افزایش اجاره‌بهای مسکن در شرایط بحران کرونا و همچنین اوضاع اقتصادی فعلی، بار سنگینی بر روی دوش مستأجران شده است و اکنون‌که اکثر مشاغل به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹ دچار آسیب شده‌اند، باید نظارت‌ها بر روی اجاره‌بهاها بیش‌ازپیش باشد که اجاره‌بها دچار حباب نشود.
کد خبر: ۸۷۷۱۹۶
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴ 19 July 2020

تابناک فارس به نقل از فارس: افزایش اجاره‌بهای مسکن در شرایط بحران کرونا و همچنین اوضاع اقتصادی فعلی، بار سنگینی بر روی دوش مستأجران شده است و اکنون‌که اکثر مشاغل به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹ دچار آسیب شده‌اند، باید نظارت‌ها بر روی اجاره‌بهاها بیش‌ازپیش باشد که اجاره‌بها دچار حباب نشود.

مدت‌هاست به دلیل وضعیت نامساعد و بحران مسکن اجاره‌نشینی هم در تلاطمی قرارگرفته و هرسال باید تکلیف ماندن یا رفتن را مشخص کنند و یا هرسال باید ببینند در مذاکره با صاحب‌خانه چقدر باید بر مبلغ اجاره اضافه کنند اما امسال شیوع ویروس کرونا موجب شد تا گرفتاری و مشغولیت ذهنی مستأجران بیش از سال‌های گذشته باشد.

پس از شیوع ویروس کرونا بسیاری از مشاغل و اصناف با کاهش چشمگیر درآمدی برخورد کردند که همین امر هم سبب پیش آمدن مشکلات بعدی برای این افراد شده است و مسکن ازجمله بازار‌هایی است که در بحبوحه شیوع این بیماری دستخوش تحولاتی چشمگیر در افزایش قیمت شده است، به همین دلیل دولت و ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم گرفت که قرارداد اجاره املاک دو ماه تمدید شود که خبری خوش برای مستأجران بود.

 

 

بنا به‌گفته سخنگوی دولت، واحدهای مسکونی که قرارداد رسمی یا غیررسمی با مستأجری از اول اسفند تا پایان اردیبهشت ۹۹ داشته‌اند تا دو ماه تمدید شود، اما کم‌کم با اتمام رسیدن این مهلت دوباره نگرانی و استرس به سراغ مستأجران خواهد برگشت آن‌هم در این اوضاع بحران کرونا که اکثر کسبه و مشاغل دچار آسیب شده‌اند.

اما از سوی دیگر افزایش قیمت مسکن و همچنین اجاره‌بها، این نگرانی را دوچندان کرده است که در قرارداد جدید چه خواهد شد و مستأجر چه مبلغی در این شرایطی که اکثر مشاغل دچار آسیب شده‌اند، افزایش پیدا می‌کند و باید پرداخت کند.

در موج اول کرونا، با راه‌اندازی پویش #من_هوایت_را_دارم در شهرها، این اتفاق زیبا و همدلی مردم بسیار پررنگ شد و به نظر می‌رسد سایه سنگین رکود کرونایی بر بخش اجاره مسکن فشارها را بر مستأجران به‌اندازه قابل‌توجهی کاهش داد

در موج اول کرونا، با راه‌اندازی پویش #من_هوایت_را_دارم در شهرها، این اتفاق زیبا و همدلی مردم بسیار پررنگ شد و به نظر می‌رسد سایه سنگین رکود کرونایی بر بخش اجاره مسکن فشارها را بر مستأجران به‌اندازه قابل‌توجهی کاهش داد اما اکنون‌که در موج دوم قرار داریم و همچنان برخی مشاغل تعطیل و یا با کاهش چشمگیر درآمد روبه‌رو هستند، رشد سالیانه اجاره‌بها بسیار برای آنان سخت خواهد بود و امکان پیدا کردن خانه با شرایط مناسب‌تر را نیز از آن‌ها خواهد گرفت.

ما ایرانی‌ها همواره در بحران‌ها با اتحاد و همدلی آن بحران را نه‌تنها پشت سر می‌گذاریم بلکه بحران را تبدیل به فرصت می‌کنیم و اکنون هم در این شرایط و بحران شایسته است موجرینی که توانایی مالی دارند حال مستأجران خود را دریابند و با کمک‌های خیرخواهانه خود با اتحاد و همدلی مانند موج اول با بخشش یا اضافه نکردن اجاره‌ها کمک بزرگی به خانواده‌ها و همنوعان خود که از کرونا آسیب اقتصادی دیده‌اند، کنند البته دولت هم باید برای چنین موجران طرح‌های تشویقی مانند عدم دریافت مالیات و نظایر آن قرار دهد.

در این شرایط زندگی در خانه مستأجری آن‌هم با اجاره‌های بالا سخت است

یک شهروند جهرمی  بیان داشت: واقعاً در این بحران بیماری کرونا بنده با شغل آزاد، بسیار زندگی را با مشکلات سر می‌کنیم و از افزایش اجاره و قیمت خانه مسکن با مشکلات جدی مواجه شده‌ایم.

خواهش می‌کنیم که پیگیری کنید و حرف ما را به مسئولان برسانید‌، واقعاً با این وضع اقتصادی آن‌هم در این شرایط کرونا که مشاغل دچار آسیب جدی شده، زندگی با خانه مستأجری و اجاره خانه‌های با هزینه بالا، بسیار سخت است

حسین رحمانیان ادامه داد: خواهش می‌کنیم که پیگیری کنید و حرف ما را به مسئولان برسانید‌، واقعاً با این وضع اقتصادی آن‌هم در این شرایط کرونا که مشاغل دچار آسیب جدی شده، زندگی با خانه مستأجری و اجاره خانه‌های با هزینه بالا، بسیار سخت است.

درصد افزایش اجاره‌ها در شهرستان جهرم، ۱۵ درصد مجاز است

رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک و اتومبیل شهرستان جهرم و خفر اظهار داشت: از همه شهروندانی که صاحب‌ملک هستند خواهش می‌کنیم جهت رفاه حال مستأجران و اقشار ضعیف جامعه از اجاره دادن منازل با نرخ‌های غیرمتعارف خودداری کنند.

نصرالله شعبانی افزود: متأسفانه اجاره در شهرستان با شهرهای بزرگ و مراکز استان برابری می‌کند و مجدداً از کلیه موجرین عاجزانه تقاضامندم مستاجرین را دریابید.

 

درخواست رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک جهرم از همکاران خود

 

وی افزود: یعنی اگر یک‌خانه نوساز باشد یک‌هفتم قیمت فروش آن مسکن و هرچه عمر آن خانه بالاتر باشد به یک‌نهم قیمت فروش نزدیک شده و تبدیل رهن به اجاره هم به ازای هر یک‌میلیون تومان، ۲۰ هزار تومان اجاره است.وی با درخواست از همکاران در مشاورین املاک شهرستان مبنی برخودداری از جلوگیری از اجاره دادن املاک با نرخ‌های بالا، بیان داشت: بر اساس عرف فعلی رهن کامل یک‌خانه با توجه به مدت‌زمانی که از عمر ساخت آن می‌گذرد بین یک‌نهم تا یک‌هفتم قیمت فروش خانه محاسبه می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک و اتومبیل شهرستان جهرم و خفر تأکید کرد: درصد افزایش برای اجاره‌ها در شهرستان طبق مصوبه ستاد کرونا ۱۵ درصد است.

وی ادامه داد: همچنین در صورت عدم توافق موجر و مستأجر مستاجرین می‌توانند تا سه ماه پس از پایان قرارداد در محل قبلی سکونت داشته باشند.

شعبانی در پایان تصریح کرد: ضمناً کلیه مصوبات ستاد مقابله با کرونا قابل‌اجرا است و در صورت عدم رعایت از طریق مراجع قضایی برخورد خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار