سرو فروغان، در جلسه کمیسیون صادرات، واردات و گمرک این اتاق با موضوع بررسی و اصلاح قیمت‌های پایه صادراتی محصولات کشاورزی استان افزود: با توجه به اینکه صادرات محصولات کشاورزی یکی از بخش‌های مهم تجارت خارجی استان فارس است، بحث قیمت‌های پایه صادراتی از موضوعات مهمی است که باید برای واقعی‌تر و حقیقی‌تر شدن آنها ساز و کاری در نظر گرفته شود.
کد خبر: ۸۹۸۵۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰ 13 September 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:خسرو فروغان، در جلسه کمیسیون صادرات، واردات و گمرک این اتاق با موضوع بررسی و اصلاح قیمت‌های پایه صادراتی محصولات کشاورزی استان افزود: با توجه به اینکه صادرات محصولات کشاورزی یکی از بخش‌های مهم تجارت خارجی استان فارس است، بحث قیمت‌های پایه صادراتی از موضوعات مهمی است که باید برای واقعی‌تر و حقیقی‌تر شدن آنها ساز و کاری در نظر گرفته شود.

او اظهار داشت: با توجه به دستورالعمل بازگشت ارز حاصل از صادرات، از آنجا که در گذشته بنا به توافق‌هایی قیمت محصولات صادراتی در سامانه گمرک بیش از قیمت واقعی آن اعلام می‌شد ضرورت دارد که در این مقطع قیمت‌ها اصلاح شود.

وی، وضعیت صادرات محصولات کشاورزی استان در سال جاری را نسبت به سال‎های قبل مطلوب‌تر توصیف کرد و ادامه داد: باید تلاش شود که در روند صادرات محصولات کشاورزی استان اختلالی ایجاد نشود تا در حوزه عرضه و بازار هم با مشکل مواجه نشویم.

فروغان با اشاره به جایگاه فارس در زمینه تولید محصولات کشاورزی در کشور و میزان اشتغال این بخش گفت: بر همین اساس تمام بخش‌ها و مجموعه‌های مرتبط با حوزه کشاورزی باید همکاری کنند تا از مزیت این بخش در جهت تامین منافع مردم نفع مردم استفاده مطلوب شود.

او افزود: به منظور اصلاح قیمت‌های محصولات کشاورزی، نیاز است که کمیته‌ای در استان تشکیل شود و نسبت به تدوین قیمت‌ها و ارائه راهکارهای واقعی اقدام کند.

معاونت اقتصادی وزارت خارجه، گسترش فعالیت‌های اقتصادی را دنبال می‌کند

رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در استان فارس هم گفت: وزارت امور خارجه با توجه به اهمیت بخش اقتصاد، از چند سال گذشته اقدام به ایجاد معاونت دیپلماسی در این وزارتخانه با هدف گستری فعالیت‌های اقتصادی در داخل و خارج از کشور کرد.

عباس مهدی بیرقدار افزود: با توجه به اینکه امروز کشور در یک جنگ تمام عیار اقتصادی قرار دارد لذا ضرورت دارد که تمام بخش‌ها و مجموعه‌ها برای فراهم کردن شرایط برای عبور کشور از این مقطع سخت با هم همکاری کنند.

وی ادامه داد: تجار و بازرگانان ما در دوران مختلف کمک به حرکت چرخه اقتصادی کشور را رسالت خود می‌دانسته‌اند که در این مسیر برخی مقررات داخلی کشور به جای تسهیل کردن شرایط موانعی را در مقابل آنها ایجاد کرده که این قوانین باید شناسایی و اصلاح شوند.

او اظهار داشت: تجار و بازرگانان ما نیز باید مباحث مرتبط با صادرات را به شکل تخصصی‌تر و به روزتر دنبال کنند چرا که بازار هر کشور با توجه به فرهنگ و مردم آن کشور متفاوت است.

وی افزود: برای رونق صادرات و اقتصاد باید ابتدا مشکلات داخلی پیش روی بخش اقتصاد را شناسایی و مرتفع کنیم سپس به دنبال تدبیر و برنامه‌ریزی در حوزه بازارهای خارجی باشیم.

قیمت‌های پایه صادراتی محصولات کشاورزی به شکل فصلی اعلام شود


رئیس اداره تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز، با اشاره به اینکه قیمت پایه صادراتی محصولات کشاورزی نیازمند تجزیه و تحلیل مجدد است گفت: پیشنهاد ما این است که این قیمت‌گذاری‌ها به شکل فصلی انجام و به صادرکنندگان اعلام شود و اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی هم برای واقعی‌تر شدن قیمت، آنها را بررسی و لیست اقلام را ارائه دهد.

محمد دانش‌نیا افزود: قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی بیش از قیمت واقعی آن کالا که در اظهارنامه‌های گمرک هم قید می‌شود در حقیقت ایجاد کننده تعهدی برای صادرکنندگان در زمان بازگشت ارز است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار