مسوولان بهداشتی استان فارس وضعیت ۱۹ شهرستان این استان را از لحاظ آلودگی به ویروس کرونا و همه گیری این بیماری قرمز اعلام کرده اند ، کرونا در این شهرستان‌ها بی محابا می تازد به در بسته نمی خورد و همچنان قربانی می‌گیرد و شرایط را برای ماه‌های پیش رو در این استان دشوار تر می کند.
کد خبر: ۸۸۳۱۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۷ 02 August 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:هر چند محدودیت های صنفی و شغلی در این شهرستان ها از هفته های گذشته اجرایی شده است اما کرونا به در بسته نمی خورد ، در برخی موارد این مرزبندی ها و محدودیت ها به صورت رسمی و غیر رسمی شکسته میشود ، بر اساس گزارش کمیته اپیدمیلوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز موج جدید ابتلا به این بیماری در استان فارس آغاز شده و به صورت شتابناک و فزاینده افراد به کرونا مبتلا می شوند و همچنین شماری نیز جان خود را از دست می دهند.

شمار جان باختگان کرونا در استان فارس از مرز ۵۲۰ نفر گذشته است و اکنون مرگ روزانه دست کم ۱۰ نفر بر اثر این بیماری به آماری طبیعی رسیده است ، مساجد ، حسینه ها و مراکز برگزاری مراسم مذهبی تعطیل است اما همچنان شاهد برپایی مراسم ختم و عزاداری در قبرستان‌ها به صورت غیر رسمی ، تجمع ها و دورهمی های خانوادگی در شیراز و شهرستان های قرمز کرونا دراستان فارس هستیم.

هر چند استقبال از ماسک و وسایل مراقبتی افزایش یافته و بیشتر شهروندانی که در سطح شهر آمد و شد می کنند ماسک بر چهره دارند ، اما کرونا با همان افراد اندک که ماسک نمی زنند کار خود را به پیش می برد و از فردی به افرادی دیگر منتقل می گردد، شیوه نامه های بهداشتی نسبتا پرو پا قرص در ادارات و مراجعات مردمی رعایت می شود ولی عادی انگاری کرونا هم روی دیگر این موضوع است که به خوبی در بین مردم دیده می شود.

اعضای ستاد دانشگاهی مدیریت کرونا در شیراز برای افزایش آمادگی مجموعه سلامت استان فارس در آستانه فصل پاییز به همفکری پرداختند و با توجه به نزدیک بودن فصل پاییز، پیرامون راهکارهای افزایش آمادگی مجموعه سلامت استان و برخورد با خطر شیوع بیماری های تنفسی، تصمیم گیری کردند.

مهرزاد لطفی رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز روز یکشنبه در یکصد و سی و سومین نشست ستاد دانشگاهی مدیریت بیماری کرونا از آمادگی تمامی مجموعه بهداشت و درمان استان فارس برای مقابله با گسترش شیوع بیماری کرونا خبر داد.

دکتر لطفی با توجه به موضوع شیوع بیماری آنفلوآنزا در فصل پاییز و زمستان؛ آماده سازی تخت های مجزا، گسترش آموزش های عمومی در این زمینه، هماهنگی و همکاری با مسوولان مرتبط، تقویت و آماده سازی مراکز ۱۶ ساعته و افزایش تعداد آن در سطح شیراز و استان را در دستور کار اعضای این ستاد قرار داد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین بر آموزش و ارتقای سطح آمادگی پزشکان خانواده، پزشکان مستقر در مراکز ۱۶ ساعته درمان سرپایی کرونا و اسکرین بیمارستان ها، اینترن ها و دستیاران داخلی و اطفال در خصوص کرونا و بیماری آنفلوآنزا تاکید کرد.

لطفی در این نشست ضمن بررسی مصوبات نشست های پیشین، وضعیت آمار مبتلایان به کرونا و جانباختگان این بیماری در شیراز و دیگر شهرستان های استان، روند انجام تست ها در مراکز ۱۶ ساعته، فعالیت آزمایشگاه های تشخیصی کرونا ، همچنین اقدامات کارگروه های مختلف ستاد دانشگاهی مدیریت بیماری کرونا را ارزیابی کرد.

وی همچنین با اشاره به هفته جهانی شیر مادر و برخی نگرانی ها نسبت به شیردهی در دوران کرونا و یا خطر ابتلا به کرونا در دوران بارداری، گفت: مادران می توانند پرسش های مربوط به سلامت خود و نوزاد را با کارشناسان سامانه ۴۰۳۰ و ۱۸۱۹ مطرح کنند.

معاونان و مدیران ارشد دانشگاه نیز توضیحاتی در خصوص حوزه های مختلف مانند فرآیندهای دارویی، واکسیناسیون، زیرساخت های آزمایشگاهی، دوره های آموزشی دانشجویان و دستیاران، بیماری های تنفسی و آنفلوآنزا، تجهیزات و امکانات، فعالیت بخش های اطفال، وضعیت بیماران بستری کرونا اقدامات کارگروه های مختلف و پیگیری مصوبات ستاد، درصد اشغال تخت های عادی و ویژه، خدمات بیمارستان پشتیبان، وضعیت ابتلا در شهرستان های استان، انجام تست های کرونا ، نوبت کاری پزشکان و کارکنان ارائه کردند.

همچنین تزریق ضروری واکسن آنفلوآنزا برای گروه هدف شامل کودکان زیر ۶ سال، مادران باردار، سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه ای، تشابهات علائم بیماری آنفلوآنزا و کرونا ، تریاژ بیماران، حفظ سلامت کارکنان بهداشت و درمان، از دیگر مطالب مطرح شده از سوی معاونان و مدیران ارشد دانشگاه در نشست امروز بود.

۱۹ شهرستان قرمز ، ۱۵ شهرستان زرد ، ۲ شهرستان سفید

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست گفت: شوربختانه شمار مرگ و میر های روزانه کرونا در استان فارس روز آمار دو رقمی مانده است ، و در حال حاضر آمار جانباختگان کرونا در فارس از ۵۲۰ نفر بیشتر شده است.

عبدالرسول همتی ادامه داد: هم اکنون ۸۸۷ بیمار مشکوک و دارای علامت کرونا در بخش های عمومی بستری هستند، علاوه بر این تعداد، ۱۲۰ بیمار مبتلا به کرونا نیز به دلیل دشواری وضعیت جسمی در بخش های مراقبت ویژه بیمارستان های استان بستری هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه کماکان استان فارس در وضعیت قرمز به سر می برد، یادآور شد: ۱۹ شهرستان فارس در وضعیت قرمز، ۱۵ شهرستان زرد و ۲ شهرستان در وضعیت سفید هستند.

او با بیان اینکه برخی از خانواده ها به دلیل شرایط به وجود آمده ناشی از کرونا ، از انجام واکسیناسیون فرزندان خودداری می کنند که این امر عوارض بسیاری برای سلامت کودک به همراه دارد، گفت: اطمینان داشته باشید در مراکز بهداشتی تمامی شیوه نامه های بهداشتی رعایت می شود و جای نگرانی نیست، بنابراین تزریق واکسن فرزندان خود را در زمان مشخص انجام دهید و حتی یک روز هم به تاخیر نیاندازید.

از دیروز تا امروز ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۶۸۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند و مجموع بیماران در کشور به ۳۰۹ هزار و ۴۳۷ نفر رسید ، متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۰۸ بیمار جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۷ هزار و ۱۹۰ نفر رسیده است.

برچسب ها: کرونا ، فارس ، شهرهای قرمز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار