رئیس شورای هیئات مذهبی فارس :با توجه به دامن‌گیری و شیوع ویروس کرونا در جامعه، مراسم محرم به‌مثابه سال‌های قبل برگزار نخواهد شد و با محدودیت‌هایی مواجه خواهیم بود.
کد خبر: ۸۸۳۳۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰ 03 August 2020

تابناک فارس به نقل از فارس:رضا محمدیان  اظهار داشت: بیانات رهبر معظم انقلاب همانند همیشه باید نصب‌العین همه ما باشد و پیرامون مراسم محرم قطعا مسئولین هیئت‌های مذهبی نیز سخنان رهبر را سرلوحه کار خود قرار می‌دهند.

مراسم محرم به‌مثابه سال‌های قبل برگزار نخواهد شد

وی افزود: با توجه به دامن‌گیری و شیوع ویروس کرونا در جامعه، مراسم محرم به‌مثابه سال‌های قبل برگزار نخواهد شد و با محدودیت‌هایی مواجه خواهیم بود.

پروتکل‌های مختلفی برای برگزاری مراسم محرم و صفر و پخت نذورات تدوین شده است

رئیس شورای هیئات مذهبی فارس با اشاره به جلسات برگزارشده با ستاد استانی کرونا و مسئولین استان فارس عنوان کرد: پروتکل‌های مختلفی برای برگزاری مراسم محرم و صفر و پخت نذورات تدوین و درحالی‌که نهایی شدن است که برای هرکدام از وضعیت‌های سفید، زرد و قرمز دستورات خاصی خواهیم داشت.

محمدیان در خصوص برگزاری مراسم در ایام محرم و صفر گفت: توصیه و تأکید مسئولین ستاد استانی کرونا و شورای هیئات مذهبی به هیئات مذهبی سطح استان فارس در شهرستان‌های سفید و زرد، برگزاری مراسم با زمان محدود و ترجیحا در فضای باز با رعایت کامل پروتکل‌های ابلاغی است.

رئیس شورای هیئات مذهبی فارس افزود: ادارات و دستگاه‌هایی که دارای محوطه باز و سالن‌های بزرگ هستند، این اماکن را برای برگزار مراسم محرم و صفر در اختیار هیئت‌های مذهبی قرار دهند تا نیاز معنوی مردم در این ایام برطرف شود.

تاکید بر محدود بودن زمان مراسم‌ مذهبی

وی با تاکید بر محدود بودن زمان مراسم‌ها بیان داشت: همه‌کسانی که مایل به حضور در مراسم مذهبی و هیئات هستند باید وسایل و لوازم شخصی را از منزل برای خود به همراه داشته باشند.

محمدیان گفت: حضور افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند، کسانی که مشکوک به ابتلا به کرونا بوده و عزیزان مسن باید از حضور در مراسم عزاداری محرم و صفر خودداری نمایند.

وی پیرامون پخت و توزیع نذورات نیز توضیح داد: کادر آشپزی باید از ماسک، کلاه، روپوش و لباس‌های ضدعفونی شده استفاده کنند و همچنین پخش نذورات و انداختن سفره نذورات در محل مراسم عزاداری ممکن نخواهد بود و به‌صورت بیرون بر پخش خواهد شد.

رئیس شورای هیئات مذهبی فارس اضافه کرد: هرچقدر از نذورات را بتوان به بسته‌های مواسات و همدلی تبدیل خواهیم کرد و به مردم نیز این قبیل نذورات را توصیه می‌کنیم.

وی در توضیح بخش‌هایی از پروتکل بهداشتی برای برگزاری مراسم عزاداری محرم و صفر بیان داشت: مواد ضدعفونی مکان و دست در محل‌های عزاداری و آشپزخانه‌ها باید موجود باشد و باید مامورین بهداشتی در هر هیئت مشخص‌شده تا موارد بهداشتی و کار ضدعفونی را انجام دهند.

محمدیان با بیان اینکه سلامت مردم اولویت هیئت‌های مذهبی خواهد بود، تصریح کرد: با رعایت موارد بهداشتی در شهرستان‌های سفید و زرد باید به نحوی عمل کرد که به‌سلامت مردم خدشه‌ای وارد نشود.

برگزاری مراسم تعزیه در سطح استان با توصیه ستاد استانی کرونا ممنوع است

رئیس شورای هیئات مذهبی فارس در مورد برگزاری مراسم تعزیه نیز متذکر شد: برگزاری مراسم تعزیه در سطح استان با توصیه ستاد استانی کرونا ممنوع است چون در این مراسم تجمعات غیرقابل‌کنترل بوده و برای دوستداران تعزیه باید فیلم‌های سال‌های گذشته را از طریق فضای مجازی و تلویزیون به سمع و بصر آنان رساند.

وی با بیان ممنوعیت برگزاری مراسم جشن حضوری عید غدیر خاطرنشان کرد: به مدیران هیئات مذهبی اطعام عید غدیر را با عنوان هدیه غدیر به‌صورت بسته‌های کمک مؤمنانه میان مستمندان توزیع کنند و در صورت اصرار به پخت حتماً باید بیرون بر توزیع شود.

محمدیان اظهار داشت: پس از شیوع کرونا جلسات هیئات مذهبی در تمامی شهرهای قرمز تعطیل‌شده و در کنار مردم در بحث‌های مختلف تولید ماسک، ضدعفونی اماکن، جمع‌آوری و توزیع کمک‌های مردمی حضورداشته‌اند.

وی با تاکید بر سلامت مردم گفت: قطعا فصل‌الخطاب، دستورات ستاد کرونا خواهد بود و اگر تشخیص دهند که باید مراسم تعطیل شود، این اتفاق توسط هیئت‌های مذهبی خواهد افتاد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار