میوه‌ها و صیفی‌ها می‌توانند از راه‌های مختلفی آلوده شوند اما با رعایت کردن چند نکته ساده می‌توانیم میزان این آلودگی‌ها را حذف کنیم یا کاهش دهیم.
کد خبر: ۹۰۱۴۸۱
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۸ 20 September 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: الهام باباعلی کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با بیان اینکه میوه‌ها و صیفی‌ها می‌توانند از راه‌های مختلفی آلوده شوند، اظهار کرد: در طول مرحله رشد، ترکیبات مضر موجود در خاک و آب و بهداشت ضعیف کارگران از جمله مواردی هستند که می‌توانند موجب آلودگی شوند، همچنین بعد از برداشت محصول، دستکاری زیاد می‌تواند خطر آلودگی را افزایش دهد.

او ادامه داد: آلودگی حتی می‌تواند پس از خریداری محصول در طول آماده سازی مواد غذایی و ذخیره سازی ناکافی هم اتفاق بیافتد.

الهام باباعلی گفت: با رعایت کردن چند نکته ساده می‌توانیم میزان این آلودگی‌های سبزی ها و صیفی ها را حذف کنیم یا کاهش دهیم و از خود و خانواده در مقابل بیماری‌های ناشی از این مواد غذایی محافظت کنیم.

کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز افزود: طبق نظر سازمان غذا و داروی آمریکا در صورت امکان، محصولاتی را باید انتخاب کنیم که بدون هر گونه آسیب فیزیکی باشند و مطمئن باشیم که مواد غذایی از پیش بریده شده مانند برگه‌های کاهو و اسلاید‌های هندوانه در خانه یا مغازه داخل یخچال یا بر روی یخ نگهداری شده باشند.

او با اشاره به نکاتی در این خصوص، تصریح کرد: قبل از آماده سازی میوه و صیفی دست هایمان را به مدت ۲۰ ثانیه با آب گرم و صابون بشوییم.

الهام باباعلی اضافه کرد: قبل از خوردن و آماده سازی، قسمت‌های آسیب دیده و دارای لکه‌های قهوه‌ای را جدا کنیم.

او با بیان اینکه محصولات را قبل از پوست گیری شست و شو دهیم، با این کار آلودگی و باکتری‌ها نمی‌توانند از چاقو به داخل میوه و سبزی منتقل شوند، اظهار کرد: محصول را به آرامی زیر آب جاری مالش دهیم. نیازی به استفاده از صابون و هیچ محلول شست شوی دیگری نیست.

کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز بیان کرد: از یک برس تمیزکننده سبزی برای لایه برداری سطحی از محصولاتی مانند خیار و خربزه استفاده شود.

او گفت: محصولات با یک دستمال تمیز برای کاهش باکتری‌هایی که ممکن است حضور داشته باشند، خشک شوند و برگ‌های خارجی سر کاهو یا کلم هم حذف شوند.

برچسب ها: میوه ، صیفی ، مواد غذایی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار