میوه‌های تابستانی و جلوگیری از سنگ کلیه، فواید نان سبوس دار، شناخت میزان مصرف چربی روزانه، بایدها و نبایدهای مصرف شیر و غذاهای سرشار از ویتامین سی برای مقابله با کرونا را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.
کد خبر: ۸۸۵۶۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۵ 09 August 2020

تابناک فارس به نقل از ایمنا:متخصص طب سنتی، گفت: آلبالو رفع عطش کرده و گرمی معده را کم می‌کند؛ خاصیت ملینی دارد و مربای آلبالو می‌تواند عامل مؤثری در جلوگیری از سنگ کلیه باشد.

نعمت الله مسعودی، درباره «خواص آلبالو» اظهارکرد: آلبالو رفع عطش کرده و گرمی معده را کم می‌کند؛ همچنین صفرا را کم کرده و معده و کبد گرم را تقویت می‌کند.

وی ادامه داد: آلبالو و گیلاس لینت بخش و خاصیت ملینی دارد. این میوه‌ها را در خارج از فصل هم می‌توانیم استفاده کنیم و از خواص درمانی آنها استفاده کرد؛ به این صورت که به شکل مربا دربیاوریم.

این متخصص طب سنتی، خاطرنشان کرد: مربای آلبالو برای افرادی که سنگ کلیه دارند می‌تواند عامل مؤثر و کمک کننده‌ای در جلوگیری از سنگ کلیه باشد؛ همچنین بعضی افرادی که دچار جوش صورت می‌شوند و گرمی آنها زیاد است، می‌توانند در فصول دیگر نیز از آن استفاده کنند. از شربت آلبالو می‌توانیم به عنوان یک شربت مناسب در مراسم‌های مختلف استفاده کنیم.

مسعودی، تصریح کرد: مخصوصاً در نقاطی که هوا خیلی گرم بوده یا آب مصرفی خوبی ندارند، اما مجبورر به خوردن آب زیاد هستند؛ بهتر است از شربت آلبالو استفاده کنند.

غذاهای سرشار از ویتامین سی برای مقابله با کرونا
آخرین تحقیقات بدست آمده نشان می‌دهد برای مقابله با کرونا بهتر است غذاهای مغذی سرشار از ویتامین سی بخورید. ویتامین سی ماده آلی است که برای رشد و ترمیم سلول‌ها و بافت‌های سراسر بدن مورد نیاز است و همچنین در بهبود زخم‌ها و تشکیل بافت‌های تخریب شده نقشی اساسی دارد. از سوی دیگر ویتامین سی یک آنتی اکسیدان قوی است که فرد را در برابر سرماخوردگی و سایر بیماری‌های فصلی محافظت می‌کند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. به عقیده دانشمندان ویتامین سی می‌تواند همچون سپری مقاوم بدن شما را در مقابل کووید – ۱۹ محافظت کند. در لیست مواد غذایی مغذی از ویتامین سی میوه‌هایی چون مرکبات لیمو، پرتقال و گریپ فروت قرار دارد که حتی برای مقابله با آنفولانزا نیز مؤثر است. جالب است بدانید میوه گیاهی به نام گواوا که از گیاهان گرمسیری بومی آمریکای جنوبی است بیش از تمامی مرکبات دارای ویتامین سی است و ۴ برابر لیمو و گریپ فروت ویتامین سی دارد. علاوه بر ویتامین سی ویتامین A این میوه نیز بالاست. اگرچه این میوه در ایران یافت نمی‌شود اما می‌توان کیوی را به دلیل داشتن ویتامین k، ویتامین E، پتاسیم بالا در کنار ویتامین سی یک مغذی سرشار از مواد معدنی دانست و در برنامه غذایی قرار داد. پس از این میوه‌ها استفاده مداوم گل کلم حاوی فیبر بالا و ویتامین B۶ است و هضم غذا را بهتر کرده و میزان ویتامین سی‌اش بسیار بالاست.

بایدها و نبایدهای مصرف شیر
متخصص تغذیه در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه شیرها به دو گروه صنعتی و محلی تقسیم می‌شوند، اظهار کرد: به افراد توصیه می‌شود که از شیر پاستوریزه استفاده کنند، چرا که اسیدهای چرب موجود در شیر ریسک ابتلاء به بیماری‌های قلبی-عروقی، کبد چرب و دیگر بیماری‌های مزمن را بالا برده، از طرفی مسائل بهداشتی و بیماری‌هایی مثل تب مالت در شیر خطرآفرین است.

وی فرآوری شیرها را در کارخانجات به دو صورت پاستوریزاسیون و استرلیزاسیون خواند و تصریح کرد: در روش پاستوریزه با درجه ۷۲، شیر به مدت ۱۰ تا ۱۵ ثانیه حرارت می‌بیند و تعدادی از بیماری‌های میکروب‌زا از بین می‌روند پس ماندگاری این نوع از شیرها ۲ تا ۳ روز است و توصیه می‌شود در خارج از یخچال نگهداری نشوند.

این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه زمان حرارت شیر در روش استرلیزاسیون، ۱۰ تا ۲۰ دقیقه و به مقدار ۱۱۰ تا ۱۳۰ درجه است، گفت: در این روش تعداد بیشتری از عوامل میکروبی از بین رفته، بنابراین مدت بیشتری در یخچال نگهداری می‌شوند.

وی میزان با اشاره به مواد مغذی شیر استرلیزه را در مقایسه با شیر پاستوریزه ضعیف‌تر و میزان محبوبیت شیرهای پاستوریزه در میان مردم بیشتر است، اظهار کرد: از آن‌جا که حرارت استرلیزاسیون بالاتر است ممکن است تعدادی از پروتئین‌ها و ویتامین‌هایی نظیر B۱و B۶ تخریب شوند و معمولاً این نوع از شیرها را در قوطی‌های کاغذی با جداره آلومینیمی نگهداری می‌کنند تا از ورود نور بیشتر به داخل شیرها خودداری شده و ویتامین‌های بیشتری از بین نروند و توصیه می‌شود شیر استرلیزه در یخچال نگهداری شود.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه هر فرد در روز به ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم نیاز دارد، افزود: تأمین این مقدار باید عمدتاً از شیر باشد، چرا که حاوی کلسیم بالاتر و منبع غنی این عنصر بوده و منابع گیاهی تأمین‌کننده این مقدار نیستند.

فاضلیان تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود هر فرد در روز به دو تا سه واحد لبنیات نیاز دارد، معادل یک لیوان شیر، سه چهارم لیوان ماست و ۲ لیوان دوغ است و در کودکان این مقدار ۳ تا ۴ واحد است و تفاوتی در نیاز به کلسیم در دو جنس وجود ندارد، البته زنان باردار به‌دلیل شیردهی و بانوان یائسه و مردان سن بالا بایستی کلسیم بیشتری مصرف کنند.

وی درباره ایجاد مشکلات گوارشی ناشی از مصرف لبنیات در بزرگسالان، گفت: به دلیل امکان ایجاد مشکلات گوارشی، افراد دو تا سه واحد لبنیات در روز مصرف کنند و اگر کمبود کلسیم یا ویتامین دی داشته، از مکمل کلسیم استفاده کنند.

این متخصص تغذیه در خصوص اینکه بهتر است مکمل‌های کلسیم همراه با غذا مصرف شوند، اظهار کرد: جذب کلسیم در محیط اسیدی بالاتر است و مصرف کلسیم همراه با آهن تداخلی در جذب آن ایجاد نمی‌کند و اینکه گفته می‌شود کاکائو مانع از جذب کلسیم است، آن مقدار اثر گذار نبوده و مصرف خرما، موز و دیگر میوه‌ها ارزش غذایی شیر را پایین نمی‌آورد.

فواید نان سبوس دار
تحقیقات بسیاری نشان داده است که مصرف نان سبوس دار به پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کند. رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اظهار کرد: تحقیقات بسیاری نشان داده است که مصرف نان سبوس دار به پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند، به گونه‌ای که مصرف نان‌های سبوس دار در مقایسه با نان‌های سفید به آهستگی قندخون را بالا می‌برد و فرد دیرتر احساس گرسنگی می‌کند.

وی با بیان اینکه این عامل می‌تواند در پیشگیری از بروز چاقی و به دنبال آن دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی مؤثر باشد، ادامه داد: مصرف نان سبوس دار موجب افزایش حجم مدفوع و رانش مدفوع در طول روده کوچک و بزرگ می‌شود که این عوامل نقش مهمی در مبارزه با یبوست و سرطان روده بزرگ دارند.

رضیه شناور، تصریح کرد: مصرف منابع غذایی فیبردار از جمله نان سبوس دار بر کاهش چربی و کلسترول خون نیز تأثیر بسزایی دارد، به گونه‌ای که فیبرهای غذایی نامحلول با اتصال به اسیدهای صفراوی یا چربی‌ها از جذب کلسترول و چربی غذایی جلوگیری می‌کنند. نان سبوس دار منبع خوبی از ویتامین‌های گروه B به ویژه ویتامین B ۲ و نیاسین است که این ویتامین‌ها به عملکرد بهتر مغز کمک می‌کنند.

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تاکید کرد: فیبرهای گیاهی به دو نوع محلول و غیر محلول تقسیم می‌شوند و سبوس گندم، جزو فیبرهای نامحلول است که نان‌های سبوس دار نیز از آن تهیه می‌شود.

وی تصریح کرد: یبوست و سرطان روده بزرگ نیز از جمله بیماری‌های شایع در جامعه است و مصرف منابع غذایی حاوی سبوس، به ویژه نان سبوس دار می‌تواند از بروز این بیماری‌ها جلوگیری کند.

شناخت میزان مصرف چربی روزانه
میزان حداکثر چربی که باید در روز بخورید در صورت پیروی از یک رژیم ۲۰۰۰ کالری در روز، ۷۸ گرم است. مصرف بیش از حد هیچ‌چیز خوب نیست، به خصوص اگر آن چیز چربی اشباع باشد، که در بسیاری از فرآورده‌های جانبی گوشتی و جانوری یافت می‌شود. چند نشانه هشداردهنده وجود دارد که نشان می‌دهند حجم چربی مصرفی تان خیلی بالاست. برخی علائم شایع نشان می‌دهند شما در رژیم غذایی‌تان چربی زیادی دارید، حتی اگر آن‌ها چربی‌های سالم موجود در آووکادو، ماهی سالمون و مغزیات باشند.

۱. سطح کلسترول شما در حال افزایش است. چربی‌های اشباع که در منابع حیوانی مانند کره و پنیر وجود دارد، باعث افزایش کلسترول بد یا LDL می‌شود.

۲. دهان‌تان بوی بدی دارد. اگر شما از چربی به عنوان منبع اصلی انرژی‌تان استفاده می‌کنید، کتون تولید می‌کنید که منجر به ایجاد بوی نامطبوعی در دهان می‌شود.

۳. مشکلات دستگاه گوارش را تجربه می‌کنید. اگر رژیم غذایی‌تان پر چربی باشد، به احتمال زیاد سبزیجات، میوه یا غلات سبوس‌دار کافی مصرف نمی‌کنید. رژیم غذایی کم فیبر می‌تواند منجر به یبوست و سایر مشکلات گوارشی شود.

۴. نفخ و تورم زیادی دارید. هم چربی اشباع و هم چربی ترانس هر دو به دلیل ایجاد التهاب در بدن شناخته و باعث نفخ و تورم در بدن می‌شوند.

۵. وزن‌تان در حال افزایش است. چربی به لحاظ کالری متراکم است. به طوری که دو برابر کربوهیدرات‌ها و پروتئین کالری دارد. هر گرم چربی ۹ کالری و هر گرم پروتئین و کربوهیدارت ۴ کالری دارد.

FDA می‌گوید حداکثر چربی که باید در روز بخورید – در صورت پیروی از یک رژیم ۲۰۰۰ کالری در روز – ۷۸ گرم است. البته این میزان بسته به نیازهای کالری روزانه‌تان متفاوت است. با این حال، این رقم باید به عنوان یک معیار مورد استفاده قرار گیرد. به علاوه، بیش از ۱۰٪ کالری روزانه شما نباید به چربی اشباع اختصاص یابد. یعنی اگر روزی ۲۰۰۰ کالری می‌خورید، باید مصرف چربی اشباع را به ۲۲ گرم، محدود کنید. با این حال، انجمن قلب آمریکا پیشنهاد می‌کند که برای ارتقا سلامت قلب، این رقم را به ۱۳ گرم در روز محدود کنید. از چربی‌های ترانس باید به طور کلی پرهیز کنید. این چربی‌ها غالباً در غذاهای بسته‌بندی و فرآوری‌شده پنهان می‌شوند. اگر به طور مرتب غذاهای متراکم در کالری یا غذاهای پرچرب مصرف می‌کنید و متوجه شده‌اید که به طور فزاینده وزن‌تان بالا می‌رود، ممکن است در معرض خطر بالاتر مقاومت به انسولین قرار بگیرید. این روند می‌تواند به دیابت نوع ۲دو بیماری کبد چرب و فشار خون بالا منجر شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha:
آخرین اخبار