با رشد جمعیت در جهان کنونی، رویای افزایش تولید غذا تنها با بکارگیری فناوری‌های پیشرفته‌ای امکانپذیر است که به تولید غذای سالم تر و بیشتر انجامد.
کد خبر: ۸۸۶۱۱۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰ 11 August 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: الهام اشرفی دکترای تخصصی اصلاح نباتات (ژنتیک و بهنژادی گیاهی) دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز درباره محصولات تراریخته اظهار کرد: افزایش روز افزون جمعیت جهان و به دنبال آن افزایش تقاضا برای غذای بیشتر و بهتر بدون شک در سال‌های آینده تهدید‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را در پی دارد.

او ادامه داد: در جهان کنونی، رویای افزایش تولید غذا تنها با بکارگیری فناوری‌های پیشرفته‌ای امکانپذیر است که به تولید غذای سالم تر و بیشتر می انجامد.

الهام اشرفی اضافه کرد: در این میان استفاده از زیست فناوری در کنار سایر پیشرفت‌های مهم علمی ضروری است تا ضمن افزایش تولید محصولات غذایی اصلی و افزایش بازده تولید، مشکلات زیست محیطی کاهش پیدا کرده و دسترسی انسان‌ها به مواد غذایی تسهیل شود.

محصولات تراریخته چیست؟
او تصریح کرد: پیشرفت های جدید در علوم زیستی به شناسایی ژن های ارزشمند در موجودات زنده مثل ژن های ایجاد مقاومت به آفات، بیماری ها، شوری و خشکی منجر شده است.

دکترای تخصصی اصلاح نباتات (ژنتیک و بهنژادی گیاهی) دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز افزود: دانشمندان از این قابلیت موجودات زنده در فرآیندی به نام مهندسی ژنتیک برای اصلاح گیاهان زراعی استفاده کرده اند و ارقام جدیدی تولید کرده اند که ضمن داشتن عملکرد بیشتر، نسبت به شرایط نامساعد محیطی مقاومت دارند.

مزایای محصولات تراریخته
الهام اشرفی ادامه داد: افزایش تولید محصولات غذایی، بهبود کیفیت مواد غذا (غنی سازی زیستی)، بهبود و طولانی کردن زمان نگهداری، افزایش میزان پروتئین و کربوهیدرات‌های مواد غذایی و اصلاح کیفیت چربی از فواید محصولات تراریخته است.

او بیان کرد: افزایش آستانه تحمل محصولات کشاورزی نسبت به تغییرات آب و هوا و بیماری‌ها و آفات، استفاده از گیاهان تراریخته به عنوان کارخانه زیستی تولید مواد خام برای مصارف صنعتی، کاربرد سازواره‌های تراریخته در تولید دارو و تولید محصولاتی که به عنوان واکسن‌های خوراکی مصرف می‌شود، از دیگر مزایای محصولات تراریخته است.

الهام اشرفی با بیان اینکه امروزه کشاورزان بسیاری در سراسر دنیا در حال کشت گیاهان تراریخته هستند، اضافه کرد: سطح زیر کشت این قبیل گیاهان در جهان طی سال‌های اخیر با روند تصاعدی افزایش یافته است، به طوری که کشت گیاهان تراریخته با سطح زیر کشت در حدود ۱.۷ میلیون هکتار در سال ۱۹۹۶ بعد از تولید آن‌ها آغاز شد.

او گفت: سطح کشت این گیاهان به ۱۴۸ میلیون هکتار در سال ۲۰۱۰ میلادی و به ۱۹۱.۷ میلیون هکتار در سال ۲۰۱۸ رسیده است.

دکترای تخصصی اصلاح نباتات (ژنتیک و بهنژادی گیاهی) دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز تصریح کرد: در سال ۲۰۱۸، چهار محصول تراریخته اصلی شامل سویا ۵۰ درصد، ذرت ۳۰.۷ درصد، پنبه ۱۳ درصد و کلزا ۵.۳ درصد بیشترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده اند.

او افزود: ۵ کشور برتر تولید کننده محصولات تراریخته به ترتیب آمریکا، برزیل، آرژانتین، کانادا و هند هستند.

الهام اشرفی اضافه کرد: سایر گیاهان تراریخته شامل یونجه، چغندرقند، پاپایا، ذرت شیرین، کدو، صنوبر، سیب زمینی و بادمجان است که در مجموع نزدیک به یک درصد سطح زیرکشت جهانی محصولات تراریخته را به خود اختصاص داده اند.

او ادامه داد: حدود ۷۸ درصد سویای تولید شده در جهان تراریخته است که امروزه اجزای اصلی بسیاری از غذا‌ها را تشکیل می‌دهد و در سراسر دنیا به میزان زیادی مصرف می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار