رئیس کمیسیون عمران مجلس با ابراز اینکه "همه این مسائل دست به دست هم داده است تا امروز شاهد افزایش قیمت سرسام‌آور مسکن باشیم"، گفت: زمین، مصالح و تسهیلات بانکی 3 عامل اصلی در گرانی مسکن هستند که در همین راستا طرحی را به هیئت رئیسه مجلس فرستادیم.
کد خبر: ۸۹۴۴۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴ 01 September 2020

تابناک فارس به نقل از تسنیم: این روزها مسکن تبدیل به یکی از دغدغه‌های اصلی در خانواده‌ها و جامعه شده است، اهمیت کار تا آنجاست که رهبر معظم انقلاب هم در دیدار با هیئت دولت و هم با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیان مسائل اجتماعی مسکن را در اولویت نخست فرمایشات خود قرار دادند.

ایشان در دیدار با نمایندگان فرمودند: "موضوع «مسکن» به‌عنوان یک مسئله بسیار مهم و کلیدی، مسئله «ازدواج جوانان و راه‌های تسهیل آن»، مسئله «فرزندآوری و جلوگیری از حرکت کشور به‌سمت پیری جمعیت» و مسئله «مدیریت فضای مجازی در کوتاه‌مدت و میان‌مدت» از دیگر مسائل اصلی کشور هستند".

اقدام دولت برای طرح مسکن ملی یکی از اقداماتی است که برای حل مشکل این حوزه مطرح شده است و براساس وعده وزیر راه و شهرسازی تا پایان دولت 400 هزار واحد مسکن در اختیار مردم قرار می‌گیرد اما مجلس نیز به‌دنبال ارائه طرحی برای حل مشکل مسکن است.

بیش از 2میلیون خانه خالی در کشور

محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم به بیان دیدگاه‌ها، مشکلات و راهکارهای حل آنها در حوزه مسکن پرداخت.
وی با یادآوری اینکه "بیش از 2 میلیون واحد خانه خالی در کشور داریم که این خانه‌ها معمولاً در نقاط خوب شهر هستند"، اظهار داشت: افرادی این خانه‌ها را احتکار کردند یعنی نه به‌فروش می‌رسانند نه اجاره می‌دهند.

وی با ابراز اینکه در مقابل کسانی هستند که به‌دنبال اجاره خانه یا خرید خانه هستند، گفت: این 2 میلیون واحد که در چرخه خرید و فروش و اجاره قرار ندارند سبب افزایش قیمت مسکن و نوسانات این بازار می‌شوند.

رضایی با تأکید به اینکه مالکان این واحدهای خالی باید سالانه مالیات دهند، افزود: در مجلس قبل مالیاتی را مصوب کردیم اما آن‌قدر جزئی بود که نقش بازدارندگی نداشت و مالک ترجیح می‌داد که آن مالیات حتی چندین برابرش را بدهد اما آن خانه را نگه‌دارد و افزایش قیمت شاملش شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با تصریح به اینکه "در این دوره مجلس مالیات به‌گونه‌ای است که نقش بازدارندگی دارد"، توضیح داد: به این صورت که اگر مالک خانه‌اش را اجاره ندهد یا نفروشد باید آن‌قدر مالیات بدهد که نگهداری خانه برایش ارزش نداشته باشد تا این خانه‌ها در راستای نیاز مسکن مورد استفاده قرار گیرد.

تعادل بین عرضه و تقاضای مسکن نیست

وی در پاسخ به این سؤال که "آیا طرح مالیات بر خانه‌های خالی بر ساماندهی بازار آشفته مسکن اثرگذار است یا خیر؟" عنوان کرد: هرچند به‌صورت کلی تأثیرگذار است اما به‌صورت خاص برای جامعه هدف ما جواب نمی‌دهد یعنی آن طیفی که ما امروز دغدغه‌شان را داریم مثل کارمندان و کارگران، کمکی به اینها نمی‌کند چون خانه‌ها خانه‌های لوکس و بزرگ هستند.

رضایی کوچی با بیان اینکه "برای حل مشکل مسکن باید به‌سمت تولید مسکن برویم"، خاطرنشان کرد: ما در 8 سال گذشته باید حداقل سالی 800 هزار واحد می‌ساختیم اما 300 هزار واحد ساختیم، طبیعی است که تعادل بین عرضه و تقاضا شکل نمی‌گیرد و این تعادل نباشد شاهد افزایش قیمت هستیم.

 

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در چند سال گذشته چندین نامه به رئیس جمهور از طریق کمیسیون عمران نوشتم که در صورت ادامه این روند با بحران در حوزه مسکن رو‌به‌رو می‌شویم ولی توجه نکردند‌. وزیر قبلی که می‌گفت "ما اصلاً نیازی به مسکن نداریم"، وزیر جدید نیاز را قبول می‌کند اما اراده و توانی که بتواند مسکن تولید کند، وجود ندارد.

3 عامل گرانی مسکن چیست؟

وی با ابراز اینکه "همه این مسائل دست به دست هم داده است تا امروز شاهد افزایش قیمت سرسام‌آور مسکن باشیم"، گفت: زمین، مصالح و تسهیلات بانکی 3 عامل اصلی در گرانی مسکن هستند که در همین راستا طرحی را به هیئت رئیسه مجلس فرستادیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با تشریح عوامل گرانی مسکن اظهار داشت: قیمت زمین نقش مهمی دارد چون گرانی زمین سبب گرانی مسکن می‌شود، برخی زمین خریداری و احتکار کردند و زمین را در چرخه تولید نمی‌آورند. یک سری زمین نیز در اختیار دستگاه‌های دولتی است و در مسیر تولید قرار نمی‌گیرند در صورتی که این زمین‌ها باید در اختیار وزارت راه و شهرسازی برای تولید مسکن قرار بگیرد.

رضایی اضافه کرد: اگر زمین به‌صورت ارزان در اختیار مردم و تولیدکنندگان قرار داده شود، زمین‌هایی که دولتی و در محدوده شهر هستند یا زمین‌هایی که خارج از حریم شهر هستند که قابلیت مسکونی شدن دارند، در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد تا حدودی مشکل مسکن حل می‌شود.

وی در تشریح عامل دوم گرانی مسکن بیان کرد: دومین عامل تسهیلات بانکی است، از هزار هزار میلیارد تومانی که تسهیلات بانکی در کشور تعریف شده فقط 7 درصد در حوزه مسکن رفته مابقی تسهیلات در حوزه‌های دیگر خرج شده است؛ معنایش این است که حوزه مسکن از تسهیلات بانکی محروم مانده است.

نماینده مردم جهرم در مجلس با یادآوری اینکه "در طرح ارائه‌شده مشخص کردیم که بیش از 20 تا 25 درصد تسهیلات در حوزه مسکن وارد شود"، عنوان کرد: هر تسهیلاتی که بانک‌ها دارند 20 تا 25 درصدش را در حوزه مسکن قرار دهند و اگر هم این کار را نکردند جریمه برایشان در نظر گرفته شود تا بانک مجبور شود تسهیلات را در حوزه مسکن بیاورد.

رضایی با تصریح به اینکه عامل سوم گرانی مسکن مصالح است، ادامه داد: قیمت مصالح در ایران واقعاً سرسام‌آور است، مصالحی که از صفر تا صدش در ایران تولید می‌شود با قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند، نظارت هم وجود ندارد یا صادر می‌شود یا در بورس چند برابر می‌فروشیم در صورتی که کشور به این مصالح نیاز دارد پس باید ثباتی در حوزه مصالح ساختمانی شکل بگیرد.

وی با تأکید به اینکه "باید تسهیلات بانکی، مصالح و زمین ارزان در اختیار مردم و تولیدکننده قرار بگیرد تا ما بتوانیم خانه ارزان بسازیم"، اظهار داشت:
آنچه در طرح مطرح شده ساخت خانه‌های 80؛ 90 و 100 متری است، خانه‌های 30متری که دولت عنوان کرده از نظر ما رد است.

مسکن مهر 2 ایراد داشت

رئیس کمیسیون عمران با یادآوری اینکه طرح جامع مسکن در کشور وجود دارد، گفت: طرح جامع به ما می‌گوید چند واحد و کجا نیاز داریم، متناسب با نیاز باید زمین‌های مناسب را با قیمت مناسب انتخاب کنیم و با تسهیلات و مصالح مناسب ساخته شود؛ باید مجری ذی‌صلاح وارد شود و خانه بسازد؛ هرکس هم نیاید بسازد بلکه باید ذی‌صلاح باشد.

رضایی با ابراز اینکه "با مسکن مهر موافقم فقط 2 ایراد داشت"، افزود: یکی اینکه برخی نقاط جانمایی‌ها مشکل داشت و برخی نقاط هم نظارت نبود و کیفیت ساخت مشکل داشت؛ باید به مجری ذی‌صلاحی که می‌تواند ساختمان بسازد؛ شرایط بدهیم و نظارت هم بکنیم تا ساختمان‌های خوبی در اختیار مردم قرار گیرد.

اراده مجلس نقش‌آفرینی در حوزه مسکن است

نماینده مردم جهرم با اشاره به طرح مجلس برای حل مشکل مسکن متذکر شد: این طرح باید در مجلس مصوب شود؛ شورای نگهبان هم تأیید کند و دستگاه‌های اجرایی هم باید پای کار باشند چراکه ضمانت اجرای طرح همین پای کار بودن دولت و دستگاه‌های اجرایی است.

وی با ابراز اینکه مواردی هست که دولت به‌دلیل تنبلی یا به این دلیل که اعتقادی ندارد همراهی نمی‌کند، عنوان کرد: اراده مجلس بر این است که حتماً در حوزه مسکن نقش‌آفرینی کند چراکه در 2 ماه اخیر 2 بار مقام معظم رهبری بر آن تأکید کردند؛ روزی که با مجلس نشست ویدئوکنفرانسی داشتند و یک بار هم در ارتباط با دولت پس یعنی مسکن بسیار مهم است که رهبری نسبت به این موضوع دغدغه دارد چون مرتبط با وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است و روی همه اینها تأثیر می‌گذارد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اعلام اینکه مجلس پای کار است و اراده قوی هم دارد، خاطرنشان کرد: به‌زودی طرح در مجلس مصوب می‌شود و تنها باید فشار بیاوریم تا دولت هم طرح را اجرا کند و مطمئنم با اجرای طرح ما شاهد ثباتی در حوزه مسکن خواهیم بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار