تحمل چنین شرایطی در شان مردم در جای جای کشور به ویژه استان فارس و شهر شیراز نیست که پس از سال‌ها هنوز در تامین اولین نیازهای زندگی دچار مشکل باشند.
کد خبر: ۸۸۴۳۶۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱ 05 August 2020

تابناک فارس به نقل زا فارس: مردم در مناطق مختلف شهر شیراز در گرمای طاقت‌فرسای هوا با مشکلات بی‌آبی، کم‌آبی و افت فشار آب دست و پنجه نرم می‌کنند. طی یک ماه اخیر پیام‌های زیادی از سوی شهروندان در نقاط مختلف شیراز به دست ما رسیده است که حکایت از تحمل رنج بی‌آبی در نقاط مختلف شهر شیراز می‌کند.

۷۴۰ هزار مشترک آب در شیراز روزانه میزان زیادی از حجم آب را مصرف می‌کنند که علی‌رغم ایجاد ظرفیت‌های مختلف هنوز هم مشکلات بسیاری در این حوزه به چشم می‌خورد.

گر‌چه به گفته مدیرعامل آب‌و‌فاضلاب شیراز، امسال اوضاع آبی بهتر از سال گذشته است بر این اساس که پارسال توزیع آب با تانکر هم اتفاق افتاد اما در سال جاری تاکنون نیازی به انجام این کار نبوده است، هرچند باز هم شاهد مشکلات بسیاری در زمینه تامین آب هستیم که وی دلیل اصلی آن را مصرف بیش از حد و عدم مدیریت مصرف آب توسط شهروندان عنوان‌ می‌کند.

بهمن بهروزی، در این رهگذر از افزایش ۱۳ درصدی مصرف آب از زمان شیوع کرونا خبر داد و گفت: علاوه بر افزایش مصرف آب همزمان با شیوع کرونا، استفاده از کولرهای آبی نیز تا ۳۰ درصد میزان آب مصرفی را در شهر شیراز افزایش داده است.

وی، خرابی شناور کولر و عدم نصب سایبان بر روی کولرهای آبی را مهم‌ترین دلیل افزایش مصرف آب توسط کولرها عنوان کرد و از شهروندان خواست تا با رعایت این نکات ریز مانند نصب سایبان مانع هدر‌رفت آب شوند چرا که این اقدام تا ۳۰ درصد مصرف آب را کاهش خواهد داد.

علاوه بر افزایش مصرف آب همزمان با شیوع کرونا، استفاده از کولرهای آبی نیز تا ۳۰ درصد میزان آب مصرفی را در شهر شیراز افزایش داده است.

به کار گرفتن همه ظرفیت‌های تولید اعم از آب‌های سطحی و زیر‌زمینی و اجاره ۱۴ حلقه چاه جهت تامین آب همه مناطق شهر شیراز در کنار بازسازی شبکه خط جدید آبرسانی، نکته‌ای است که از سوی بهروزی عنوان شد، اما به گفته وی حل همه مشکلات حوزه آب در این بازه زمانی، امکان‌پذیر نیست‌.

نقاطی از شهر شیراز همچون گلکوب، فرگاز خیابان شهید دستغیب، محمودیه چمران و بلوار دولت مناطقی است که به صورت موردی و بر اساس بازدید میدانی خبرنگار فارس در تیر ماه با مشکل قطعی یا افت فشار آب مواجه بوده‌اند.

 

مدیرعامل آبفا از حل مشکل بلوار دولت طی روزهای اخیر خبر داد و با اشاره به اینکه محله محمودیه مشترک اداره آبفا نیست، افزود: مشکل محمودیه چمران به دلیل مدیریت هیئت‌امنایی، حلقه چاه بود که موضوع را در فرمانداری هم مطرح کرده و اعلام آمادگی کرده‌ایم تا در صورتی که چاه در اختیار ابفا قرار داده شود، با تجهیز و بهبود موارد بهداشتی چاه، آبرسانی را به مردم این منطقه داشته باشیم.

وی افزود: در منطقه فرگاز نیز شکستگی لوله، عامل قطعی موقت آب بود که برطرف شده است اما در خیابان گلکوب همچنان مشکل افت فشار وجود دارد که در حال پیگیری است.

با نصب سایبان بر روی کولرها می توان مانع هدر‌رفت آب شد و تا ۳۰ درصد مصرف آب را کاهش داد

بهروزی با اشاره به اینکه رخ دادن ۳۰ مورد از اتفاقات مربوط به قطعی آب یا کم‌فشاری در روز طبیعی است، گفت: مشکلاتی در شبکه آبرسانی پیش می‌آید که فنی است و ممکن است به تجهیزات برق یا مشکلات پمپ و مربوط شود بنابراین با توجه به اینکه بین ۶۰ تا ۶۵ درصد چاه‌های ما به برق متصل هستند نمی‌توان گفت همه مشکلات قطعی آب به آبرسانی مربوط است.

مدیرعامل آبفای شیراز بیان کرد: در هر حال با افزایش ظرفیت تولید و تکمیل خط دو همچنین استفاده از ظرفیت این خط، در آینده شرایط بهتری را شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به تکمیل خط دوم آبرسانی از سد درودزن تا دوکوهک که تنها ۱۶ کیلومتر از تکمیل آن باقی است، گفت: طی این پروژه، ۷۵۰ لیتر آب به مخزن میانرود منتقل شده است که این مخزن در بهترین شرایط خود طی سال‌های اخیر قرار دارد‌.

همه اینها در‌ حالی است که مردم در نقاط مختلف کلان‌شهر شیراز، در گرمای تابستان با مشکلات مختلفی در حوزه آبرسانی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند و برای تامین آب مورد نیازشان علاوه بر اشتراک ماهانه، مجبور به خرید آب هستند.

تحمل چنین شرایطی در شان مردم در جای جای کشور به ویژه استان فارس و شهر شیراز نیست که پس از سال‌ها هنوز در تامین اولین نیازهای زندگی دچار مشکل باشند.

برچسب ها: آب ، شیراز ، کم آبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار