عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان به خواص مختلف هسته خرما از جمله خاصیت سنگ شکنی و دفع سنگ‌های کلیوی اشاره کرد.
کد خبر: ۸۸۵۶۷۹
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۹ 09 August 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:زرین سرحدی نژاد، متخصص داروسازی سنتی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گفت: خُرما با نام علمی Phoenix dactylifera، گیاهی تک‌لپه‌ای و گرمسیری جزو تیره نخل‌ها است که میوه‌اش خوراکی و دارای هسته‌ای سخت و پوستی نازک است.

او با بیان اینکه میوه خرما شامل مواد موثره و مفیدی نظیر پلی فنل، کاروتنوییدها، استروژن‌های گیاهی و استرول‌ها است که این مواد، نقش مهمی در حفظ سلامتی و بهبود عملکرد بدن دارند، افزود: متاسفانه هنوز مطالعات جامع و کاملی بر روی این گیاه مغذی و بخش‌های مختلف آن صورت نپذیرفته است، با این حال سابقه مصرف این گیاه به دوران هخامنشیان برمی گردد که در کتیبه‌ها ذکر شده است.

سرحدی نژاد با اشاره به اینکه یکی از بخش‌های قابل مصرف این میوه مغذی، هسته‌های آن است که کابرد‌های گوناگونی از این قسمت گیاه در طب بومی از جمله استفاده‌های دامی صورت می گیرد، بیان کرد: خیسانده هسته‌های پودر شده خرما را به عنوان غذای مقوی برای تغذیه دام خصوصا شتر استفاده می‌کنند.

او با بیان اینکه هسته خرما در طب سنتی دارای طبیعت سرد و خشک است، تصریح کرد: هسته خرما همچنین دارای گرمی اندک نیز هست و از جمله اثر بخشی که در طب سنتی برای هسته خرما ذکر شده است می توان به سنگ شکنی و دفع سنگ‌های کلیوی اشاره کرد؛ بنابراین به افراد توصیه می شود، هسته خرما را خیسانده و سپس جوشانده هسته خرما را بیاشامند.

عضوهیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: اگر افراد هسته خرما را آسیاب کرده و بر حسب وزن و سن از نصف قاشق چای خوری تا یک قاشق مرباخوری استفاده کنند برای رفع اسهال و بند آوردن شکم اثر قوی دارد.

او با اشاره به اینکه هسته خرما در طب سنتی برای درمان زخم‌ها و جراحات مفید است، افزود: بدین منظور ابتدا هسته خرما را بر روی اجاق گاز یا فر سوزانده و سپس هسته‌های سوخته را پودر کرده و برای التیام زخم‌ها بر روی آن‌ها می‌پاشند.

سرحدی نژاد با بیان اینکه گاهی اوقات در فضا‌های مجازی ادعا‌های دیگری در مورد کارایی هسته خرما خرما نظیر بازکنندگی عروق و ...مطرح می‌شود که به دلیل انجام نشدن مطالعات مربوطه به طور قطع و یقین نمی‌توان در این مورد اظهار نظرکرد، گفت: با این حال توصیه می‌شود با توجه به عوارض جانبی بیشتر گیاهان دارویی و متاسفانه کاربرد ناآگاهانه در بیماری‌های مختلف، قبل از استفاده از هر گیاه دارویی با متخصصان این امر مشورت شود.

برچسب ها: خرما ، هسته خرما
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار