نماینده سابق فسا گفت: سفر وزیر خارجه سوئیس به ایران در زمانی انجام شد که چندی پیش شکست آمریکایی‌ها در تحریم تسلیحاتی ایران و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت رقم ‌خورد. از طرفی پیام‌های وزیر خارجه سوئیس در فضای مجازی نشان دهنده آن است که اروپایی‌ها به این نتیجه رسیدند که فشار حداکثری آمریکایی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران کارساز نبوده و باید نقش فعالتری در دیپلماسی خود نسبت به جمهوری اسلامی ایران ایفا کنند.
کد خبر: ۸۹۷۰۰۴
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰ 08 September 2020
به گزارش تابناک فارس: جمالی نوبندگانی ادامه داد: برجام می‌توانست فرصتی برای اروپایی‌ها باشد تا در عرصه بین الملل خود را نشان بدهند ولی با توجه به ضعف و اختلافی که بین آنها بود، نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند.
 
دبیر سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یاد آورشد: سوئیس به عنوان حافظ منافع ایران جمهوری اسلامی ایران درآمریکا و متقابلا حافظ منافع‌ آمریکا در ایران است و توانسته در سال‌های اخیر این نقش را به خوبی ایفا کند.
 
جمالی در پاسخ به این سوال که ‌آیا سفر وزیر خارجه سوئیس را می‌توان به معنای فعالتر شدن اروپایی‌ها در مناسبات خود با تهران ارزیابی کرد، گفت: اتحادیه اروپا به خصوص سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه به تعهدهای خود در برجام به خوبی عمل نکردند. حتی پس از خروج ترامپ از برجام در اردیبهشت سال ۹۷، آنها ۱۸ تعهد را به جمهوری اسلامی اعلام کردند که متاسفانه هیچکدام از  این تعهدات عملیاتی نشد.
 

 وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بسیاری از مقرهای سازمان‌ها و نهادهای بین المللی در ژنو است، جمهوری اسلامی می‌تواند از ظرفیت سوئیس برای توسعه ارتباطات و همکاری‌های خود استفاده کند و چالشها و مشکلات ناشی از کارشکنی ‌های آمریکا را از طریق سوئیس اعلام نماید.

جمالی ادامه داد: ترامپ در چهار سال ریاست جمهوری خود از بسیاری پیمان‌های مهم بین المللی مانند پیمان سازمان بهداشت جهانی، پیمان آب و هوایی پاریس، دادگاه بین المللی لاهه، ‌ برجام و ... خارج شده و به قول دکتر ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی، تحریم‌های ایران از سوی آمریکا به اعتیاد ایالات متحده تبدیل شده است.

جمالی نوبندگانی خاطرنشان کرد: سیاست آمریکایی‌ها بسیارعریان و نشان دهنده قلدری و عدم رعایت موازین حقوقی در صحنه بین الملل و همچنین یکجانبه گرایی آنها است که تلاش دارد هر گونه فعالیت منطقی در دیپلماسی را ناکام کند.

برچسب ها: تحریم ، آمریکا ، سوئیس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار