بر اساس آمارهای موجود ، بالغ بر ۳۳ درصد از کل برق مصرفی کلانشهر شیراز مربوط به بخش تجاری است و اگر شاخص‌های مصرف بهینه انرژی از سوی مراکز و مشترکین تجاری با دقت مد نظر قرار گیرد بی تردید امکان کاهش قابل توجه مصرف برق وجود دارد و در این صورت می‌توان تامین و توزیع برق مطمئن و پایدار را برای تمام مشترکان و در همه‌ی ساعات شبانه‌روز فراهم کرد.
کد خبر: ۸۸۵۵۱۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲ 09 August 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:بهره گیری از این ریسه های نورانی و چترهایی که به صورتی بی رویه و غیر منطقی باب شده است ، ریشه و عامل اصلی وارد شدن شوک مصرفی به شبکه برق است ، مصرف برق را در ساعت های اوج مصرف بی رویه و غیر منطقی افزایش می دهد و باعث می شود که مصارف مهم و ضروری هم در معرض تهدید خاموشی قرار گیرد.

طرح جمع‌آوری ریسه‌ها و چترهای روشنایی در شیراز هم هر سال با همکاری دستگاههای انتظامی و قضایی اجرا می شود اما باز هم بعد از مدتی شاهد نصب دوبار ریسه های نورانی در روبروی مغازه ها ، مراکز بزرگ خرید و فروش و پاساژها هستیم.

به گفته کارشناسان و متخصصان ، بعضی از ریسه‌های روشنایی استفاده شده در شیراز و در برخی معابر معادل یک یا چند واحد مسکونی برق مصرف می‌کند.مصرف بی رویه برق در ریسه های نورانی به ویژه در ساعت های اوج مصرف تعادل بین تولید مصرف را مختل می کند و ناچار به اعمال خاموشی می گردد.

این کارشناسان معتقدند ، مصرف منطقی و متعادل برق و انرژی در جامعه باید به یک فرهنگ تبدیل شود؛ بعضی از مصرف کنندگان در بخش‌های مختلف در زمینه‌ مصرف بهینه‌ انرژی، برنامه‌ریزی مناسبی ندارند و برق را بد مصرف می کنند. تامین روشنایی شهر با مصرف بهینه‌ برق امکان پذیر است، امروزه انواع چراغ‌های روشنایی کم مصرف در بازار موجود است و می‌توان شهری روشن و با روشنایی مناسب داشت و در مصرف برق هم صرفه‌جویی کرد.

بر اساس آمارهای موجود ، بالغ بر ۳۳ درصد از کل برق مصرفی کلانشهر شیراز مربوط به بخش تجاری است و اگر شاخص‌های مصرف بهینه انرژی از سوی مراکز و مشترکین تجاری با دقت مد نظر قرار گیرد بی تردید امکان کاهش قابل توجه مصرف برق وجود دارد و در این صورت می‌توان تامین و توزیع برق مطمئن و پایدار را برای تمام مشترکان و در همه‌ی ساعات شبانه‌روز فراهم کرد.

برخی از ریسه‌های مورد استفاده توسط مشترکان تجاری، با وجود اینکه لامپ‌های کم مصرف در آن استفاده شده، دست کم به میزان برق مصرفی ۲۰ خانواده، انرژی برق مصرف می‌کند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق شیراز روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در شیراز ، وجود ریسه های نورانی در مراکز تجاری را اقدامی غیر منطقی در مصرف برق قلمداد کرد و اظهار داشت : چرا باید برخی از مغازه داران در مجتمع های بزرگ از طبقات چهارم و پنجم مجتمع را تا کف خیابان ریسه ببندند ؟ این بدترین نوع استفاده از برق برای ایجاد روشنایی است ، چراغانی کردن روبروی مراکز تجاری برای ایجاد روشنایی در حد معمول مورد پذیرش است اما استفاده از این حجم لامپ و چراغ به هیچ منطقی قابل پذیرش و توجیه نیست.

جلال زراعت پیشه مشارکت و همکاری جمعی را برای عبور از اوج مصرف تابستانی ضروری دانست و گفت: سال گذشته در ۱۹ مرداد ماه با مصرف یک هزار و ۲۷۷ مگاوات شیراز به اوج مصرف رسید ، امسال به رغم آنکه مابه مصرف یک هزار و ۴۱۵ مگاوات در ۱۳ مرداد هم رسیده ایم اما همچنان بیم مصرف بیشتر وجود دارد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق شیراز افزود: بسیاری از شهروندان شهرهای جنوبی مانند بوشهر ، هرمزگان یا خوزستان به شیراز آمده و تابستان را در شیراز سپری می کنند ، این افراد در شهر خود به مصرف کولر گازی عادت کرده اند و اکنون در شیراز هم با همین فرهنگ به استفاده از کولر گازی رو آورده اند ، در حالی که هوای شیراز نیاز به کولر گازی ندارد و با مصرف کمتر برق و استفاده از کولر آبی هم میتوان تابستان شیراز را سپری کرد، درخواست ما از این افراد این است که چنانچه می خواهند از کولر گازی استفاده کنند دست کم دمای آسایش ۲۴ درجه را رعایت کنند و کولرها را روی این دما تنظیم نمایند.

زراعت پیشه همچنین با اشاره به وجود یک میلیون و ۲۰۰ هزار مشترک در حوزه تحت مدیریت توزیع برق شیراز، گفت: اقدامات اساسی و زیربنایی انجام شده در سال های اخیر، خاموشی های برنامه ریزی شده را به صفر سانده است.

وی وقوع خاموشی های ناشی از بروز حوادث را غیر قابل پیش بینی دانست و در عین حال تاکید کرد : با استفاده از تکنولوژی های روز، رفع اینگونه خاموشی ها نیز در حداقل زمان ممکن انجام می شود.

زراعت پیشه، همچنین خاطرنشان کرد: با اجرای برنامه های توسعه ای طی سال های اخیر، موفق شده ایم که درصد تلفات انرژی برق را از بیش از ۱۶ درصد به حدود ۹ درصد کاهش دهیم و این موضوع به تامین برق باکیفیت کمک شایانی کرده است.

برچسب ها: انرژی ، انرژی برق ، ریسه ها
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار