رئیس اتحادیه صنف پنچرگیر، تعویض‌کاران٬ فروشندگان روغن موتور و کارواش شیراز، در این باره در گفتگو با خبرنگار ریواس جنوب، با بیان اینکه دریافت انعام، قانون نانوشته‌ای است که مشخص نیست از چه زمانی و توسط چه کسی در صنف کارواش بنا شده، ادامه داد: دریافت انعام آسیبی دوطرفه است که گریبانگیر شاغلین در این صنف و مردم شده است.
کد خبر: ۸۹۸۸۲۱
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۷ 13 September 2020

تابناک فارس به نقل از ریواس جنوب:چشم‌ها به در دوخته شده و سکوتی سراسر سالن را فرا گرفته است. با ورود ماشین آنها که قدیمی‌ترند بنا به نوع ماشین برای شستن پیشی می‌گیرند و جدیدترها فقط ناظر این ماراتن شستشو هستند؛ هرچه نوع ماشین بالاتر روزی امروز نیز بیشتر و اگر تا آخر ماه عزم خود را جزم کنند می‌توانند حقوق خوبی داشته باشند.

سال‌هاست که شستشوی دستی و خانگی، جای خود را به شستشوی سریع و راحت خودرو در کارواش داده و این موضوع سبب افزایش درآمد این صنف که حتی روزهای تعطیل برای آن معنی ندارد، شده است.

عدم نیاز به تحصیلات و تخصص بالا سبب شده تا راه‌اندازی کارواش دردسرهای دیگر اصناف را نداشته باشد و با دارا بودن سرمایه می‌توان این پیشه را راه‌اندازی و سود بالایی عاید خود کرد.

اعمال قوانین خاص در کارواش‌ها موضوعی قابل بررسی است؛ زیرا از یک‌سو درآمد بالایی برای صاحب آن دارد و از سوی دیگر به دلیل عدم پرداخت حقوق به کارگران، سبب شده تا چشم کارگران همواره به جیب مشتریان دوخته شود و روزی خود را که می‌شد به راحتی از کارفرما دریافت کنند با منت و نارضایتی از مشتریان بگیرند و این رویه هر روز بدتر از روز قبل و البته با تاکتیک‌های جدیدتر، همراه شده است.

همواره تعیین نرخ‌نامه در اصناف مختلف و نصب آن در معرض دید عموم، سیستمی کنترلی و نظارتی برای جلوگیری از تخلف است؛ حال آنکه این صنف فعال با دریافت دستمزدهای ساختگی و سلیقه‌ای علاوه بر اینکه تعرفه‌ها را درهم شکسته، به دریافت پول مازاد از مشتریان -آن هم با اکراه غیررسمی- نیز منجر شده که این وضعیت هم منزلت و شخصیت فردی کارگران را زیر سؤال می‌برد و هم باعث هزینه‌های بیشتر مردم می‌شود؛ این امری است عادی و همیشگی که گویی تاکنون کسی چندان فکری برای ساماندهی آن نکرده است!

** دریافت انعام؛ قانون نانوشته کارواش


رئیس اتحادیه صنف پنچرگیر، تعویض‌کاران٬ فروشندگان روغن موتور و کارواش شیراز، در این باره با بیان اینکه دریافت انعام، قانون نانوشته‌ای است که مشخص نیست از چه زمانی و توسط چه کسی در صنف کارواش بنا شده، ادامه داد: دریافت انعام آسیبی دوطرفه است که گریبانگیر شاغلین در این صنف و مردم شده است.

صبوری ادامه داد: استفاده از تجهیزات به‌روز و راه‌اندازی کارواش در مناطق مناسب مستلزم دارا بودن سرمایه‌ای بالاست و کارفرما را ناچار می‌کند برای ادامه فعالیت، در تعیین تعرفه‌ها این موضوع را نیز در نظر بگیرد.

وی اظهار کرد: البته اجباری برای پرداخت انعام نیست و باید مشتریان به دلخواه خود این کار را انجام دهند و کا‌رفرما ملزم به درج این مطلب در زیر نرخ‌نامه است و در صورت عدم رعایت این موضوع، متخلف شناخته می‌شود.

صبوری با اشاره به اینکه این صنف بنا به نظر کمیسیون نظارت، به عنوان اولویت ۳ معرفی شده افزود: نرخ این صنف رقابتی است؛ یعنی نرخ‌‌نامه این صنف از طریق خودشان تعیین می‌شود و تا زمانی که شکایتی از آنها نشده تعرفه‌ها پابرجاست.

رئیس اتحادیه صنف پنچرگیر، تعویض‌کاران٬ فروشندگان روغن موتور و کارواش شیراز ادامه داد: در صورت شکایت مشتریان از تعرفه دریافتی، کارفرما باید آنالیز هزینه‌های برق، کارگر و کارواش را به بازرسی صنعت و معدن یا اتاق اصناف ارائه دهد.

وی گفت: نرخ‌نامه در دفتر کارواش و باید در معرض دید مشتریان باشد و این موضوع به صورت مستمر توسط کارشناسان سازمان صنعت، معدن و تجارت، بازرسان اتاق اصناف و اتحادیه، مورد نظارت قرار می‌گیرد.

صبوری افزود: موقعیت کارواش در نرخ‌نامه تاثیری ندارد اما برخی از کارواش‌ها در مناطق برخوردار شهر مستقر هستند که به دلیل کار با دستگاه‌های اتوماتیک و استفاده از مواد شستشوی خارجی مبالغ بالاتری دریافت می‌کنند که این موضوع نیز باید توسط اداره بهداشت و استاندارد نظارت شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به مساله مهم ایجاد اشتغال، نمی‌توان برای صدور مجوز کارفرما و راه‌اندازی کارواش شرایط سختی را در نظر گرفت.

صبوری با اشاره به هزینه‌ی بالای راه‌اندازی کارواش در یک مکان مناسب گفت: اگر بخواهیم سختگیری کنیم برخی‌ها صاحب پروانه نمی‌شوند و به همین دلیل برخی کارواش‌ها استاندارد نیستند.

** هرچقدر پول بدهی ماشین تمیزتر تحویل می‌گیری!


صبوری با اشاره به رفتار مردم در ترویج دریافت انعام بالا در کارواش گفت: مردم با پرداخت انعام دو سه برابر تعرفه شستشو، کار را خراب می‌کنند و گاهی اوقات دریافتی برخی از کارگرها بیشتر از کارفرما است و همین امر سبب می‌شود کارگر بدعادت و متوقع شده که اگر فردی این مبلغ را پرداخت نکند ماشین او را خوب نمی‌شویند.

وی ادامه داد: با هماهنگی هیات رئیسه اتاق اصناف، مقرر شده جلسه‌ای با حضور نمایندگان اداره بهداشت و اداره کار برگزار شود تا کیفیت، ایمنی کار و مسائل فنی کارواش، مدنظر قرار گرفته شود.

بر پایه این گزارش، پیگیری‌های مکرر ما در اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس، در زمینه چگونگی پرداخت حقوق کارگران در اصناف مختلف ازجمله کارواش‌ها، به نتیجه‌ای نرسید و مسئولان این اداره‌کل پاسخگوی سؤالات ما نبودند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار