چند روزی است که پس از شدت یافتن کرونا و اعلام وضعیت قرمز و هشدار در استان‌های مختلف از جمله فارس و بالا رفتن آمار مبتلایان و فوتی‌ها مردم استفاده از ماسک را جدی گرفته و تقریبا همه آن را رعایت می‌کنند؛ اما در این میان بی‌مبالاتی عده‌ای مهاجران غیرمجاز، مردم را نگران کرده است.
کد خبر: ۸۷۹۴۴۰
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰ 25 July 2020

تابناک فارس به نقل از فارس: در روزهای کرونایی و گرم تابستان در سطح شهر شاهد تردد مهاجرانی غیرمجازی هستیم که به دلایل متعدد به این استان سفرکرده و با عدم رعایت موارد بهداشتی و حتی استفاده از ماسک منجر به بروز مشکلات جدی و عدم امنیت برای شهروندانی شده‌اند که به‌تازگی زدن ماسک را جدی گرفته‌اند.

چند روزی است که پس از شدت یافتن کرونا و اعلام وضعیت قرمز و هشدار در استان‌های مختلف از جمله فارس و بالا رفتن آمار مبتلایان و فوتی‌ها مردم استفاده از ماسک را جدی گرفته و تقریبا همه آن را رعایت می‌کنند؛ اما در این میان بی‌مبالاتی عده‌ای مهاجران غیرمجاز، مردم را نگران کرده است.
لذا به نظر می‌رسد نیاز به جمع‌آوری سریع‌تر مهاجران غیرمجاز و اقدام به طرد آن‌ها از استان در شرایط کنونی بسیار ضروری است.

ما وظیفه خدمت‌رسانی به اتباع مجاز را بر عهده‌ داریم

مدیرکل امور اتباع خارجه استانداری فارس دراین‌باره گفت: موجب تأسف است که همه‌ساله باید مبالغ زیادی جهت طرد اتباع بیگانه خارجی هزینه شود.

سید علاءالدین کراماتی با اشاره به تقسیم‌بندی اتباع به دو دسته مجاز و غیرمجاز گفت: اتباع مجاز که ما وظیفه خدمت‌رسانی به آن‌ها را داریم شامل افراد دارای گذرنامه و افراد پناهنده هستند که به دلیل احساس ترس و ناامنی در کشورشان قریب ۴۰ سال است به کشور ما پناهنده شده‌اند و ما وظیفه خدمت‌رسانی به آن‌ها را بر عهده‌داریم.

وی با بیان اینکه گروه دیگر اتباعی هستند که به دلایل مختلف با اخذ پاسپورت یا بدون ویزا به کشور و استان مهاجرت می‌کنند و نیروی انتظامی مسئول رسیدگی به آنها است.

کراماتی از گروه دیگری از اتباع با عنوان اتباع غیرمجاز یادکرد و گفت: این اتباع که با زیر پا گذاشتن قوانین کشور ما و گذر از مرزها به‌صورت غیرقانونی وارد کشور و استان می‌شوند اتباع غیرمجاز و خطرناکی هستند که توسط نیروی انتظامی و با کمک اداره امور اتباع جمع‌آوری‌شده در اردوگاه‌هایی نگهداری و سپس به کشورشان بازگردانده می‌شوند.

گلایه از بی‌ملاحظه بودن برخی مردم جهت به‌کارگیری اتباع خارجی غیرمجاز

وی با گلایه از بی‌ملاحظه بودن برخی از مردم جهت به‌کارگیری اتباع خارجی غیرمجاز باقیمت‌های کمتر از هزینه‌های بالایی که به‌ناچار برای طرد این افراد بر دوش دولت قرار می‌گیرد یادکرد و گفت: متأسفانه برخی برای منافع شخصی‌شان اقدام به‌کارگیری اتباع خارجی غیرمجاز به سبب پرداخت‌های کمتر می‌کنند و این امر کار ما را دشوار می‌کند به‌گونه‌ای که بارها اتباعی را با هزینه‌های زیاد طرد می‌کنیم اما بازهم شاهد بازگشت آن‌ها هستیم.

کراماتی تأکید کرد: بنابراین در این راستا نیاز است مرزها بسته و روزنه‌ها مسدود شود تا کمتر شاهد حضور غیرقانونی این اتباع هزینه‌بر باشیم.

مدیرکل امور اتباع بیگانه استانداری فارس همچنین به ارائه آماری دراین‌باره پرداخت و عنوان کرد: سال گذشته ۲۴ هزار نفر و در ماه‌های سپری‌شده سال جاری بین شش تا هفت هزار نفر از این اتباع را طرد کرده‌ایم؛ این در حالی است که سال ۹۳ حدود ۹۳ هزار نفر از این اتباع از استان فارس طرد شدند.
هیچ کشوری مانند ایران کرامت اتباع مجاز را حفظ نکرده است

کراماتی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه هیچ کشوری مانند ایران، کرامت انسانی را در مورد اتباعی که به‌صورت مجاز در ایران ساکن شده و به این استان پناه آورده‌اند، حفظ نکرده است، گفت: ما مشترکات زیادی به لحاظ جغرافیایی، زبان و حتی فرهنگ و مذهب داریم و لذا در خدمت‌رسانی به اتباع مجاز دریغ نکرده‌ایم.

وی افزود: به‌طور مثال در ایام کرونا از اتباع تست کرونا گرفته‌ شده و بعضا کمک‌های مالی بلاعوضی را به آن‌ها داشته‌ایم.

مدیرکل امور اتباع بیگانه استانداری فارس با اشاره به حفظ کرامت اتباع مجاز و رفتاری مبنی بر عطوفت و مهربانی با آنان، گفت: ۳۸ هزار دانش‌آموز افغان در مدارس فارس در کنار دانش‌آموزان ایرانی در حال تحصیل هستند که بعضا شاهد پیشرفت‌های خوبی نیز از جانب آن‌ها هستیم.

کراماتی تصریح کرد: چنانچه در میان اعضای تیم پیوند کبد شیراز که در ایران و بین‌الملل شهرت دارند یک نفر از اتباع خارجی نیز حضور دارد، همچنین در بحث کارآفرینی نیز اتباعی هستند که فعال بوده و منجر به‌ کارگیری نیروهای زیادی شده‌اند.

وی گفت: ایجاد کارگاه تولید ماسک نیز با تهیه ۹۰ چرخ‌خیاطی در سروستان جهت تولید ماسک‌های باکیفیت و حتی صادر کردن به دیگر کشورها توسط زنان خیاط افغان از اقداماتی است که در ایام کرونا صورت گرفته است.

برچسب ها: کرونا ، شیراز ، مهاجران ، اتباع
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار