قطعی آب در شیراز مربوط به امسال و پارسال نیست، مردم این کلانشهر هر سال در فصل تابستان با این معضل روبرو هستند، معضلی که هرچند مردم آن را فریاد می زنند اما حل نمی شود و این را به ذهن می آورد که انگار گوش شنوایی برای حل این معضل وجود ندارد.
کد خبر: ۸۸۷۱۱۹
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶ 13 August 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:قطعی آب در شیراز مربوط به امسال و پارسال نیست، مردم این کلانشهر هر سال در فصل تابستان با این معضل روبرو هستند، معضلی که هرچند مردم آن را فریاد می زنند اما حل نمی شود و این را به ذهن می آورد که انگار گوش شنوایی برای حل این معضل وجود ندارد.
هرچند دولت در سال های اخیر پروژه آبرسانی از سد درودزن به شهر شیراز را در دستور کار قرار داد و بخشی از این پروژه ه بهره برداری رسید اما هنوز ۱۴ کیلومتر از این خط آبرسانی باقی مانده است و در فصل گرما مردم با بحران نبود آب مواجه هستند.
در این سال ها هیچ کس زیربار جیره بندی شدن آب شیراز در فصل تابستان یا برزبان آوردن حتی نام این قضیه نمی رود؛ اما مردم این کلانشهر روزانه قطعی های چند ساعته را شاهد هستند و می گویند اگر این قطعی های چند ساعته و گاهی روزانه، جیره بندی نیست، پس چیست؟

روزی که آب قطع نباشد، معجره است


یکی از شهروندان مستقر در شهرک میانرود(بهارستان) شیراز که مخزن ۴۰ هزار لیتری ذخیره آب در این شهرک قرار دارد، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: همه فکر می کنند با توجه به وجود مخزن دخیره و توزیع آب در این شهرک، مشکل کم آبی یا قطعی آب ندارند اما روزی نیست که آب در میانرود قطع نشود.
رضایی افزود: حداقل پنج ساعت قطعی آب در شهرک میانرود داریم و هم در بحث خنک کردن با توجه به استفاده از کولر آبی و هم در سایر حوزه ها با چالش مواجه هستیم.
وی ادامه داد: یک مخزن هزار لیتری ذخیره آب در پشت بام خانه خود قرار داده ایم اما با توجه به گرمای شدید، آب درون مخزن قابل استفاده نیست.
این شهروند ساکن شهرک میانرود شیراز گفت: بارها در تماس با سازمان آب و فاضلاب شیراز نسبت به این مساله گلایه کردیم اما پاسخی دریافت نمی کنیم و گاهی با تندی پاسخمان را می دهند.
رضایی بیان کرد: قطعی مکرر آب زندگی مردم را مختل کرده و همه را به دردسرهای مضاعف انداخته و مجبور شدیم چند دبه ۲۰ لیتری پر از آب در منزل داشته باشیم تا در زمان قطعی از آن استفاده کنیم.
وی از مسوولان استان خواست فکری به حال وضعیت تامین آب شیراز کنند قطعی های مکرر آب در این شهر نداشته باشیم.

چرا برای تامین آب مردم شیراز فکری نمی شود؟


یکی از شهروندان که در بولوار امیرکبیر شیراز زندگی می کند بیان کرد: قطعی آب در این محله مربوط به یک یا ۲ ساعت نیست بلکه گاهی چند ساعت و حتی یک یا ۲ روز شاهد قطعی آب هستیم.
حامد خرسندی افزود: از خردادماه قطعی آب را شاهد بودیم و این مشکل را در تماس با سامانه سامد و اتفاقات آب پیگیری کردیم که گاهی به طور موقت مشکل حل می شود اما خیلی طول نمی کشد که دوباره با این معضل مواجه می شویم.
وی ادامه داد: اگر شیراز مشکل تامین آب ندارد پس قطعی های پی در پی آب به دلیل چیست و اگر مشکل دارد چرا برای حل آن اقدامی صورت نمی گیرد؟
این شهروند شیرازی گفت: انتظار این بود با افتتاح خط انتقال آب از سد درودزن به شیراز مشکلی در تامین آب وجود نداشته باشد اما پس از افتتاح این خط انتقال در تیرماه، نه تنها قطعی آب کمتر نشد بلکه بیشتر هم شد.

کمبود آب داریم، مردم همراهی کنند


خبرنگار ایرنا که پیش از این بارها مطالبات مردم در خصوص قطعی های مکرر آب در شیراز را پیگیری کرده بود بار دیگر با مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز تماس گرفت و علت را جویا شد.
بهمن بهروزی که پیش از این بارها به خبرنگار ایرنا از نبود مشکل در تامین آب مورد نیاز مردم سخن گفته بود این بار از مشکل تامین آب مورد نیاز مردم شیراز سخن به میان آورد.
وی بیان کرد: برخی از قطعی آب ها در محلات شیراز به دلیل اتفاقات رخ داده در شبکه است، در حال حاضر در شهرک میانرود شیراز مشکلی در تامین آب نداریم.
وی ادامه داد: تنها در خیابان آفتاب شیراز یعنی بولوار امیرکبیر با مشکل کم فشاری آب مواجه هستیم و این نیز به دلیل افزایش مصرف است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز گفت: مصرف آب به دلیل گرمای هوا فوق‌العاده افزایش پیدا کرده و حدود ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد افزایش مصرف هستیم.
بهروزی افزود: تولید ما بیشتر از نیاز سرانه است اما مصرف بسیار بالاست و گرمای هوا نیز باعث افزایش مصرف شده است.
وی ادامه داد:درحال حاضر به دنبال آن هستیم تا چند چاه جدید نیز به منظورتامین آب مورد نیاز در شیراز حفر کنیم و تمام توان خود را برای رفع مشکلات مرتبط با آب به کارگرفته ایم.
وی اضافه کرد: اینک حدود ۱۹۰ حلقه چاه برای تامین آب شرب مورد نیاز مردم در شهر شیراز وجود دارد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز گفت: امسال حدود ۸۸ هزار متر مکعب به ظرفیت تولید آب اضافه شده است اما باز هم ۳۰ تا ۴۰ هزار متر مکعب کمبود داریم که در صورت اینکه ۵ تا ۷ درصد در مصرف آب صرفه جویی شود، مشکلات رفع می شود.
بهروزی افزود: در مناطقی از جمله بلوار امیرکبیر، اطراف دارالرحمه شیراز و چهارراه تحویلی با کم فشاری آب مواجه هستیم که با تانکر و اصلاح شبکه در صدد حل مشکل هستیم.
وی ادامه داد: یک زمانی در شهرک والفجر با مشکل تامین آب مواجه بودیم اما در حال حاضر مشکل این شهرک بسیار کم است.
وی اضافه کرد: قطعی های آب، قطعی ها این نیست که بگوییم ۱۰ تا ۱۲ ساعت آب قطع است و به طور میانگین قطعی ها پنج یا ۶ ساعت است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز گفت: بخشی از قطعی های آب در شیراز مربوط به اصلاح شبکه و بخشی نیز مربوط به کم آبی است.
بهروزی افزود: در نقاطی که مردم با مشکل آب مواجه می شوند و تماس تلفنی با ما دارند با تانکر به آنان آب می رسانیم.
وی ادامه داد: امروز با تمام تیم های اتفاقات آب جلسه دارم تا بتوانیم از مشکلات مردم بکاهیم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز گفت: با افزایش یک درجه دمای هوا ۵ تا ۶ درصد مصرف آب در شیراز افزایش می یابد.

۱۴ کیلومتر خط انتقال باید نهایی شود

بهروزی افزود: برای حل مشکل آب شیراز باید خط انتقال آب از سد درودزن به شیراز به صورت کامل به بهره برداری برسد ۱۴ کیلومتر خط انتقال باید اجرا شود.
وی ادامه داد: با اجرای این ۱۴ کیلومتر خط انتقال، سه هزار لیتر در ثانیه آب وارد شیراز می شود، در حال حاضر ۷۵۰ لیتر در ثانیه آب وارد شیراز می شود.
وی اضافه کرد: در صورت اتمام ۱۴ کیلومتر خط انتقال آب مشکل تامین آب شیراز رفع می شود و حتی مجبور هستیم برخی چاه‌ها را خاموش کنیم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز گفت: حداکثر مشکل در حوزه آب تا ۴ روز آینده خواهد بود و با خنک شدن هوا وضعیت بهتر می شود.
بهروزی در پاسخ به این سوال که نهایی شدن ۱۴ کیلومتر خط انتقال آب به شیراز چه زمانی خواهد بود، افزود: شرکت آب منطقه ای استان فارس متولی اجرای پروژه ۱۴ کیلومتر خط انتقال آب است که باید از آنان پیگیر این موضوع باشید.
خبرنگار ایرنا برای پیگیری این مسئله چند بار با حمیدرضا دهقانی مدیرعامل آب منطقه ای استان فارس تماس گرفت اما وی همانند دفعات قبل پاسخی نداد.

برچسب ها: آب و فاضلاب ، قطع آب ، معضل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار