آیت‌الله دژکام در ادامه یکی از مباحث مد نظر خود را موضوع با اهمیت شکرگذاری بیان و خاطرنشان کرد: همه بر لزوم رشد و تقویت روحیه شکرگذاری تاکید داریم، دولت‌هایی که در نظام مقدس جمهوری اسلامی روی کار آمده‌اند، در یک بحث رقابت سیاسی داخلی و هرکدام از جناح و جریانی بوده‌اند و این طبیعی است؛ مدیریت جامعه‌ی ما در قانون اساسی به همین شکل دیده شده که رای مردم باید حرف آخر باشد. مردم باید بتوانند نگاه خود را در بازه زمانی چند ساله درباره چگونگی اداره کشور و حاکمیت القا کنند.

او با بیان اینکه در بحث اشکال حکومت موجود در جهان، مدل حاکمیتی ایران، تقریبا بهترین مدل محسوب می‌شود، گفت: اینکه آن را تقریبا بهترین مدل عنوان می‌کنم به دلیل آنست که جناب "فارابی" به عنوان کسی که در قله فیلسوفان ایرانی قرار دارد، این مدل را بعد از مدل مدینه فاضله، در رده دوم قرار داده است.

آیت‌الله دژکام با یادآوری اینکه در مدل قانونی ایران اسلامی، مردم انتخاب می کنند و دولتی سر کار می آید، گفت: در این حالت چون رقابت هست، رقبا گاهی مراقب نیستند و به نوعی طرف مقابل را نقد می‌کنند که به کلی پیش چشم مردم تخریب شود؛ این کار اشتباه است چون اگر در میدان رقابت سیاسی هستیم باید رقیب داشته باشیم.