کد خبر: ۹۰۳۴۰۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸ 26 September 2020

 

به مناسبت هفته دفاع مقدس و به میزبانی سپاه، میز خدمت برای نخستین بار پس از گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی در مسجد مالک اشتر محله صف سر رشت برگزار و اهالی محل مشکلات خود و منطقه را مطرح کررده که انتظار پیگیری دارند.

مشگلات ولکس رشت پس از ۴۰ سال شنیده شد

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، مردم، این محله رشت را با تالاب عینکش می‌شناسند، تالابی که درگذشته برای کشاورزان با آب خروشانش و برای مردمان با ماهی‌های فراوانش مایه خوشحالی و برکت بود و حالا برای ما جز ناراحتی و ضرر چیزی ندارد! پیرمرد ولکسی این‌ها را با ناامیدی خاصی بازگو می‌کند.

اینجا در مسجد مالک اشتر محله‌ صف سر رشت هیاهوی خاصی برپاست چراکه پس از گذشت بیش از چهل سال از انقلاب اسلامی، این نخستین بار است که با میزبانی سپاه و به مناسبت گرامیداشت هفته‌ دفاع مقدس در این مسجد، میز خدمت دایر شده و مدیران دستگاه‌های اجرایی  یک‌به‌یک وارد مسجد می‌شوند و پشت میز مقدس خدمت مستقر می‌گردند. 

پیرمرد در پاسخ به سؤالم که چرا تالاب به این زیبایی را موجب ضرر و ناراحتی می‌داند می‌گوید سال‌هاست که تابستان‌ها به خاطر بوی بد فاضلاب رهاشده در آن و زمستان‌ها به خاطر  آب‌گرفتگی معابر اطرافش به‌سختی از کنار تالاب عبور و مرور می‌کردیم حالا هم که دیگر تجمع اراذل و مصرف مواد مخدر در حوالی دنج آن شده قوز بالا قوز.

درحالی‌که پیرمرد از عواقب اعتیاد و تفاوت معتادین امروزی با مصرف‌کنندگان نسل خودش صحبت می‌کرد، مادری جوان به نشانه تائید سرش را تکان داد و گفت: دیگر می‌ترسم که کودکم را برای بازی به کوچه بفرستم چون با چشم خودم بارها دیده‌ام که بچه‌محصل‌ها بعد از پایان زنگ مدرسه حوالی تالاب سیگار و مواد می‌کشند.

ریش‌سفید دیگری که به مکالمه ما گوش می‌داد، نزدیک آمد و گفت: فقط این‌ها که نیست، قیمت زمین‌های ما به خاطر وجود همین تالاب ۱۰ برابر کمتر از زمین آن‌سوی بلوار است، کافی است شما به محله‌ شهید تندگویان بروید و قیمت یک متر زمین آنجا را جویا شوید یا بلوارسازی و امکانات آنجا را تماشا کنید آن‌وقت خودتان نتیجه می‌گیرید که این تالاب ما را به خاک سیاه نشانده است!

یک زن جوان برافروخته و دلسرد می‌گوید که چه ربطی به تالاب دارد، تالاب نعمت خداست، ایراد از بی‌فکری برخی مسؤولین ماست، در هر جای دنیا اگر این تالاب وجود داشت، با ایجاد مراکز تفریحی و گردشگری منشأ آرامش و ثروت برای مردم منطقه می‌شد اما چه حیف که ما باید چنین رؤیایی را به گور ببریم! و تنها شاهد نابودی تالاب باشیم. 

مراسم به‌طور رسمی با تلاوت قرآن مجید آغاز شد، کاغذی در بین حضار توزیع شد که روی آن مشکلات مهم محل و ادارات ذی‌ربط برای رفع آن درج‌شده بود و آقای حسینی که می‌گفتند مدیر محله است هم در جایگاه سخنران یک‌به‌یک آن‌ها را به‌عنوان نماینده مردم به مسؤولین  شرح می‌داد و مطالبه‌گری می‌کرد. 

این اولین بار بود که در جایگاه یک خبرنگار در فرایند اجرای میز خدمت در مساجد این‌چنین نظم و برنامه‌ای را می‌دیدم، تذکر برای استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، از دیگر نکات مثبت این میز خدمت بود که با پیگیری مدیر محله، همبستگی اهالی و توجه و پاسخگویی مسؤولین سایر دستگاه‌های اجرایی تحسین‌برانگیز شده بود.

نادر حسینی فرمانده پایگاه بسیج محل گفت از اجرای طرح جوادالائمه در این محل چند ماهی می‌گذرد و ما با کسب اطلاعات بیشتر در خصوص محله و احصا مشکلات و آسیب‌های اجتماعی در صف سر حالا می‌خواهیم برای  ۱۵۰۰ خانوار ساکن که ۹۰ درصد آنان آذری‌زبان و شغل عموم پدران کارگری است، امکانات بیشتری را با تعامل با مسؤولین سایر دستگاه‌های اجرایی فراهم کنیم.

حسینی نبود کتابخانه، پارک، زمین‌بازی و تجهیزات ورزشی را در کل ولکس، مهم‌ترین دغدغه قشر جوان محله دانست و گفت: عدم وجود فضای آموزشی و تفریحی برای این قشر پرانرژی و بااستعداد، منجر به افزایش آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد می‌شود و از شهرداری انتظار داریم ساختمان‌های بلااستفاده‌اش را برای اجرای امور فرهنگی در اختیار ما بگذارد.

نیاز به بازسازی و ترمیم آسفالت کوچه‌ها، عدم لایروبی فاضلاب محله، نوسانات برق و پارگی سیم و کابل‌های برق، نیاز به تعویض یا تعریض پل ورودی محله، نصب پل آهنی یا چوبی در داخل تالاب واقع در محدوده‌ انتهایی کوچه شهید نظری جهت تسهیل دررفت و آمد عابرین پیاده، عدم صدور مجوز انشعابات آب و برق برخی ساکنین به جهت قدیمی بودن املاک یا نسقی بودن زمین‌ها که امکان دارا بودن جواز ساخت را برایشان مقدور نساخته از دیگر مشکلات بیان‌شده توسط مدیر محله بود.

مدیر محله به شخصی گفته می‌شود که برای اجرای طرح جوادالائمه سپاه پاسداران باهدف رسیدگی به امور مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته، انتخاب و با تعامل با سایر دستگاه‌ها و پیگیری مطالبات مردمی، به توسعه‌ همه‌جانبه فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و اقتصادی مناطق محروم همت می‌گمارد.

بیان صریح و دوستانه مشکلات توسط حسینی و پاسخگویی و وعده‌های مسؤولین، چهره غم‌زده و خسته اهالی را تغییر داد و آن‌ها هم تکاپوی خاصی برای تائید گفتارش داشتند، حضور زنان محله هرلحظه پررنگ‌تر می‌شد و نشانگر توانمندی متولیان و بانوان بسیجی مسجد در ایجاد ارتباط لازم با آنان در پی برگزاری کلاس‌های آموزشی و فرهنگی بود. 

فرمانده پایگاه بسیج محله‌ صف سر یکی از اقدامات این نهاد را توزیع بیش از ۶۰۰ بسته مواد مصرفی خانوار به ارزش ۸۰ میلیون تومان در ۶ ماه گذشته دانست و گفت اگرچه سال‌هاست خدمات بسیاری همچون برگزاری کلاس‌های آموزشی، اردوهای تفریحی و غیره در این پایگاه ارائه می‌شد اما اجرای برنامه‌ای هدفمند در قرارگاه جوادالائمه در سراسر کشور و تعامل دستگاه‌های اجرایی، نویدبخش اقدامات مثمرثمرتر و ماندگارتر است.

او گفت بااینکه این محله ۱۷ شهید، ۱۰ جانباز و ۲۵ آزاده دارد اما تاکنون یادمان تمثال مبارک شهدا در این منطقه نصب نشده و از شهرداری، بنیاد شهید و امور ایثارگران خواستاریم که کوچه‌هایی را که فاقد نام‌گذاری هستند به نام و تصویر شهدای محل مزین سازند و بدین طریق همواره یاد و نامشان را گرامی دارند. 

مدیر محله‌ ولکس عدم حفاظ گذاری در دو طرف کانال آب کشاورزی را درگذشته منجر به ایراد خسارات مالی و جانی برای اهالی دانست و از ارگان‌های ذی‌ربط تقاضای رسیدگی کرد، مردم هم عدم نصب سرعت‌کاه در جلوی مسجد مالک اشتر و عدم روشنایی معابر این محله را  زمینه‌ساز بروز حوادث و سانحه رانندگی دانستند و از اداره برق و شهرداری برای رفع این مشکل مطالبه گری کردند.

سپس فرمانده سپاه ناحیه مرکزی رشت در جایگاه سخنران قرار گرفت و ضمن معرفی اهداف و چگونگی  طرح جوادالائمه از شناسایی محلات محروم و حاشیه‌نشین در ر‌شت خبر داد و  افزود: معلولین، سیاه اسطلخ، ولکس، فخب، جماران، آج بیشه و هفت منطقه محروم شهرستان رشت هستند و سپاه گیلان درصدد است که با اجرای این طرح در راستای منویات رهبری و توزیع عادلانه امکانات در جامعه گام بردارد.

سید اکبر قاسمی گفت در سال گذشته معلولین اولین محله‌ رشت بود که قرارگاه جوادالائمه در آن مستقر شد و  امروز نتایج اجرای این طرح، از تغییر نام محله گرفته تا اجرای فاضلاب و برقراری آرامش و امنیت و کاهش آسیب‌های اجتماعی، در آن مشاهده می‌شود و امروز، ولکس، دومین محله‌ اجرای این طرح است و امیدواریم با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی شاهد تغییرات مثبتی در این منطقه باشیم.

مدیران دستگاه‌های دولتی هرکدام دقایقی صحبت کردند و برای هرگونه همکاری اعلام آمادگی نمودند، مریم گل احضار شهردار منطقه چهار رشت قول داد که در کمتر از یک ماه سرعت‌گیر جنب مسجد نصب شود و یکی از ساختمان‌های بلااستفاده شهرداری برای ایجاد کتابخانه و استفاده فرهنگی در اختیار قرارگاه جوادالائمه قرار گیرد و پس از به تصویب رساندن اعضای شورای شهر هم کوچه‌های فاقد نام به نام شهدا مزین گردد.

رئیس اداره‌ توزیع برق هم گفت در صورت یافتن زمینی مناسب توسط مدیر محله برای نصب ترانس موتوربرق اقدام خواهد کرد تا مشکل نوسانات برق و کمبود روشنایی معابر منطقه حل شود.

غفاری مسوول اداره‌ ورزش و جوانان رشت هم با اهدای لوازم ورزشی شادی را به کودکان و نوجوانان حاضر در مسجد بخشید و قول هرگونه مساعدت در خصوص تجهیز لوازم ورزشی محل را داد.

به گزارش فارش، در این میز خدمت که با حضور مدیران بیش از ۱۴ دستگاه اجرایی، نظارتی و حمایتی برگزار شد، ویشکاهی معاون فرماندار بیش از ۱۰ طرح مورد مطالبه مردم را به تصویب رساند و حالا باید دید که آیا این طرح‌ها در موعد مقرر اجرا و افتتاح می‌شوند یا خیر؟! و مدیر محله و مردم و خبرگزاری فارس پیگیر سرانجام مطالبات مردم و وعده‌های مسؤولین خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار