متخصص داروسازی سنتی با بیان اینکه مطالعات جدید نشان داده مغز بادام، حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان است، از خواص بی نظیر بادام سخن گفت.
کد خبر: ۸۸۵۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۰ 09 August 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:محبوبه رئیس زاده، متخصص داروسازی سنتی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه بادام که در طب سنتی ایرانی لوز نامیده می‌شود، انواع بری، بستانی و کوهی دارد که ممکن است مغز آن‌ها تلخ و یا شیرین باشد، گفت: مغز بادام حاوی گلیکوزید سیانوژنیک به نام آمیگدالین است که در بادام شیرین به مقدار ناچیز؛ ولی در بادام تلخ در حد سمی حضور دارد؛ پس باید از مصرف آن به صورت خوراکی پرهیز کرد.

او افزود: بادام بستانی با مغز شیرین در طب ایرانی لوزالحلو نامیده می‌شده است و آن را حافظ قوت‌های بدن می‌دانسته اند، همچنین مغز بادام به خصوص پودر شده آن با نبات در تقویت بینایی و حافظه موثر بوده است و آن را نرم کننده دستگاه گوارش و حلق می‌دانسته اند.

رئیس زاده بیان داشت: شیر بادام (شیره مغز بادام همراه با شکر) برای درمان سرفه، گرفتگی و خشونت سینه و حنجره و همچنین ذات الریه به کار می‌رفته است و پودر سوخته پوست سخت بادام، منجر به تقویت لثه و دندان و همچنین براقی و سفید شدن آن‌ها می‌شود.

او با اشاره به اینکه مصرف پودر بادام همراه با شکر غذائیت بالایی دارد و منجر به چاق شدن بدن می‌شود، همچنین ملین معده و تسکین بخش زخم‌های دستگاه گوارش به ویژه در روده است؛ به علاوه بادام همراه با انجیر به شدت ملین بوده و در رفع قولنج و دل پیچه نفع دارد، تصریح کرد: مغز بادام برشته قابض بوده و تقویت کننده معده و قوای جنسی در مردان است.

متخصص داروسازی سنتی بیان کرد: خوردن میوه تازه نارس بادام که چغاله نامیده می‌شود با پوست، مقوی ریشه دندان و همچنین تسکین بخش حرارت و زخم‌های دهان است.

او گفت: مطالعات جدید نشان داده است که مغز بادام حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان، ویتامین‌ای و چربی‌های غیر اشباع است و تاثیر آن در کاهش کلسترول و همچنین LDL و کاهش وزن اثبات شده است؛ همچنین به دلیل محتوای بالای کلسیم، پتاسیم و منیزیم می‌تواند در گرفتگی‌های عضلانی و استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها مفید باشد.

او با بیان اینکه روغن بادام، طبیعت معتدل در گرمی و سردی دارد و به شدت رطوبت بخش است،افزود: آشامیدن یا مصرف موضعی روغن بادام برای مغز رطوبت بخش و در رفع بی خوابی موثر است و مصرف روغن بادام شیرین همراه با کتیرا و شکر در درمان سرفه خشک، گرفتگی صدا و ریه موثر و همچنین ملین دستگاه گوارش است.

رئیس زاده همچنین غرغره روغن بادام با آب گرم را در درمان خشونت حلق موثر دانست و بیان داشت: فرم خوراکی روغن بادام در درمان دل پیچه، زخم و قولنج دستگاه گوارش موثر است، علاوه بر این روغن بادام همراه با آب گرم به خروج سنگ کلیه و مشکلات دستگاه ادراری کمک می‌کند و مداومت به ماساژ دادن مهره‌های پشت با روغن بادام به درمان نقرس و خمیدگی کمر افراد سالمند کمک می‌کند، همچنین استفاده موضعی روغن بادام در درمان التهابات، سوختگی، اگزما و خارش‌های پوستی مفید است.

او تصریح کرد: هضم بادام در افرادی که معده آن‌ها مزاج سرد و‌ تر دارد به کندی صورت می‌پذیرد و منجر به سنگینی می‌شود؛ پس بهتر است همراه با شکر و یا به صورت شیربادام مصرف شود.

متخصص داروسازی سنتی افزود: مصرف بادام مانده و فاسد که طعم آن تغییر کرده است، توصیه نمی‌شود و می‌تواند منجر به مشکلاتی در فرد شود.

برچسب ها: بادام ، خواص بادام
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار