کد خبر: ۸۹۱۳۴۳
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹ 24 August 2020

 

 

اگر قصد خرید موتور گیربکس را دارید، حتما این مقاله را بخوانید. ما در این مقاله قصد داریم به شما کمک کنیم تا یک موتورگیربکس مناسب برای پروژه خود انتخاب و خریداری کنید. انتخاب صحیح آن امری بسیار مهم است و شما حتما باید برای خرید خود وقت بگذارید و محصول خود را با دقت انتخاب کنید زیرا یک تصمیم عجولانه باعث ایجاد مشکلات زیادی برای شما شده و در نهایت ممکن است پروژه شما را با شکست مواجه کند یا زمانبر و هزینه بر نماید.
موتور گیربکس های الکتریکی

فرآیند انتخاب موتور گیربکس مناسب قدری دشوار است و باید برای آن قدری حوصله به خرج داد، اما اگر شما یک نوع مناسب خریداری کنید، علاوه بر اینکه می تواند برای سال ها دوام داشته باشد، باعث  می شود که پروژه شما در شرایط بهینه خود قرار بگیرد و این خود باعث صرفه جویی در انرژی، کاهش هزینه های عملیاتی و افزایش بهره وری میشود.

قبل از هر موضوعی اجازه دهید لیست قیمت معتبر مربوط به موتور گیربکس های الکتریکی را در اختیار شما قرار دهیم؛ برای اطلاع از قیمت روز موتور گیربکس ها کلیک کنید.

در این مقاله ابتدا مفهوم موتور گیربکس برای شما شرح داده میشود، سپس با انواع موتور گیربکس های رایج در بازار و دسته بندی های آن ها آشنا میشوید، سپس به شما آموزش میدهیم که برای خرید، مناسب لازم است به چه نکاتی توجه کنید، بعد از آن یک ابزار مفید برای انتخاب موتور گیربکس را به شما معرفی میکنیم و در انتها به چند سوال متداول که اغلب خریداران می پرسند پاسخ می دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

موتور گیربکس چیست؟

موتور گیربکس ترکیبی از یک گیربکس کاهنده دور و یک الکتروموتور است (به ندرت ممکن است در صنعت، موتور گیربکس هایی را مشاهده کنید که گیربکس متصل به موتور، افزاینده دور خروجی باشد).

آن ها می توانند گشتاوری بالا در سرعت کم را تحویل دهند. دلیل آن این است که گیربکس مانند یک مبدل گشتاور عمل کرده و این امکان را برای موتورهای کوچک ایجاد میکند که گشتاورهای بزرگی تولید کنند.

دو فاکتور مهم در انتخاب و خرید موتور گیربکس، تعیین مقدار سرعت و گشتاور در شفت خروجی گیربکس است. برای تهیه یک موتور گیربکس می توان یکی از انواع گیربکس نود درجه یا گیربکس شفت مستقیم را با یک موتور ترکیب کرد. همچنین در بازار موتور گیربکس های سر هم نیز وجود دارند.

در تصویر پایین سمت راست شما یک موتور کوپل شده با گیربکس را مشاهده می کنید که در آن موتور و گیربکس جداگانه خریداری شده و به هم کوپل شده است. در تصویر سمت چپ، یک موتور گیربکس سر هم را می بینید که بصورت یک کالای واحد قابل خریداری است. در صورتی که بتوان یک موتور گیربکس سرهم با دور و گشتاور مناسب را پیدا کرد، ترجیح با خریداری این نوع خواهد بود. زیرا در مدل هایی که بصورت کارخانه ای ساخته و یکپارچه شده اند، مسائل فنی مختلفی علی الخصوص در زمینه یاتاقان بندی و روانکاری لحاظ شده است.

موتور گیربکس

انواع رایج موتور گیربکس در بازار کدام ها هستند؟

در انتخاب موتور گیربکس ها میتوان از هر دو نوع موتور AC و DC استفاده کرد. با توجه به اینکه در کوپل موتور گیربکس از کدام نوع موتور استفاده شده، آن ها به دو دسته موتور گیربکس AC و DC تقسیم میشوند.

علاوه بر این، یک روش رایج دیگر برای طبقه بندی آن ها، دسته بندی بر اساس نوع گیربکس به کار رفته در آن ها است. گیربکس های معمول در بازار عبارتند از موتور گیربکس شفت مستقیم ساده،  شفت مستقیم هلیکال، حلزونی، آویز، خورشیدی.

طبیعتا هر یک از این گیربکس ها مزایا و معایب خود را دارند. به طور مثال عموما گیربکس های هلیکال ظرفیت گشتاور بالاتری از گیربکس های ساده دارند. همچنین این نوع گیربکس ها نویز کمتری تولید می کنند و کم صداتر هستند. از سویی دیگر گیربکس های حلزونی در رنج گشتاور پایین بهتر عمل میکنند و برای کاهش سرعت های خیلی بالا مناسب هستند.

یک راه دیگر برای طبقه بندی موتور گیربکس ها، دسته بندی آنها بر اساس مشخصات فیزیکی است. به طور مثال در نوعی از که به موتور گیربکس مستقیم معروف است، شفت گیربکس موازی با شفت موتور است. در نوع دیگری که به نود درجه شناخته میشود، شفت خروجی با شفت موتور زاویه 90 درجه می سازد.

گیربکس

برخی از گیربکس ها نیز به گیربکس سیاره ای (خورشیدی) معروف اند که در واقع نام این مدل از گیربکس، توصیفی از شکل چرخ دنده ها درون موتور گیربکس است. به دلیل اینکه چیدمان چرخ دنده ها درون موتور به صورت یک سیاره است، از نظر ابعادی، جمع و جور تر هستند و  برای گشتاورهای بالا توصیه میشوند.

چگونه موتور گیربکس مناسب خریداری کنیم؟

سایت orientalmotor مرجع مناسبی برای محاسبات و انتخاب مناسبت ترین موتورگیربکس به شمار میرود اما به طور کلی معمولا مهمترین عوامل در انتخاب و خرید موتور گیربکس، گشتاور خروجی و سرعت خروجی است. به طور خلاصه، در 4 گام میتوان یک موتورگیربکس مناسب برای پروژه خود انتخاب کرد.

گام اول تعیین نیازهای فنی پروژه: اولین گام که اغلب هم در فرآیند انتخاب نادیده گرفته می شود، جمع آوری اطلاعات راجع به پروژه و استفاده از این اطلاعات در تعیین و انتخاب موتور گیربکس ایده آل است. مشخص کردن دور مورد نیاز بر حسب دور بر دقیقه و گشتاور مورد نیاز بر حسب نیوتن متر اولین و مهمترین مرحله است.

گام دوم تعیین موتور مناسب: برای انتخاب موتور به سرعت و گشتاور مورد نیاز پروژه نگاهی بیاندازید. باید دید که آیا موتور به تنهایی میتواند به سرعت و گشتاور مورد نیاز برسد یا نیاز است تا یک گیربکس به آن متصل شود تا گشتاور مورد نیاز را تامین نماید. معمولا برای سرعت های پایین تر از 500 دور بر دقیقه، انتخاب مناسب موتور گیربکس خواهد بود و برای دورهای بالاتر از 1000 دور بر دقیقه، از موتور به تنهایی باید استفاده کنید. اگر دور محاسبه شده مورد نیاز شما بین 500 تا 1000 دور بر دقیقه است، برای انتخاب معمولا به مشکل خواهید خورد و بهتر است با تغییر شرایط و مکانیزم پروژه دور مطلوب را به رنج بالاتر از 1000 یا کمتر از 500 دور بر دقیقه برسانید.

گام سوم انتخاب موتور و گیربکس: هم می توان موتور و گیربکس را به صورت جداگانه تهیه کرد و سپس آن ها را به هم وصل (کوپل) کرد. همچنین می توان یک موتور گیربکس یکپارچه تهیه نمود.

خرید موتور و گیربکس به صورت جدا از هم: میتوان انواع مختلف موتور و گیربکس را با یکدیگر ترکیب کرد اما باید ترکیبی انتخاب شود که هم بیشترین بازدهی را داشته باشد و هم اینکه از لحاظ اقتصادی به صرفه باشد.

خرید موتور گیربکس سرهم: انتخاب روش دوم باعث صرفه جویی در زمان شده و ریسک های طراحی را کاهش میدهد. در واقع در این روش، تولیدکننده بخش بزرگی از کار را انجام داده و از این موضوع اطمینان داریم که موتور و گیربکس در کنار هم به درستی کار میکنند زیرا انجام محاسبات و تست عملکرد صحیح را قبلا سازنده انجام داده است.

گام چهارم توجه به شرایط محیطی: در هنگام انتخاب یک موتور گیربکس، باید به این نکته توجه کرد که محصول انتخابی بتواند در شرایط محیطی پروژه به خوبی به کار خود ادامه دهد و دچار مشکل نشود. شرایطی از قبیل دما و رطوبت محیط، میزان ارتعاشات و ... .

منحنی عملکرد موتور گیربکس

یکی از ابزارهای قدرتمند که به شما در انتخاب و خرید موتور گیربکس مناسب کمک فراوانی میکند، منحنی عملکرد است. توصیه میکنیم که در هنگام خرید موتور گیربکس متناسب با پروژه خود، از این منحنی استفاده کنید. این منحنی غالبا با سه پارامتر نمایش داده میشود: سرعت، گشتاور و راندمان. در واقع آنها نشان دهنده ترکیبی از عملکرد موتور و عملکرد گیربکس در یک نمودار هستند.

اطلاعات سرعت و گشتاور به طور معمول در منحنی گشتاور-سرعت مربوط به هر موتور یافت میشود که این منحنی اطلاعاتی درباره رابطه بین سرعت و گشتاور خروجی موتور را در اختیار قرار میدهد. از سویی دیگر منحنی عملکرد گیربکس، رابطه بین گشتاور و راندمان گیربکس را نشان میدهد.

منحنی

برای مثال این منحنی برای یک موتور dc آهنربا دائمی است که رابطه بین سه پارامتر گشتاور، سرعت و راندمان را نشان میدهد. از این منحنی ما در می یابیم که وقتی موتور گیربکس حداکثر گشتاور را در خروجی بدهد، سرعت موتور به 2400 دور در دقیقه میرسد و در این حالت راندمان موتور 70 درصد خواهد بود.

منحنی عملکرد موتور گیربکس یک ابزار برای کمک کردن در انتخاب صحیح محصول است که برای استفاده از آن نیاز داریم که یک سری چیزها را از قبل بدانیم. برای مثال مقدار بار مورد نیاز و محدوده سرعت میتوانند در محاسبه گشتاور مورد نیاز استفاده شوند.

بعد از اینکه موتور گیربکس خود را انتخاب کرده و آن را سفارش دادید، ابتدا آن را تست کرده و از سالم بودن آن و عملکرد صحیح آن مطمئن شوید. اگر موتور گیربکس خریداری شده گرمای شدیدی تولید میکند یا صدای غیرطبیعی تولید میکند، با فروشنده تماس بگیرید تا در صورت نیاز آن را برای شما تعویض کنند.

سوالات متداول در خرید موتور گیربکس

در این بخش ما به تعدادی از سوالاتی که معمولا اغلب مشتریان در هنگام خرید از ما میپرسند را پاسخ داده ایم. این بخش ممکن است سوالاتی که در ذهن شما نیز وجود دارد را نیز شامل شود، پس این بخش را بخوانید تا به پاسخ سوالات خود برسید.

به چه صورت برای کنترل سرعت استفاده میشوند (موتور گیربکس دور متغیر)؟

در واقع بسیاری از انواع موتور گیربکس ها را میتوان برای کنترل سرعت به کار برد. یک راه حل ارزان قیمت در دستگاههای کوچک و متوسط که می خواهند در آنها کنترل سرعت (دور متغیر) وجود داشته باشد، استفاده از موتور گیربکس DC به همراه درایور DC است. استفاده از مدل های تکفاز دورمتغیر نیز یکی از گزینه هاست. استفاده از موتورهای AC سه فاز به همراه اینورتر فرکانسی کنترل دور نیز گزینه بعدی است.

برای خرید یک موتور گیربکس دور متغیر مناسب، باید دقت کرد که رنج سرعت حداقل و حداکثر باید مشخص شود. در نظر داشته باشید که سرعت حداقل می تواند 30 درصد سرعت حداکثر باشد. اگر رنج وسیع تری را انتخاب کنید (یعنی فاصله بین دور حداقل و حداکثر زیاد باشد)، هزینه های سنگینی به پروژه خود تحمیل خواهید کرد که ممکن است برای پروژه شما معقول و بصرفه نباشد.

در مرحله بعدی، گشتاور مورد نیاز در دور پایین و گشتاور مورد نیاز در دور حداکثر را مشخص کنید. دقت کنید که انتخاب موتور گیربکس را می بایست بر اساس دور حداکثر و گشتاور حداکثر انجام داد. همچنین باید در نظر داشت که معمولا با کاهش دور موتور گیربکس نسبت به دور نامی آن، گشتاور نیز افت خواهد کرد و در دور پایین نمی توانید انتظار گشتاور حداکثر را داشته باشید.

به چه صورت از موتور گیربکس ها برای کنترل موقعیت استفاده میشود؟

از موتور گیربکس ها در پروژه های کنترل موقعیت نیز می توان استفاده نمود، به عنوان مثال در مواردی از قبیل بسته بندی یا جابجایی مواد که در این موارد نیاز است بار بلند شود یا در یک مکان خاص قرار داده شود.

ویژگی های پروژه مدنظر، سطح دقتی که نیاز است موتور گیربکس داشته باشد را تعیین میکند. به عنوان مثال وقتی قرار است یک بازوی رباتیک جعبه ها را درون پالت ها قرار دهد به دقت خیلی زیادی احتیاج نیست در حالیکه در برخی موارد به دقتی در حد هزارم اینچ نیاز است.

درواقع از همه انواع موتور گیربکس ها میتوان در کنترل موقعیت استفاده کرد و سوال اصلی این است که چه سطحی از دقت در کنترل موقعیت مورد نیاز است.

اما چرا نوع گیربکس مهم است؟ یکی از عوامل اصلی نادقیقی در کنترل موقعیت موتور گیربکس، لقی گیربکس است. بنابراین اگر در پروژه شما دقت در کنترل موقعیت از اهمیت زیادی برخوردار است، باید موتور گیربکسی انتخاب کنید که گیربکس آن حداقل لقی را داشته باشد.

چگونه لقی خروجی موتورگیربکس را به صفر برسانیم؟

موتور گیربکس از گیربکس برای کاهش سرعت استفاده میکند تا بتواند گشتاور بیشتری تولید کند. نوع گیربکس مورد استفاده در آن علاوه بر گشتاور خروجی، بر روی مواردی از قبیل سطح نویز و دقت نیز تاثیر مستقیم دارد. در واقع یکی از رایجترین منابع نادقیقی در موتور گیربکس مقدار لقی گیربکس است. در نتیجه کاهش مقدار لقی باعث رسیدن به دقت بیشتر در موتور گیربکس میشود. برای این کار می توان از سیستم های آنتی بکلش (Anti Backlash) استفاده نمود. یا بار را بصورت عمودی قرار داد و یا از فنر برای از بی بردن لقی استفاده کرد.

موتور گیربکس را آنلاین بخریم یا حضوری؟

امروزه با رشد تکنولوژی و افزایش آگاهی مردم نسبت به فضای مجزای و مزایای آن، فروشگاه های اینترنتی زیادی شکل گرفته اند که محصولات مختلفی را ارئه میدهند. در این بین فروشگاه های اینترنتی نیز وجود دارند که به فروش محصولات صنعتی میپردازند  (مانند ماناموتور) که شما میتوانید موتور گیربکس خود را از این فروشگاه ها خریداری کنید یا از مشاوره رایگان خرید آن ها استفاده نمایید.

معمولا قیمت های ارائه شده برای محصولات در این فروشگاه ها، ارزان تر از فروشگاه های فیزیکی است. دلیل آن نیز کمتر بودن هزینه های فروشگاه اینترنتی نسبت به فروشگاه های سنتی فیزیکی و حذف هزینه های مازاد است. همچنین فروشگاه های اینترنتی تنوع بیشتری نسبت به فروشگاه های فیزیکی دارند.

توصیه ما به شما استفاده از روش های آنلاین برای خرید موتور گیربکس است. با خرید آنلاین شما میتوانید انواع موتور گیربکس ها با برندها و مدل های مختلف را ببینید، آن ها را با هم مقایسه کنید و از نظرات خریداران محصولات باخبر شوید و تجربیات خود را با آنان در اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار