گزارشی از سطح شهر کرمان در خصوص رعایت نکات بهداشتی کرونا؛
لازم است نهایت تشکر و قدردانی خود را از کادر درمانی و دانشگاه علوم پزشکی کرمان داشته باشیم که در این بحران بیشتر از همه در خط مقدم ادای دین میکنند در جاهای مختلف شهر تبلیغات ، تابلو های هشدار دهنده و رعایت بهداشت نصب کرده اند گشت ویژه کرونا ایجاد شده است که در جاهایی که ازدحام است و پروتکل ها را رعایت نمی کنند این گشت ویژه مداخله کرده و با متخلفین برخورد کنند
کد خبر: ۸۸۳۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۰ 04 August 2020

کمالی فرد/ با افزایش آمار مبتلایان بستری شده همچنین مرگ ومیرناشی از ابتلا به کووید 19 استان کرمان در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته است . و طبق برآورد دانشگاه علوم پزشکی کرمان در حدود 20 درصد کرمانی ها به کرونا مبتلا شده اند که این روند سیرصعودی به خود گرفته و هر روز نیز بر آمار مبتلایان اضافه می شود ، در این وضعیت پرخطر استان گفته شده است به طور میانگین هر 100 دقیقه یک نفر بر اثر بیماری کرونا جان خود را از دست میدهد در نتیجه تعداد فوتی های ناشی از کووید 19 در استان به بیش از 300 تن رسیده است و همه بیمارستان های استان را درگیر خود کرده است .
با توجه به اینکه بیماری ناشی از ویروس کرونا واکسن و دارو ندارد تنها راه پیشگیری از این بیماری زدن ماسک است و طبق نظر کارشناسان این حیطه اگر همه مردم از ماسک درست استفاده کنند تا ۹۵ درصد از انتقال کرونا پیشگیری می‌شود اما متاسفانه در گوشه کنار کرمان هنوز افرادی پیدا می شوند با بی توجهی به هشدارهای پزشکی و رعایت بهداشت و زدن ماسک زندگی روزمره خود را دارند . در بعضی از مناطق کرمان در حدود 50 درصد از ماسک استفاده نمی کنند یا اینکه درست و به جا استفاده ندارند که این رویه جز ضایع کردن حق دیگران و دامن زدن به این بحران چیز دیگری عاید مردم نمی شود .

برخی با بی مسئولیتی ماسک نمی زنند
به همین دلیل با تعداد از همشهریان گفت و گویی داشتیم تا نظرات آنها را درباره ماسک زدن و نتایج آن بدانیم که گوشه های از آن خدمت شما خوانندگان عزیز آورده می شود

ماسک و دستکش مال بچه سوسول هاست

پسر جوانی که خود را «علی» معرفی کرد بدون زدن ماسک و دستکش عاری از دغدغه و نگرانی این بیماری در بازارچه میوه و تره بار ( بازار شهرداری ، مشتاق ) مشغول بود در پاسخ به اعتراض خبرنگار ما مبنی بر عدم رعایت حداقل نکات بهداشتی و عدم سرایت این بیماری به دیگران گفت : در این هوای گرم که نفس کشیدنم هم سخت شده چطور می توانیم ماسک بزنیم . دستکش هم یه چیز اضافی هست. زدن ماسک و دستکش مال بچه سوسول ها و بقیه هست . ضمن اینکه افراد خودشان باید مواظب سلامتی خود باشند بهداشت رعایت کنند ما که نمی توانیم نگران سلامتی بقیه باشم خیلی ازکاسبکاران بازارچه بدون ماسک بهداشت دارند روزی خود را به دست می آورند همچین بیماری نگرفتیم .

ضرر رساندن به سلامتی دیگران در دین ما حرام است

با تعدادی خانم که انگار همسایه و دوست بودند که در پارک نزدیک خانه خود با زدن ماسک دور از هم نشسته بودند هم گفت و گویی داشتیم پری خانم با گلایه از تعداد زیادی از افراد که بی توجه هستند ماسک نمیزنند گفت : خود من خیلی سختم هست ولی در حدامکان از خونه بیرون نمی روم ، مکان های شلوغ نمی روم رعایت میکنم به خاطر سلامتی خودم و فرزندانم خدا به همه ما کمک کند از این بحران بیرون بیاییم . فاطمه خانم که انگار دل پری داشت گفت : جان افراد مهم است مگر مُردن افراد ضررش کمتر از ریا دروغ و روزه خواری ... هست یکی کرونا بگیره دیگری هم میگیرد . خدا از تقصیر آن کاسبکاری نگذره که بیماری خفیف کرونا داشته بجای قرنطینه کردن خودش میره سرکار بقیه رو هم بیمار می کند داریم این موارد که می گویم . دونه دونه دارن عزیزان مثل برگ از درخت می ریزند از میان ما میروند ما داریم چوب خودخواهی و بی انصافی عده ای خدا نشناس را می خوریم .
یکی از خانم های دیگر در تاکید جواب همسایه خود گفت : خود من خانواده عمویم همه درگیر شدند فقط به خاطر خرید کردن برای خانه ، نه مسافرت داشتند نه عروسی نه ختم احتمالا ویروس از بیرون خانه گرفتند و با فردی ناقل برخورد داشتند وضعیتشون خوب نیست بستری شدند دعا کنید برای همه مریض ها انشاا... امام زمان (عج ) بیاد ما را از این همه بدبخت و گرونی و بیماری و بلا نجات بده.

مهمترین وظیفه پدر و مادر در این شرایط حفظ سلامتی کودکشان است

در بین راه با پدر جوانی روبه شدم که خود ماسک زده بود ولی فرزند کودکش بدون ماسک اینطرف و آنطرف میدوید با ایشان که صحبت داشتیم آگاهی داشتند که ویروس کرونا کودک و بزرگسال نمیشناسد در کمین همه است ایشان به خبرنگار ما گفت : که فرزندشان ماسک نمیزند سنش کم است فورا در میآورد میداند که احتمالا به اینطرف اونطرف دست میزند ولی خرید کوتاهی دارند باید انجام دهد و سریع برمیگردنند خانه وی گفت : بیرون نرفتن ، گردش نرفتن ، پارک نرفتن ، کودک را بهانه گیر کرده مجبور شدم با خود بیرون بیاورد .

ولی ای کاش مردم ما رعایت می کردند با جان عزیزانشان بازی نمیکردند و بیشتر نکات بهداشتی و درمانی را رعایت می کردند اگر در شهر کرمان چرخی بزنید خیلی از افراد را خواهید دید بدون ماسک و راحت اوقات خود را سپری می کنند . اگر که گذرتان به مسجد صاحب الزمان (عج ) چه شب ها چه روزهای تعطیل بیوفتد اگر گذرتان به پارک ها و بوستان ها به مکان های تفریحی سطح شهر بیوفتد خواهید دید افراد بدون رعایت نکات بهداشتی در کنار یکدیگر اوقات خوشی را سپری می کنند غافل از عواقب سخت و دردناک این بیماری .

فاصله یک و نیم متری یا فاصله ای برای همیشه انتخاب با شماست کدام یک ؟

همه ما می دانیم دوران قرنطینه طولانی شده قاعدتاً برای همه طاقت فرسا شده است ، ماسک زدن در این هوا گرم برای همه زجر آورد است به خصوص برای کادر درمانی زحمتکش ما ، اما فراموش نکنیم این بحران جهانی هست که همه دنیا با آن روبرو هستند هنوز واکسنی برای این بیماری ساخته نشده که اگر هم ساخته شود باز تا به دست ما برسد مدت ها طول میکشد در این مدت احتمالا طولانی خیلی از افراد از بین ما میروند به خاطر عزیزانمان به خاطر دیگران همه ما باید که رعایت فاصله گذاری اجتماعی (یک و نیم متر ) داشته باشیم که اگر این فاصله را رعایت نکنیم از عزیزانمان به اندازه یک دنیا برای همیشه فاصله می گیریم . مراسم عروسی که با چاشنی کرونا توأم باشد نه که شادی بلکه غم و ناراحتی و عزا به همراه خواهد داشت . تجمعاتی که در بازار ها به خاطر درصدکمی تخفیف فروش اجناس به به وجد می آیند قطعاً خیلی بیشتر و بیشتر هزینه درمانی و عذاب برای این افراد به همراه خواهد داشت حال اگر که مجال برای جبران هزینه برای این افراد باشد !
لازم است نهایت تشکر و قدردانی خود را از کادر درمانی و دانشگاه علوم پزشکی کرمان داشته باشیم که در این بحران بیشتر از همه در خط مقدم ادای دین میکنند در جاهای مختلف شهر تبلیغات ، تابلو های هشدار دهنده و رعایت بهداشت نصب کرده اند گشت ویژه کرونا ایجاد شده است که در جاهایی که ازدحام است و پروتکل ها را رعایت نمی کنند این گشت ویژه مداخله کرده و با متخلفین برخورد کنند و از همشهریان خواسته شده در صورت مشاهده تجمعات و ازدحام با 110 تماس بگیرند و اطلاع بدهند و بسیاری اطلاع رسانی های دیگر . حال نوبت ما هست که با همدلی و همراهی یکدیگر با رعایت نکات بهداشتی از این چالش و بحران به سلامت فائق بیایم . که اگر جز این باشد نتایج دردناکی خواهد داشت .
با آرزوی سلامتی و تندرستی همه عزیزان

 

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار