تحقیقات بسیاری نشان داده است که مصرف نان سبوس دار به پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کند.
کد خبر: ۸۸۵۵۲۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۶ 09 August 2020

تابناک فارس به نقل زا باشگاه خبرنگاران: رضیه شناور رییس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: تحقیقات بسیاری نشان داده است که مصرف نان سبوس دار به پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند، به گونه‌ای که مصرف نان‌های سبوس دار در مقایسه با نان‌های سفید به آهستگی قندخون را بالا می‌برد و فرد دیرتر احساس گرسنگی می‌کند.

او با بیان اینکه این عامل می‌تواند در پیشگیری از بروز چاقی و به دنبال آن دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی مؤثر باشد، ادامه داد: مصرف نان سبوس دار موجب افزایش حجم مدفوع و رانش مدفوع در طول روده کوچک و بزرگ می‌شود که این عوامل نقش مهمی در مبارزه با یبوست و سرطان روده بزرگ دارند.

رضیه شناور افزود: مصرف منابع غذایی فیبردار از جمله نان سبوس دار بر کاهش چربی و کلسترول خون نیز تأثیر بسزایی دارد، به گونه‌ای که فیبر‌های غذائی نامحلول با اتصال به اسید‌های صفراوی یا چربی‌ها از جذب کلسترول و چربی غذائی جلوگیری می‌کنند.
او گفت: نان سبوس دار منبع خوبی از ویتامین‌های گروه B به ویژه ویتامین B ۲ و نیاسین است که این ویتامین‌ها به عملکرد بهتر مغز کمک می‌کنند.

رییس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: فیبر‌های گیاهی به دو نوع محلول و غیر محلول تقسیم می‌شوند و سبوس گندم، جزو فیبر‌های نامحلول است که نان‌های سبوس دار نیز از آن تهیه می‌شود.

او بیان کرد: یبوست و سرطان روده بزرگ نیز از جمله بیماری‌های شایع در جامعه است و مصرف منابع غذایی حاوی سبوس، به ویژه نان سبوس دار می‌تواند از بروز این بیماری‌ها جلوگیری کند.

 

برچسب ها: نان ، نان سبوسدار ، خواص
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار