویژه سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل تعاونی روستایی استان فارس و لارستان بوده است.

وی اضافه کرد: بیشترین میزان خرید گندم امسال در مناطق دُرزسایبان، بلغان، بخش بیرم و صحرای باغ لارستان بوده است.

مدیر تعاون روستایی لارستان ادامه داد: برخی از کشاورزان نیز بنا به دلایلی از جمله، نزدیکی به مراکز تحویل و ذخیره‌سازی در سایر مناطق، پرداخت کمک هزینه حمل توسط سیلوها و کارخانجات خارج از استان، تکمیل ظرفیت مراکز خرید گندم تعاونی روستایی شهرستان، سختی کار و عدم تمایل برخی از رانندگان برای جابه جایی محموله گندم، اقدام به ارسال گندم تولیدی خود به شهرستان‌های همجوار از جمله خنج و لامرد و یا استان هرمزگان کردند.

مدیر تعاون روستایی لارستان، همچنین یکی از مشکلات مهم در زمینه خرید محصول گندم در این شهرستان را عدم حمل به موقع بار در مزارع دانست و گفت: این چالش علاوه بر اینکه باعث می‌شود ظرفیت ذخیره‌سازی مراکز تحویل‌گیری گندم تکمیل شود و در پی آن امکان خرید گندم از تمام کشاورزان منطقه وجود نداشته باشد، موجب سرگردانی کشاورزان و تحمیل هزینه‌های مازاد حمل بر دوش آنان نیز می‌شود.

خسروپور افزود: همچنین ماندگاری طولانی گندم از دیگر چالش‌های فراروی کشاورزان در مراکز تحویل‌گیری است که باعث می‌شود به دلیل شرایط جوی از جمله گرمای شدید و بارش‌های تابستانه، خسارت و زیان‌های فراوانی به شرکت‌های تعاونی روستایی مباشر تحمیل کند.

وی، همچنین نبود کارخانه تولید آرد در این شهرستان را از دیگر مشکلات فرا روی کشاورزان و مراکز خرید برشمرد و بیان داشت: وجود کاخانه آرد در این منطقه سبب می‌شود عمده گندم تولیدی در شهرستان ذخیره‌سازی و مصرف شود و حتی زمینه ارسال گندم و آرد به شهرستان‌های همجوار و استان هرمزگان نیز فراهم خواهد شد.

خسرپور اضافه کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، ارسال گندم با مجوز اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان فارس به مقصد کارخانجات آرد و سیلوهای ذخیره‌سازی داخل استان به شهرستان‌های جهرم، فسا و شیراز و در خارج از این استان نیز به استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و تهران انجام شده است.

شهرستان لارستان به مرکزیت لار در فاصله حدود ۳۸۰ کیلومتری شیراز واقع است.

برچسب ها: تولید ، گندم ، لار
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار