معاون سیاسی دبیرکل حزب‌الله لبنان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المنار لبنان اسرار سیاسی جنگ ۳۳ روزه را فاش کرد.
کد خبر: ۸۸۲۵۰۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵ 01 August 2020

«حسین خلیل» معاون سیاسی دبیر کل حزب‌الله لبنان در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی المنار لبنان برخی اسرار سیاسی جنگ 33 روزه را فاش کرد.

الخلیل به نقل از «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله لبنان تصریح کرد که با دیدن تصاویر شهیدان جنگ 33 روزه لبنان با رژیم صهیونیستی در می‌یابیم که برخی از مسئولان در این اتفاقات مقصر بودند. الخلیل در ادامه تاکید کرد که «فواد السنیوره» نخست وزیر سابق لبنان نیز به پیشبرد اهداف دشمن کمک کرد.

معاون سیاسی دبیرکل حزب الله لبنان افزود در جریان جنگ مشکلات داخلی و خارجی زیادی در کشور وجود داشت.بنابراین من با فواد السنیوره در حضور «نبیه بری» رئیس مجلس نمایندگان لبنان دیدار کردم. سنیوره در اوج جنگ می‌گفت مزارع شبعا برای لبنان نیست و باید آن ‌را به عنوان٬ بندی در شورای امنیت قرار دهیم تا بیشتر بررسی شود.

حاج خلیل اظهار داشت که پس از عزیمت «کاندولیزا رایس» وزیر خارجه‌ وقت آمریکا از بیروت ، هیئت‌های آمریکایی به طور پی در پی وارد لبنان شدند تا یک سری شروط آمریکایی برای برقراری آتش بس میان لبنان و رژیم صهیونیستی قرار دهند که لبنان نپذیرفت.

معاون سیاسی دبیرکل حزب الله صحنه‌های این دیدار را با یک شخصیت امنیتی نزدیک به جریان المستقبل در جریان جنگ 33 روزه جولای فاش کرد. وی اظهار داشت که یک مقام عالی رتبه امنیتی لبنان در طول جنگ از طریق برخی کانال‌ها از من خواست تا مرا ببیند و این جلسه صورت گرفت ، در این جلسه این مقام مسئول سوالی را مطرح کرد: ما با موضوع دادگاه بین‌المللی چه کار کنیم و گفتم این مسئله چه ارتباطی به جنگ دارد؟ او پاسخی نداد. او گفت آمریکایی‌ها دو مسئله درخواست کرده اند که آن را شرطی برای آتش بس قرار داده اند؛ اول اینکه حزب الله هر آنچه از سلاح سنگین در اختیار دارد تحویل دهد و دوم اینکه نیرو‌های چند ملیتی در مرز شرقی بین لبنان و سوریه مستقر شوند. بنابراین ما این شرایط را نپذیرفتیم و به او گفتم تا به حریری بگوید این درخواست به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

الخلیل در ادامه افزود که من به سید حسن نصرالله اطلاع دادم که نبیه بری از برخی گزارش‌ها ابراز نگرانی کرده است. سید نصرالله به من گفت به رئیس بری بگویم ما در وضعیت خوبی هستیم و در همین لحظه نیرو‌های ما در «عیتا» و« بنت جبیل» در حال مبارزه هستند. وی خاطرنشان کرد که رئیس بری از من درباره آتش بس پرسید و در پاسخ به او گفتم چیزی شبیه تفاهم آوریل است و ما به هرگونه تجاوز علیه لبنان و غیرنظامیان پاسخ می‌دهیم. نبیه بری به آمریکا اطلاع داد که هیچ مانعی در زمینه افزایش تعداد نیروهای یونیفل وجود ندارد؛اما هرگونه تغییر در ماموریت آن‌ها غیرقابل قبول است.

وی در ادامه اظهار داشت: پس از آنکه آمریکایی‌ها از طرح فصل هفتم و اصلاح ماموریت یونیفل ناامید شدند، بند‌هایی را که ما در قطعنامه 1701 با آن موافقت کرده بودیم؛ پذیرفتند.

حاج حسین الخلیل تصریح کرد که در طول جنگ 33 روزه سوریه ما را رها نکرد و کمک‌های تدارکاتی و نظامی از جانب ایران و انبارهای ارتش سوریه به دست ما می‌رسید. وی افزود سوری‌ها انبار‌های ارتش سوریه و گارد ریاست جمهوری را باز کرده بودند و سلاح و مهماتی که نیاز داشتیم را به لبنان ارسال می‌کردند.

وی تصریح کرد که «شهید حاج قاسم سلیمانی» نقشی اساسی در جنگ 33 روزه داشت و همواره در داخل لبنان ما را همراهی می‌کرد.همچنین «شهید محمد سلیمان» سرتیپ سوری هم که رژیم صهیونیستی او را ترور کرد، نقش موثری در انتقال و تسهیل انتقال تجهیزات به لبنان داشت.

معاون سیاسی دبیرکل حزب الله لبنان افزود که چند روز پس از پایان جنگ ، روس ها هدیه نمادینی به سید نصرالله دادند؛چراکه از تجربه موفقیت آمیز موشک ضد تانک «کرنت» در جنگ 33 روزه راضی بودند.

رژیم صهیونیستی در جنگ 33 روزه 15 هزار خانه لبنانی‌ها را به صورت کامل نابود و هزاران تأسیسات زیربنایی لبنان از جمله نیروگاه برق، بنادر، پل‌ها و… لبنان را ویران کرد، اما نتیجه جنگ 33 روزه برای جهانیان غیر قابل تصور بود، آن هم شکست سنگین ارتش صهیونیستی که خود را جزو 6 ارتش برتر جهان می‌دانست.

شکست ارتش رژیم صهیونیستی از حزب الله لبنان در جنگ 33 روزه، سردمداران این رژیم را وادار به قبول آتش بس در صبح روز سی و چهارم جنگ برابر با 14 آگوست 2006 (23 مرداد 1385) بر اساس قطعنامه 1701 شورای امنیت، کرد و از همان تاریخ میان دو طرف آتش‌بس برقرار شد.

 
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار