آیت‌الله دژکام بر لزوم حفظ حیثیت امام جمعه در عرصه سیاسی تاکید و تصریح کرد: همه جریانات و گروه ها سیاسی متوجه این مسئله باشند؛ بنده عضو هیچ حزبی نیستم و بحث بنده در عرصه سیاست، هدایت سیاسی در سطح کلان است، احزاب و گروه ها باید بدانند موضع گیری حزبی و سیاسی خود را نباید به امام جمعه منتسب کنند و باید اجازه دهند امام جمعه و نماینده مقام معظم رهبری در استان، پدر معنوی همه جریانات و گروه ها باشد.
کد خبر: ۹۰۰۹۰۳
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵ 19 September 2020

تابناک فارس به نقل از ایسنا:آیت‌الله لطف‌الله دژکام در جلسه شورای مرکزی قرارگاه عفاف و حجاب استان فارس، یکی از مهمترین نکات که مد نظر مقام معظم رهبری نیز قرار داشته است را، تقسیم کار اجتماعی دانست و با تاکید براینکه باید این فرهنگ تقسیم کار به عنوان یکی از اجزای جامعه‌پردازی، ایجاد و نهادینه شود، گفت: باید مشخص شود که نقش و مسئولیت نماینده ولی فقیه و امام جمعه چیست و به عنوان مثال استاندار چه نقش و وظایفی دارد و نمایندگان وظایفشان چیست.

به گزارش ایسنا به نقل از دفتر نهادنمایندگی ولی فقیه در فارس، آیت‌الله دژکام گفت: بعد از پیروزی انقلاب به واسطه اینکه کارهای درون نظام بسیار پیچیده بود و نظام سلطنتی قبل را بهم زده بودیم، بسیار از مواقع مسئولیت های ما با هم تداخل پیدا کرده و این تداخل مسئولیت ها طبیعتا آثار بدی داشته است. وقتی حد و مرز وظایف افراد مشخص نمی شود مطالبه گری هم رخ نمی دهد.

او با بیان اینکه وقتی تقسیم مسئولیت به درستی انجام نشود، مطالبه‌گری نیز در مسیر خود پیش نخواهد رفت، گفت: وقتی مسئولیتهای قانونی و اختیارات بر عهده فردی نیست، نباید انتظار اجرائیات را هم از او داشت؛ متاسفانه جریانهای سیاسی و احزاب در ایران، درگیر کسب قدرت می‌شوند و به فکر حل مسائل اساسی جامعه نیستند و این نقطه ضعف اخلاقی بزرگ جامعه ما شده است.

آیت‌الله دژکام با تاکید براینکه نقش امام جمعه و نماینده ولی فقیه، مدیریت راهبردی است و ورودش به عرصه اجرا، با کار دیگران تداخل دارد و درک نکردن این موضوع، سوءتفاهم ایجاد می‌کند، گفت: از یک طرفبرخی ممکن است از امام جمعه انتظار کار اجرایی و میدانی داشته باشند که غلط است و از طرفی، برخی وقتی امام جمعه می خواهد مدیریت راهبردی داشته باشد در برابر او موضع می گیرند و فکر می کنند در کاری که به او ربطی ندارد ورود کرده است؛ حال آنکه امام جمعه باید هدایت راهبردی جامعه شهری خود را بر عهده داشته باشد. مدیران، مسئولان و مردم باید از او توقع هدایت گری و بیان راهبردهای کلان را داشته باشند نه چیز دیگر.

او خاطرنشان کرد: در مقابل دولت محترم در سطوح مختلف مسئولیت مدیریت اجرایی را در کشور دارد، یعنی وقتی برنامه ای تدوین می شود، این مدیران باید اجرا کنند. امکانات و اختیارات در دست آنهاست و باید مجری باشند و هر بخش باید وظیفه خود را انجام دهد، حتی قوه قضاییه هم جزو اجرایی ها قرار می‌گیرد اما نهاد نمایندگی ولی فقیه و امام جمعه، اجرایی نیست.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه تقسیم کار در کشور ما به هم ریخته است، گفت: به همین دلیل گاهی از رهبر معظم انقلاب انتظاراتی ایجاد می‌شود، حال آنکه کار رهبری دخالت در مسائل اجرایی نیست، بلکه مدیریت راهبردی کلان کشور است.

او با بیان اینکه رهبری در راس هرم ائمه جمعه و روحانیت قرار دارد، گفت: گاهی سئوال میشود که رهبری چرا در فلا مسئله اجرایی ورود نمی‌کند؟ این بخ دلیل گم شدن تقسیم کار اجتماعی در کشور بوده و بسیار خطرناک است، به زیرا موضوعی که باید دیگران پاسخگو باشند، از رهبری طلب می‌کنند. آیا رهبری خط و نشان راهبردها را نکشیده است؟ اگر راهبرد هست باید سراغ مجری برویم که چرا اجرا نمی کند؟ موضوع حجاب و عفاف نیز همینگونه است. ما مطالبه را گم کرده ایم. بسیاری از بچه های انقلابی ما در مطالبه گری بلد نیستند که از چه کسی چه مطالبه ای داشته باشند؟

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: این تفکیک مسئولیت ها و تقسیم کار اجتماعی نیاز جامعه ما است و نهایتا هر فرد و مسئولی در حیطه مسئولیت خود باید درست عمل کند و در ادامه به عنوان ناظر نسبت به دیگران ببیند چرا کار درست انجام نمی شود؟ کسی که کار نمی کند باید به جلو هل داده شود وگرنه لطمه می خوریم.

او با اشاره به اینکه همه فعالان حوزه عفاف و حجاب از باب دلسوزی نسبت به انقلاب و نظام اسلامی، در کمک به امام جمعه باید نقش هدایتگری جامعه بانوان را به طور خاص و عموم جامعه را به طور عام ایفا کنید، گفت: این نقش عمدتا تبیین و ترویج راهبردهای ارائه شده از سوی رهبر انقلاب در سطح کلان است.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه حرکت در مسیری دیگر به اسم رهبری اشتباه بوده و فاصله را بیشتر کرده و فتنه ایجاد می کند، گفت: در مسئله راهبری باید دقت داشت که همه ذیل ولایت معنی می‌شویم و اگر بخواهیم با ولایت زاویه بگیریم با مشکل مواجه خواهیم شد؛ پس وظیفه ما این است که بحث هدایت راهبردی را انجام داده و به تبیین و ترویج نگاه رهبری در استان و تهیه برش استانی آن کمک دهیم.

او همچنین گفت: در خصوص مسائل بانوان که عفاف و حجاب یکی از آنهاست همان طور که دولت درگیر یکسری کارهای اجرایی است و ما باید نسبت به آنها هم هدایت راهبردی اعمال هم رصد کنیم و هم مطالبه اصلاح مسیر داشته باشیم، در جاهایی که لازم است باید بتوانیم از ظرفیت یکسری مراکز مردمی را نیز که عمدتا دغدغه آنها این است که کار برای ولایت انجام دهند را به مسیر صحیح هدایت کنیم و مسلما جریان های دیگری نیز هستند که اهداف دیگری دارند و باید مراقب آنها باشیم.

آیت‌الله دژکام بر لزوم حفظ حیثیت امام جمعه در عرصه سیاسی تاکید و تصریح کرد: همه جریانات و گروه ها سیاسی متوجه این مسئله باشند؛ بنده عضو هیچ حزبی نیستم و بحث بنده در عرصه سیاست، هدایت سیاسی در سطح کلان است، احزاب و گروه ها باید بدانند موضع گیری حزبی و سیاسی خود را نباید به امام جمعه منتسب کنند و باید اجازه دهند امام جمعه و نماینده مقام معظم رهبری در استان، پدر معنوی همه جریانات و گروه ها باشد.

او با اشاره به طرح هادی و ضمن تاکید براینکه اجرای این طرح باید به شکل پایلوت و با همکاری قوه قضائیه در یک محدوده انجام شود، گسترده شدن آن بعد از رفع ایرادات احتمالی مشخص شده در مرحله پایلوت را یادآور شد و بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت مراکز امدادرسانی دولتی و مردمی و خیریه‌ها برای گره گشایی از کار مردم مورد نیز تاکید کرد.

امام جمعه شیراز در مورد پوشش اسلامی با تاکید براینکه نمی‌توان ماهیت پوشش اسلامی را از کار تجاری اقتصادی تغییر داد، گفت: این تجارت است و در عرصه تجارت شما با دیگرانی که تولید کننده‌اند، رقابت دارید؛ اگر قصد موفقیت دارید، آن پوشش باید خرجش را در بیاورد، یعنی باید قشر جوان و دیگر اقشار جامعه خودشان به آن اقبال نشان دهند و آن را تهیه کنند؛ بهترین کار این است که مراکز تولید پوشاک را درگیر تولید طرح های اسلامی و جوان پسند کنیم. یعنی سود آنها در این قضیه باید معنا شود. ممکن است به کسی بگوییم به سود کمتر راضی باش ولی اگر قرار بر این باشد که در این مسیر ورشکسته شود بیخیال کار می شود. بنابراین ما باید تسهیل گر این باشیم که مسائل اقتصادی با بحث ارزشی ما جوش بخورد و کار را از نظر اقتصادی آنها دنبال کنند حتی اگر مجموعه ای داریم که می خواهد کار اقتصادی کند باید مراقب باشد که اگر در روابط اقتصادی بخواهیم تنش سنگینی ایجاد کنیم زورمان نمی رسد.

آیت‌الله دژکام با یادآوری اینکه پیش روی سختگیرانه در بعضی مسائل، بدترین روش است، گفت: باید تلاش کنیم که پذیرش ایجاد شود و تنوع‌هایی که از نظر شرعی مجاز است در پوشش بانوان محدود نشود؛ البته از حدود شرعی نیز نباید عدول کرد؛ باید حق انتخاب را به مردم داد و در این موضوع سلیقه‌ها اهمیت دارد.

نماینده ولی فقیه در فارس، موضوع مهم دیگر را فرهنگ پوشش دانست و گفت: برخی لباس ها، فی نفسه لباس بدی نیست اما لباس خیابان و انظار عمومی نیست؛ اینکه در هر مکانی لباس مناسب نیاز است باید در فرهنگ کار شود. جلوه گری در طبع انسان وجود دارد و اگر هیچ جا حتی محافل خاندوادگی و در بین محارم خود مجال جلوه گری را پیدا نکند طبیعی است مقاومت خواهد کرد. این مسئله باید مدنظر قرار گیرد.

او بر لزوم حمایت سیاسی و نهادها و سازمانهای دارای قدرت از تولید کننده و ترویج دهنده پوشش مناسب نیز تاکید و خاطرنشان کرد که اگر حمایت کافی و لازم انجام نشود، موفقیت مورد انتظار نیز حاصل نخواهد شد.

امام جمعه شیراز در ادامه با بیان اینکه ما مراتبی از ترک معروف و مراتبی از انجام منکر داریم که گاهی متوجه آنها نیستیم، گفت: یک نفر کار خوبی را ترک کرده یا منکری را انجام می‌دهد که متوجه آن نیست، یعنی هنوز از نظر نظام ارزشی که در ذهن انسان هست، خوب و بد را می‌فهمد، گاهی جای خوب و بد در ذهن افراد و در نتیجه نگرش‌ها عوض می‌شود و این کار را سخت می‌کند. مرحله پایانی و از همه بدتر آنست که این فرد فعال اجتماعی هم هست و منکر را ترویج داده یا با معروف مخالفت می‌کند. لذا در طرح هادی با توجه به اینکه با کدام یک از این نوع انسانها برخورد داریم باید مراقبت داشته باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار