مدیر مطالعات پایه آب شرکت آب منطقه‌ای البرز با بیان اینکه سد کرج و طالقان دو سد ملی محسوب می‌شود، گفت: این سدها در گذشته برای تأمین بخشی از آب شرب شهر تهران ساخته شده‌اند و برای هر لیتر از آب آن برنامه‎‌ریزی وجود دارد.
کد خبر: ۸۸۸۸۹۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶ 18 August 2020

به گزارش «تابناک البرز» سعید نقدی با اشاره به آخرین وضعیت دو سد کرج و طالقان گفت: در حال حاضر ۹۲ درصد از ظرفیت سد کرج و ۸۷ درصد از ظرفیت سد طالقان پر است و اگرچه ذخیره آب سد کرج نسبت به سال گذشته پنج درصد و سد طالقان دو درصد کاهش داشته است اما وضعیت هر دو سد خوب ارزیابی می‌شود.

نقدی ادامه داد: آبگیری خوب سد کرج و طالقان در دو سال اخیر به دلیل بارش‌های بالاتر از نرمال استان بوده است. میانگین بارش در استان البرز ۴۸۰ میلیمتر است اما امسال شاهد ۵۷۰ میلیمتر بارندگی بوده‌ایم و سال گذشته هم میزان بارش‌ها در البرز ۵۸۴ میلیمتر بود.

وی خاطرنشان کرد: سال‌های قبل از این دو سال شاهد کاهش ذخایر آب دو سد کرج و طالقان بودیم اما امیدواریم در سال آبی جدید هم مثل امسال و پارسال شاهد بارش‌های خوبی باشیم تا این سدها در سال آینده هم خوب آبگیری شوند.

این مسئول در خصوص اینکه چرا با وجود دو سد کرج و طالقان در البرز، سهم آبی استان از این دو سد ناچیز است گفت: سد کرج و طالقان دو سد ملی محسوب می‌شوند که از سال‌های گذشته برای تأمین بخشی از آب پایتخت احداث شده‌اند.

وی ادامه داد: اگرچه بخش عمده‌ای از آب شرب مصرفی استان البرز و کل آب مورد نیاز کشاورزی استان از طریق چاه تأمین می‌شود و در مناطقی از استان هم با مشکل آب شرب مواجه هستیم، اما در هر حال برای هر لیتر از آب دو سد کرج و طالقان برنامه‌ریزی شده و اینکه سهم البرز از این آب افزایش یابد ساده نیست.

نقدی با بیان اینکه البرز استانی خاص است و باید به فکر تأمین منابع آب پایدار برای جمعیت سه میلیون نفری این استان باشیم، گفت: فشار به آبخوان‌ها برای تأمین آب مورد نیاز استان نگران کننده است از همین رو ما تمام تلاش خود را برای افزایش سهم البرز از دو سد کرج و طالقان به کار گرفته‌ایم و میل قلبی و باطنی برای این افزایش داریم.

گفتنی است پیش از این اعلام شده بود سهم البرز از دو سد کرج و طالقان ۶۰ میلیون مترمکعب در سال است که ۴۰ میلیون مترمکعب آن مربوط به سد ۴۲۰ میلیون مترمکعبی طالقان و ۲۰ میلیون مترمکعب از آن هم مربوط به سد ۲۰۵ میلیون مترمکعبی کرج است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار