جاده‌های کوهستانی، جنگلی، کویری، ساحلی و هر چه فکر آن را کنید، در ایران پیدا می‌شود.
کد خبر: ۸۹۸۹۶۷
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰ 14 September 2020
تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: اهل سفر دو دسته‌اند: دسته اول ترجیح می‌دهند با هواپیما سفر کنند تا راحت و بی‌دردسر به مقصد برسند. برای آن‌ها مفهوم جاده و مسیر سفر کسل‌کننده است. اما مسافرت برای دسته دوم از لحظه حرکت شروع می‌شود؛ یعنی جاده را هم جزئی از سفرشان می‌دانند و از آن لذت می‌برند.

تماشای جاده و مسیر آن یکی از جذابیت‌های سفر است. اگر اهل سفر با خودرو شخصی باشید، حتما در سفرهایتان به جاده‌های زیبایی برخورد کرده‌اید؛ جاده‌هایی که هرقدر هم طولانی باشد، تردد در آن‌ها خسته‌کننده نیست و تصور می‌کنید زود به مقصد می‌رسید.

ایران به‌خاطر تنوع آب و هوایی و طبیعت زیبا و متفاوتش، از این جاده‌های زیبا و بکر کم ندارد. جاده‌های کوهستانی، جاده‌های جنگلی، جاده‌های کویری و جاده‌های ساحلی و هرچه فکرش را بکنید، در ایران پیدا می‌شود. 

جاده‌های کوهستانی و جنگلی در ایران از مسیر‌های پرطرف‌دار است. تا دلتان بخواهد، در شمال، شمال غرب و غرب ایران از این جاده‌ها پیدا می‌شود. این موهبت را مدیون رشته‌کوه‌های البرز و زاگرس هستیم. اما زیباترین جاده‌های کوهستانی و جنگلی ایران در کدام مناطق قرار گرفته است؟

۱. جاده اسالم به خلخال؛ از زیباترین جاده‌های کوهستانی و جنگلی ایران

جاده اسالم به خلخال بی‌شک زیباترین جاده جنگلی ایران است. این جاده زیبا گیلان را به اردبیل وصل می‌کند و از شهر اسالم شروع و به خلخال منتهی می‌شود. این جاده ۷۰ کیلومتر طول دارد.

مه مهمان همیشگی پیچ‌وخم‌های سرسبز جاده اسالم به خلخال است. این جاده جنگلی و کوهستانی آن‌قدر زیباست که آن را یکی از جاذبه‌های گردشگری گیلان و اردبیل می‌دانند. تا میانه‌های جاده اسالم به خلخال که پیش بروید، به گردنه الماس برسید. این گردنه بی‌تردید شاهکار طبیعت در جاده اسالم به خلخال است.

چطور به جاده اسالم به خلخال برسید؟

مسیر رسیدن به این جاده، کاملا مشخص و بدون پیچیدگی است. کافی است از یکی از دو شهر اسالم در گیلان یا خلخال در اردبیل وارد جاده شوید.

 

جاده‌های زیبای ایران

 

۲. جاده چالوس

بسیاری از ایرانی‌ها از جاده چالوس خاطره دارند. این جاده زیبای شمالی، استان البرز را به غرب مازندران پیوند می‌زند. جاده چالوس در حدود ۱۶۰ کیلومتر طول دارد و از کرج آغاز می‌شود. این جاده قدیمی در میان کوه‌های البرز جنوبی، با پیچ‌وخم‌های سرسبزش، دل هر مسافری را می‌برد. زیبایی جاده چالوس در پاییز و بهار توصیف‌ناپذیر است. باید بروید، ببینید و لذت ببرید. طوفان رنگ‌های پاییزی در درختان اطراف جاده، جاده چالوس را به عروسی زیبا در دل کوهستان تبدیل می‌کند.

چطور به جاده چالوس برسید؟

بعد از ورود به جاده کرج و بزرگراه شهید لشکری، با توجه‌ به تابلو‌های راهنما خروجی جاده چالوس را انتخاب کنید تا وارد مسیر شوید. این جاده تا شهرستان چالوس، در غرب مازندران، ادامه پیدا می‌کند.

 

جاده‌های زیبای ایران

 

۳. جاده دوهزار سه‌هزار؛ از زیباترین جاده‌های کوهستانی و جنگلی ایران

جاده دوهزار سه‌هزار در تنکابن، واقع در استان مازندران، قرار دارد. این جاده از شهرستان تنکابن شروع می‌شود و مسافران را به قله سیالان می‌رساند. این جاده زیبا و رؤیایی یکی از جاده‌های جنگلی ناشناخته ایران است که با طبیعت بکر و صدای پرندگانش، همچون بهشتی زمینی، در غرب مازندران خودنمایی می‌کند. البته جاده دوهزار سه‌هزار برای مازندرانی‌ها جاده ناآشنایی نیست اما مسافران کمتر از این جاده شنیده‌اند. وجه تسمیه این جاده، ارتفاع آن است که در نقاطی به دوهزار و سه‌هزارمتری از سطح دریا می‌رسد.

چطور به جاده دوهزار سه‌هزار برسید؟

از شهرستان تنکابن ۵ کیلومتر به‌سمت خرم‌آباد بروید. از آنجا تا ابتدای جاده، حدود ۲۲ کیلومتر راه پیش روی شماست. جاده از منطقه قلعه‌گردن شروع می‌شود و از آن پس، زیبایی محض را می‌بینید.

 

جاده‌های زیبای ایران

 

۴. جاده سیاهکل به دیلمان

جاده سیاهکل به دیلمان هم یکی از جاده‌های جذاب ایران است که از ابتدا تا انتها، مناظری بکر و طبیعی دارد. این جاده ۴۵کیلومتری، با درختان درهم‌تنیده و سرسبزش، دست‌کمی از بهشت ندارد. این جاده در استان گیلان قرار دارد و شهرستان سیاهکل را به بخش دیلمان، یکی از ییلاق‌های معروف گیلان، پیوند می‌دهد و در آنجا، منظره بی‌نظیری از دشت‌های زیر پایتان به نمایش می‌گذارد. جاده سیاهکل به دیلمان امکانات رفاهی مناسب و جا برای چادرزدن هم دارد.

چطور به جاده سیاهکل به دیلمان برسید؟

سیاهکل در ۴۰ کیلومتری رشت قرار دارد. بعد از رسیدن به سیاهکل، باید با توجه ‌به تابلو‌های راهنما به‌سمت دیلمان حرکت کنید تا وارد این جاده زیبا شوید.

 

جاده‌های زیبای ایران

 

۵. جاده هجیج به اورامان؛ از جمله زیباترین جاده‌های کوهستانی و جنگلی ایران

یکی از زیباترین جاده‌های کوهستانی ایران در کردستان و منطقه اورامان است. این جاده ۳۶ کیلومتر طول دارد و روستای اورامان را به منطقه هجیج وصل می‌کند. اورامان را که حتما می‌شناسید. یکی از روستا‌های پلکانی و زیبای کردستان است و در اطراف شهرستان سروآباد قرار دارد. اگر برای دیدن اورامان به این منطقه سفر می‌کنید، به هیچ‌وجه تماشای این جاده پرپیچ‌وخم و جذاب را از دست ندهید. دره‌های عمیق و پیچ‌وخم حیرت‌انگیز جاده و آب‌وهوای مطبوع آن از جمله جذابیت‌های جاده هجیج به اورامان است که هر مسافری را شگفت‌زده می‌کند.

چطور به جاده هجیج به اورامان برسید؟

برای رسیدن به این جاده بهتر است از مریوان به‌سمت اورامان تخت حرکت کنید. بعد از رسیدن به اورامان، مسیر را به‌طرف روستای هجیج ادامه دهید تا به منظره شگفت‌انگیز این جاده کوهستانی برسید.

 

جاده‌های زیبای ایران

 

۶. جاده ارس به جلفا

جاده ارس به جلفا جاده مرزی دلپذیری است که در شمال غرب ایران واقع شده است. این جاده ۲۱۶ کیلومتر طول دارد و از منطقه ارسباران شروع می‌شود و به جلفا می‌رسد. جاده ارس به جلفا یکی از زیباترین جاده‌های ایران به حساب می‌آید. این جاده در حاشیه رود مرزی ارس قرار دارد و منظره زیبایی از رود و کوه‌های اطراف آن به نمایش می‌گذارد. جنگل‌های اطراف جاده و منظره کشور ارمنستان هم یکی دیگر از جذابیت‌های این جاده زیبا است.

چطور به جاده ارس به جلفا برسید؟

برای رسیدن به جاده ارس به جلفا، باید به آذربایجان غربی بروید. از آنجا، از جلفا به‌سمت ارس حرکت کنید تا به این جاده زیبا برسید.

 

جاده‌های زیبای ایران

 

۷. جاده سپیدان به نورآباد

همیشه که نباید جاده‌های زیبا را در شمال جست‌وجو کنیم! جاده‌های مرکزی ایران هم زیبایی‌هایی دارد که باورکردنی نیست؛ مثلا جاده سپیدان به نورآباد. این جاده که در شمال استان فارس است، ۸۴ کیلومتر طول دارد و شهرستان سپیدان را به شهرستان نورآباد ممسنی متصل می‌کند. دشت‌هایی که در بهار پر از گل می‌شود و رودخانه‌های خروشان و دره‌های زیبا از جذابیت‌های این جاده به شمار می‌آید.

چطور به جاده سپیدان به نورآباد برسید؟

کافی است خودتان را به یکی از شهرستان‌های سپیدان یا نورآباد ممسنی، در استان فارس، برسانید. سپس به‌سمت شهر دیگر حرکت کنید تا وارد این جاده زیبا شوید.

 

جاده‌های زیبای ایران

 

۸. جاده گرگان به شاهرود؛ از زیباترین جاده‌های کوهستانی و جنگلی ایران

جاده گرگان به شاهرود یکی دیگر از بهشت‌های زمینی ایران است. این جاده به جاده توسکستان هم معروف است؛ چون از روستای توسکستان، در اطراف گرگان، شروع می‌شود. نمایی کوهستانی از جنگل‌های دیرینه هیرکانی و پیچ‌وخم جاده، تصویری است که در جاده گرگان به شاهرود خواهید دید. مزارع سبز گندم و شالیزار‌های اطراف جاده نیز از مناظر چشم‌نوازی است که در شش ماه اول سال در این جاده خواهید دید. بی‌شک جاده توسکستان یکی از زیباترین جاده‌های ایران است.

چطور به جاده گرگان به شاهرود برسید؟

خودتان را به گرگان، در استان گلستان، برسانید. ۴۶ کیلومتر که از گلستان دور شوید، به جنگل‌های توسکستان خواهید رسید. جاده گرگان به شاهرود از این جا شروع می‌شود.

 

جاده‌های زیبای ایران

 

۹. جاده چابهار به بندر گواتر؛ از جمله زیباترین جاده‌های ایران

جاده ساحلی چابهار به بندر گواتر یکی از جاده‌های متفاوت ایران است. این جاده در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و بندر چابهار را به بندر گواتر پیوند می‌دهد. از یک طرف، منظره خط ساحلی سواحل مکران و از طرف دیگر، صخره‌های عظیم منظره‌ای جذاب به وجود آورده است که مشابه آن را در هیچ‌کجای ایران پیدا نخواهید کرد. در همه مسیر، خط ساحلی را می‌بینید که زیبایی آن در کلام نمی‌گنجد. این جاده مشابه جاده گریت اوشن (Great Ocean) در استرالیا است.

چطور به جاده ساحلی چابهار به بندر گواتر برسید؟

از بندر چابهار به‌سمت شرق حرکت کنید. تابلو‌های راهنما را بخوانید و مسیر بندر گواتر را دنبال کنید تا به این جاده زیبا برسید.

 

جاده‌های زیبای ایران

 

ایران، سرزمین شگفتی‌ها و طبیعت چهارفصل است. هر گوشه از ایران عزیز ما جایی زیبا برای کشف‌کردن دارد. با بهتر و بیشتر شناختن و شناساندن ایران و گسترش صنعت جهانگردی می‌توانیم به توسعه پایدار اقتصادی کمک بزرگی کنیم.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
جاده شهرکرد به یاسوج و کوهرنگ به مسجدسلیمان هم زیبا وجذاب هستند در دامنه های زاگرس و جنگلهای بلوط
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار