پُر اشتهایی عصبی اختلالی است که فرد مبتلا، رفتار‌های مکرر مصرف افراطی غذا و بعد رفتار‌های جبرانی نامناسب برای جلوگیری از افزایش وزن را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۸۹۵۷۸۵
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۴ 05 September 2020

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما:کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز این رفتار‌های جبرانی غلط شامل استفراغ عمدی، اعتیاد به مسهل‌ها و دیورتیک ها، ورزش اجباری و گرسنگی است.

نسرین نسیمی افزود: این افراد اغلب وزن طبیعی دارند، اگر چه بعضی افراد ممکن است کمبود یا اضافه وزن جزئی داشته باشند. علت دقیق پرخوری عصبی مشخص نیست، اما براساس تحقیقات انجام شده به نظر می‌رسد عواملی همچون ژنتیک، سلامت عاطفی و انتظارات جامعه در بروز آن موثر باشد.

وی تصریح کرد: پر اشتهایی عصبی نسبت به بی اشتهایی عصبی اختلال شایعتری است. بر اساس گزارش ها، شیوع آن در بین بانوان جوان بین دو تا چهار درصد است و همچون بی اشتهایی عصبی، در زنان بسیار شایعتر از مردان است، ولی سن شروع آن در دوره نوجوانی دیرتر از سن شروع بی اشتهایی عصبی است.

از جمله معیار‌های تشخیصی می‌توان به مواردی مانند رفتار‌های خوردن افراطی غذا و رفتار جبرانی به طور متوسط دست کم دو بار در هفته به مدت سه ماه، خوردن غذا هر دو ساعت یک بار به میزان زیادتر از حد معمول مصرفی، احساس عدم کنترل بر میزان و نوع غذای مصرفی و رفتار‌های جبرانی نامناسب مثل استفراغ عمدی اشاره کرد.

کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: برای درمان این اختلال از خوردن لازم است درمان روانشناختی و درمان تغذیه‌ای در کنار هم اجرا شود.
نسیمی اظهارداشت: مصرف مولتی ویتامین- مینرال نیز توصیه می‌شود، البته افراد در صورت داشتن یبوست باید از مصرف مکمل آهن پرهیز کنند.

برچسب ها: اشتها ، عصبی ، اختلال ، تغذیه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار