کد خبر: ۸۹۵۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵ 05 September 2020

 

 

 

 

 

به گزارش خبرگزاری تابناک قزوین آیت الله عبدالکریم عابدینی در برنامه سروش آسمانی که هر جمعه به صورت زنده از شبکه قزوین پخش می‌شود، با تسلیت ایام سوگواری سیدالشهدا(ع) و اصحاب باوفای آن حضرت، اظهار کرد: امیدواریم عنایت خدای متعال و لطف امام حسین(ع) کمک کند تا بتوانیم بیشتر پیام‌های حضرت را در قیام عاشورا بفهمیم و دیدگاه‌ها و انتظارات و مطالبات سیدالشهدا را به خوبی درک کنیم.

 

وی تصریح کرد: زمانی که تاریخ نهضت سیدالشهدا(ع) هرچه به شب عاشورا نزدیکتر می‌شود شاهد یک جمع بندی در کلام امام هستیم. یکی از این جمع بندی‌ها سخنرانی شب عاشورای حضرت است که در این شب امام با یاران خود صحبت کردند و به آنها اجازه رفتن دادند، هدف امام این بود که یارانش با اخلاص و با اختیار در کمک رسانی به ایشان باقی بمانند.

 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین ادامه داد: در بخشی از سخنرانی امام حسین(ع) می‌بینیم که ایشان می‌فرمایند خدایا من سپاسگزار تو هستم که به ما قرآن و نبوت و امامت و کرامت عطا کردی. امام با اینکه همه هستی و خانواده خود را در محضر خدا آورده و درحال فداکردن این همه هستی است، اما به خداوند می‌گوید من بسیار به تو بدهکارم.

 

وی درباره مراتب تقوا عنوان کرد: تقوا دارای مراتب و مراحلی است و تا مواد اولیه تقوا در وجود اولیه آدمی شکل نگیرد، نمی‌تواند درستی خود را در محضر خدا عرضه کند.

 

امام جمعه قزوین گفت: امیرمومنان(ع) در نهج البلاغه می‌فرماید خدا با همه عظمت در جان اهل تقوا درخشیدن گرفته و غیرخدا از چشم آنها افتاده است، یعنی اهل تقوا برای انجام وظایف الهی پیشقدم هستند و فقط به دنبال رضای الهی می‌روند و امیدی به غیرخدا ندارند و به طاغوت و دشمن تکیه نمی‌کنند.

 

آیت الله عابدینی اضافه کرد: تقوا یعنی پیامبر و چهارده معصوم، یعنی شهدای کربلا یعنی قاسم سلیمانی و تمام شهدای ما در کشور و والدین شهدایی که داغ فرزندان خود را تحمل کردند و در برابر دشمن به گونه ای رفتار کردند که گویی بدهکار انقلاب هستند. تقوا یعنی فرزندان شهدایی که با همه مصائب در صف اول حمایت از انقلاب حضور دارند و تقوا یعنی رزمندگانی که امروز در جبهه مقاومت اسلامی حضور دارند.

 

وی تصریح کرد: تقوا هم در گذشته و هم امروز بزرگترین سرمایه ای است که می‌توانیم با تکیه بر آن در مسیر آرمان‌های اسلام و انقلاب قدم برداریم، تقوا به ما دانایی و توانایی می‌بخشد. عقل دانا و اراده توانا، انسان شایسته خدمت را در جامعه پرورش می‌دهد.

 

خطیب جمعه قزوین با بیان اینکه قرآن کریم خورشید تابان مسیر زندگی است، گفت: خداوند با نزول این کتاب مسیر هدایت را به ما نشان می‌دهد؛ هرچقدر از قرآن کریم فاصله بگیریم در تاریکی و ظلمات قرار داریم قرآن ما را از تاریکی به نور هدایت می‌کند.

 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: امام در شب عاشورا می‌فرمایند خداوندا من سپاسگزارم که به من قرآن آموختی، در صورتی که سیدالشهدا خودشان قرآن ناطق است. ایستادگی یاران عاشورا به این دلیل است که دست پرورده مکتب قرآن بودند.

 

وی اظهار کرد: هرچقدر شهر ما قرآنی باشد زندگی ما با آرامش و آسایش همراه خواهد بود و هرچقدر ما قرآنی باشیم برکات ما به دیگران افزایش می‌یابد. بزرگترین دردها با قرآن شفا می‌یابد زمانی که ما به خدا اعتماد نداریم نفاق در دل ما جای گرفته و دچار سرگردانی می‌شویم.

 

امام جمعه قزوین با اشاره به اینکه سرگردانی و گمراهی با قرآن کریم زدوده می‌شود، اعلام کرد: هیچ آدمی نیست که با قرآن سر و کار داشته باشد مگر اینکه بی نیاز می‌شود، هیچ کس بعد از قرآن نیازمند نیست و هیچ کس قبل قرآن بی نیاز نیست.

 

آیت الله عابدینی عنوان کرد: همه ما فقیر هستیم و خدای متعال ما را با قرآن بی نیاز و غنی می‌کند، اگر ما پای قرآن نرویم محتاج خواهیم شد قرآن به ما پیروزی و عزت و سربلندی می‌دهد. امام حسین(ع) با ۷۲ تن در کنار قرآن به عزت می‌رسد و یزید با همه لشکریان و قدرتی که داشت بدون قرآن به ذلت می‌رسد.

 

وی سخنرانی شب عاشورای سیدالشهدا در سال ۶۱ را چراغ هدایت بخش زندگی ادمی برشمرد و گفت: اگر هرکس این صحبت‌ها را مورد توجه قرار دهد هیچ گاه گمراه نمی‌شود، حضرت در قسمتی از سخنان خود می‌فرماید خدایا سپاسگزارم که درک عمیق دین را به ما عنایت کردی.

 

امام جمعه قزوین افزود: اگر ما متدین باشیم خیر و برکت و حلاوت دین را به دیگران می‌رسانیم، اما اگر سطحی نگر و دنباله روی اسلام امریکایی باشیم کار ما دین است اما رسم دین را نخواهیم داشت.

 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اذعان کرد: تاریخ پر است از کسانی که صورت خود را با دین گریم کردند اما در زندگی آنها رسمی از دین نبوده است؛ در حالی که دین و اخلاقی که ائمه ارائه دادند عاملی شد که بسیاری از دشمنان به اسلام گرویدند.

 

وی تاکید کرد: تفقه در دین به میزانی مهم است که در روایت آمده که اگر خدای متعال بخواهد به بنده ای خیر و خوبی برساند او را در دین فقیه خواهد کرد؛ این فرد شیرینی عبادت و قرآن را خواهید چشید.

 

خطیب جمعه قزوین با اشاره به مناسبت‌های پیش رو ادامه داد: شهادت آیت الله شهید قدوسی که در پرورش نیروهای انقلابی در مدرسه حقانی قم اسطوره بودند و شهید وحید دستجردی که از نیروهای صادق انقلاب بودند به دست منافقین صورت گرفت که برای همه این عزیزان از خدای متعال علو درجات را درخواست می‌کنیم.

 

آیت الله عابدینی با اشاره به حادثه ۱۷ شهریورماه عنوان کرد: حوادث رخ داده در ۱۷ شهریور و میدان ژاله در سال ۵۷ که در آن کشتار بسیار مظلومانه ای رخ داد برگی از تاریخ این انقلاب است که باید این مبارزات و ایستادگی‌ها را قدر بدانیم.

 

امام‌جمعه قزوین همچنین در ادامه گفت: درگذشت مرحوم جلال آل احمد که امام بسیار احترام برایش قائل بود و برای کتاب غرب زدگی مورد تقدیر امام راحل قرار گرفت، جزو دیگر مناسبت‌های این ایام است.

 

وی یادآور شد: رحلت مرحوم آیت الله طالقانی که اولین خطیب جمعه منصوب از طرف امام بودند و نمازجمعه با حضور ایشان شکل گرفت جزو دیگر مناسبت‌های این هفته است‌. از خدای متعال می‌خواهیم که در محضر شهدا شرمنده نباشیم به خصوص سردار شهید سلیمانی که در محرم امسال جای او خالی بود و از خداوند می‌خواهیم انتقام الهی را از دشمنان و قاتلان این شهید بزرگوار بگیرد.

 

خطیب جمعه قزوین ابراز کرد: بهترین انتقام از دشمنان و قاتلان شهید سلیمانی این است که ما نابودی غده سرطانی رژیم منحوس اسراییل را از خدای متعال بخواهیم. سردار برای تزلزل این رژیم تلاش‌های بسیاری کردند.

 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین تصریح کرد: با لطف الهی و به طور یقین طولی نخواهد کشید که شاهد نابودی امریکا باشیم. رژیمی که شب و روز برای نابودی انقلاب و اسلام در حال تلاش است.

 

وی درباره اهمیت برپایی نمازجمعه عنوان کرد: نمازجمعه در آیات قرآن و روایات بسیار با تاکید و بااهمیت مطرح شده است؛ زمانی که قرآن ما را به نمازجمعه دعوت می‌کند با ادبیات خاصی این موضوع را مطرح می‌کند و می‌فرماید بشتابید برای ذکر خدا.

 

آیت الله عابدینی بیان کرد: قرآن به نمازگزاران می‌گوید اگر در مشغولیت دنیایی هستید آن کار را کنار بگذارید و همه کارهای خود را با نمازجمعه هماهنگ کنید و بدانید که این برای شما بهتر است.

 

امام جمعه قزوین در پایان گفت: همه ما باید آنچه در نمازجمعه آموختیم در جامعه نشر دهیم و این فرهنگ را به دیگران انتقال دهیم. خداوند دلسوزی و رافت و محبت و برکت و آرامش را به ما در نمازجمعه عنایت می‌کند و باید این ویژگی‌های خوب را در جامعه نشر دهیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار