حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مختار موسوی خرم با طرح این سؤال که چرا نباید از ظرفیت‌های موجود در لارستان استفاده نشود و چرا مسئولین پیگیری این موضوعات نیستند؟! گفت: اگر می‌خواهیم برای جوانان اشتغال کنیم می‌بایست از پتانسیل‌هایی که داریم بهره بگیریم و همیشه نباید به دنبال چیزهایی باشیم که مناطق دیگر متناسب با ظرفیت خود به دست آورده‌اند.
کد خبر: ۹۰۳۶۸۱
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۳ 26 September 2020

تابناک فارس به نقل از فارس:تولید خرما یکی از محصولات استراتژیک کشاورزی ایران به شمار می‌رود که به دلیل اشتغال‌زایی و البته ارزآوری بالا در سبد صادرات غیرنفتی کشور جایگاه ویژه‌ای دارد، بااین‌حال به دلیل ضعف در مراحل فرآوری و بسته‌بندی، ارزش‌افزوده این محصول نصیب کشورهایی می‌شود که به تکنیک‌های جدید کاشت، برداشت، نگهداری،فراوری و بسته‌بندی مجهز شده‌اند.

بسیاری از کشورها با اطلاع از ذائقه مصرف‌کنندگان و عرضه محصولات در بسته‌بندی‌های مرغوب و مشتری‌پسند، سیاری از بازارهای هدف را در اختیار خود گرفته‌اند که در ایران نیز می‌توان با شناسایی حلقه‌های مفقوده در زنجیره تولید و فراوری خرما، از فروش محصولات باقیمت پایین و خام فروشی ممانعت کرد.

اغلب نخلستان‌های خرما در جنوب ایران وجود دارد که از این میان جنوب فارس و به‌ویژه شهرستان لارستان نیز سهم بالایی در تولید محصول ارزشمند خرما دارند که نیاز است با معرفی صنایع مرتبط با خرما و جذب سرمایه‌گذاران از خام فروشی آن جلوگیری کرد.

رهبر معظم انقلاب در دیدار تصویری با اعضای دولت در شهریورماه امسال به مناسبت هفته دولت خواستار توجه ویژه به جلوگیری از خام فروشی محصولات شدند.

در این دیدار امام خامنه‌ای بیان کردند: خام فروشی در سنگ‌های معدنی قیمتی و فرآوری آن‌ها در خارج و بازگرداندن به کشور با چندین برابر قیمت، فروش خاک جزیره هرمز، فرآوری نشدن زعفران جنوب خراسان و خرمای مناطق گرمسیری ازجمله مواردی است که نشان می‌دهد باید در این زمینه کار جدی صورت گیرد.

تأکید مقام معظم رهبری در جلوگیری از خام فروشی تولیدات داخلی نشان از اهمیت موضوع دارد چراکه با ایجاد صنایع مرتبط می‌توان به اهداف بزرگی نظیر رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال، ارزآوری، توسعه کشاورزی و ... دست‌یافت.

ارتقاء اوضاع اقتصادی هر کشوری نیازمند پشتیبانی همگانی از سوی دولت، مسوولان و مردم دارد و اگر حمایت مردم و مسوولان از محصولات ایرانی مناسب نباشد اقتصاد کشور دچار رکود خواهد شد.
استقبال از محصولات ایرانی یکی از راه‌های مهم تشویق تولیدکنندگان و بهبود و ارتقای کیفی محصولات یکی از اصلی‌ترین روش‌های جلب مشتری است و تولیدکننده و مصرف‌کننده هر دو در رونق وضعیت اقتصادی نقش دو سویه دارند.

تشویق و حمایت از کارخانه‌های بسته‌بندی و فرآوری خرما درزمینهٔ اشتغال‌زایی و صادرات خرمای لارستان نقش بسیار مؤثری دارد و بدون شک توسعه و سرمایه‌گذاری در این خصوص علاوه بر افزایش صادرات افزایش اشتغال را به دنبال دارد.

هم‌اکنون تنها بهره‌گیری که از محصول خرما آن‌هم فقط در فصل پائیز در لارستان صورت می‌گیرد، تبدیل خرما به شیره یا به زبان لاری«دوشاب» است که به شکل سنتی انجام می‌شود. در لارستان چند کارگاه معدود سنتی تولید شیره خرما وجود دارد که به گفته افراد فعال در این عرصه، قدمت فعالیت در این حرفه به ۲۰۰ سال پیش برمی‌گردد.

اگرچه اکنون محصولات ناچیز این کارگاه‌های تولیدی شیره خرما به شهرها و حتی کشورهای حوزه خلیج‌فارس ارسال می‌شود اما می‌توان با ایجاد صنایع مدرن و بزرگ علاوه بر تولید انبوه شیره خرما، سایر محصولات و شیرینی‌های بومی منطقه لارستان نظیر حلوای تَرَک، رنگینک، چَنگالو، معجون کُنگو و غیره را که دارای ارزش غذایی بالا و مقوی هستند، تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه کرد.

در این زمینه و پس از بیانات مقام معظم رهبری نسبت به انتقاد از خام فروشی محصولات، امام جمعه لارستان در خطبه‌های نماز جمعه شهر لار خطاب به مسوولین ملی و استانی برای توجه به بهره‌وری محصولات خرما و گیاهان داروئی در منطقه لارستان، گفت: می‌توان با ایجاد صنایع تبدیلی و بسته‌بندی مناسب این محصولات باارزش، باعث تحول در کشاورزی و همچنین ایجاد اشتغال برای جوانان در خطه لارستان شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمختار موسوی خرم بابیان اینکه توصیه‌های رهبر معظم انقلاب تنها معطوف به اعضای هیأت دولت نمی‌شود بلکه مسئولان شهرستانی و بخش‌ها نیز باید ظرفیت‌های منطقه را بشناسند و سرمایه‌گذاران را برای ورود به عرصه‌های مختلف راهنمایی و ترغیب کنند، تأکید کرد: یک‌بار شخصی از استان آذربایجان به لار سفرکرده بود و به بنده گفت برای خرید خرما به لارستان آمده تا با تبدیل آن به ۱۴ محصول آن را به کشورهای اروپایی صادر کند.

وی با طرح این سؤال که چرا نباید از ظرفیت‌های موجود در لارستان استفاده نشود و چرا مسئولین پیگیری این موضوعات نیستند؟! گفت: اگر می‌خواهیم برای جوانان اشتغال کنیم می‌بایست از پتانسیل‌هایی که داریم بهره بگیریم و همیشه نباید به دنبال چیزهایی باشیم که مناطق دیگر متناسب با ظرفیت خود به دست آورده‌اند.

امام‌جمعه لارستان با اشاره به اینکه نخبگان، اعضای شورای شهر و مسئولان اجرایی پیگیر ایجاد صنایع تبدیلی در لارستان باشند تا از خام فروشی محصولات جلوگیری شود، ادامه داد: در محصولات باغی و مرکبات نیز خام فروشی می‌شود و کشورهای خارجی به شکل آبمیوه‌های گران‌قیمت آن را به ما برمی‌گردانند.

وی با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری یکی از سرفصل‌های مهم در رشد اقتصادی است که متأسفانه در سال‌های اخیر در این زمینه کشور ایران و به‌تبع آن در خطه لارستان عقب‌مانده‌ایم، تصریح کرد: اگر مسئولان ملی و استانی بستری برای استقرار یک صنعت مادر در لارستان آماده کنند به‌طورقطع سرمایه‌های انباشته‌ای که سرمایه‌داران این خطه که مبالغ هنگفتی نیز است و در بانک‌ها گذاشته‌اند، در صنایع پایین‌دستی آن سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

تاکید بر ایجاد صنایع مادر در لارستان

موسوی بابیان اینکه اگر صنایع مادر در لارستان ایجاد شود و آن کارخانه مواد اصلی و اولیه را تولید کند به‌طورقطع مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد، افزود: سرمایه‌داران اگر بدانند با ورود به یک صنعت سودی که به دست می‌آورند بیش از سودهای بانکی است، بسیاری از سرمایه‌گذاران حاضر به سرمایه‌گذاری خواهند شد.

امام‌جمعه لارستان با تأکید بر اینکه باید سرمایه‌های کلانی که رهاشده‌اند، مدیریت و با برنامه‌ریزی راهنمایی شوند، ادامه داد: در خطه لارستان ظرفیت بهره‌گیری از بخش خصوصی وجود دارد و اگر سختگیری‌هایی که درزمینهٔ صدور مجوزها صورت می‌گیرد، پرهیز شود، می‌توان راه سرمایه‌گذاری را تسهیل کرد.

مسئول واحد باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی لارستان نیز در این زمینه بابیان اینکه لارستان جایگاه پنجم تولید محصول خرمای استان فارس را در اختیار دارد، گفت: برداشت این محصول از نیمه مردادماه به‌صورت رطب آغاز و تا اواخر آبان ماه ادامه دارد.

مجتبی ضیافت بابیان اینکه پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۵ هزار تن محصول خرما از نخلستان‌های لارستان برداشت شود، افزود: سطح نخلستان‌های موجود در لارستان دو هزار و ۷۰۰ هکتاراست.

وی با اشاره به اینکه عمده باغ‌های نخل لارستان در بخش‌های مرکزی و صحرای باغ واقع شده‌اند، یادآور شد: حدود ۳۰ رقم خرما در لارستان وجود دارد و ارقام شاهانی، قصب و خاصویی به ترتیب بیشترین سطح زیر کشت را دارند که در سال‌های اخیر سطح کشت ارقام تجاری از جمله پیارم و مجول در حال افزایش است.

در استان فارس شهرهای داراب، خنج، جهرم، قیروکارزین، فراشبند، کازرون، مهر و لارستان از کانون‌های اصلی نخیلات محسوب می‌شوند و در مجموع استان فارس پس از استان‌های کرمان، هرمزگان و خوزستان چهارمین استان در کشور از نظر سطح تولید خرما است.

بازار مصرف خرما روزبه‌روز در حال افزایش است و در مصارف صنعتی متعددی نظیر شیره خرما، شهد خرما، عسل خرما، قند مایع، سرکه خرما، عصاره نوشابه، حلوای خرما، شکلات صبحانه خرما و لواشک خرما مورد استقبال بیشتری قرار دارد که امید می‌رود با ورود سرمایه‌گذاران بتوان صنعت بسته‌بندی،‌ نگهداری، فراوری و تولید محصولات کشاورزی را در لارستان ایجاد تا علاوه بر ارتقای کیفیت این محصولات و توسعه و رونق صادرات آن در اشتغال‌زایی و تراز ارزی کشور نقش بسزایی ایفا کرد به‌گونه‌ای که در سال‌های اخیر ایجاد کارگاه‌های بسته‌بندی و فراوری محصولات کشاورزی و مواد غذایی با استقبال بسیاری از جانب کارآفرینان مواجه شده و به دلیل نیاز به سرمایه اندک، سرعت گرفته است.

«جلوگیری از خام‌فروشی» یکی از مهم‌ترین کلیدواژه‌ها در سیاست‌ها برای جهش تولید است که می‌بایست مسئولین حوزه صادرات خرما، توسعه صنایع تبدیلی و واحدهای بسته‌بندی خرما با استانداردهای روز را در دستور کار خود قرار دهند تا علاوه بر تحولی عظیم در اقتصاد نخل داران لارستان موجب جهش تولید نیز شود.

برچسب ها: خرما ، لارستان ، خام فروشی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار